Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 685 ggr
Svake
0

F-86H frontpanel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En modellbyggarkompis som bor i Karlsborg har nästan byggt färdigt sin F-86H, Special Hobby, 72 skala, och då får också jag lust att börja på min. Den innehåller, förutom de vanliga delarna, ett ark fotoettsat och en film för frontpanelen och sicktesskiva. Eftersom jag aldrig gjort en panel av fotoettsat och film så var jag lite tveksam till det men det var inga större problem att sätta ihop det. Först målade jag panelen svart med Hu85, lagom utspädd, när det torkat lackade jag baksidan med klarlack och lade på filmen, därefter målade jag vitt på baksidan. Om det är så man gör till 100% vet jag inte men det blev så. Nu är det så att i naturlig storlek ser man inte mycket av instrumenten, om man inte har falkögon och förstorningsglas men på bilden ser det bra ut.

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det blev jättesnyggt! Intrumenten ser mycket verkliga ut. Jag kan inte sluta att förundras över vad ets detaljer kan göra på en modell, när man var yngre så fanns det inte att tillgå idag finns det en uppsjö med detaljer som höjer en modell till nivåer man bara såg på museum förr i tiden. Det finns många skolor på hur man gör, sen gäller det att hitta "sin egen" väg ibland alla råd. Jag håller på att göra lite verktyg till fotoets efter tips från "dr gjutstam" i plexiglas! som jag tänkte visa upp här! 

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=14d963a1-7c38-44c3-950c-0a60a8a843f2&Filename=F 86H.jpg)

Väntar med spänning på mera bilder av modellen, visar här en bild på planet så att de "oinvigda" vet vilket plan vi talar om.

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

hm sorry men ser inget, e ja blind haha.

Sven-Åke

Svake
0

betänk att panelen är ca 13mm rakt över, hur  ska man kunna se givarna?

Sven-Åke

Sven-Erik
0

Jäklar vad snyggt!!!!

StefanW
0

Syns bilden nu?

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

aha den syns nu, japp den skulle man ha.

Sven-Åke

StefanW
0

#6 skala 1:1?

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Boken, hehe. Har väldigt lite info om den typen.

Sven-Åke

Svake
0

Nä nu lägger jag dn till sidan och fortsätter med ett gammalt projekt, CA-27 är omristad på fenan och lätt spacklad, dags att slipa ner och ta en titt. Det var kul att göra panelen men jag är besviken på att så lite syns och nere i cockpit lär det bara bli en svart panel, som vanligt.

Sven-Åke

StefanW
0

Visst är det kul när man har suttit och detaljerat något och upptäcker sedan att det inte kommer att synas…. Du får väl bygga den så att huven står öppen? Det är något jag funderat på till en viggen i 1:48 som väntar på att bli monterad.

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Som du säger så hade det kanske synts bättre men nu är det så att huven är ingen sådan som glider bak utan öppnas uppåt och det finns inget man kan göra åt det om man nu inte vill dela huven och göra "gångjärn". Det är en sak som Special Hobby inte alls har tänkt på. Om någon skulle gilla F-86 så är denna H ett måste att ha, kroppen är mycket anorlunda än på de tidigare, kraftigare motor gorde den tjockare, ser verkligen kraftfull ut, det var ju också den sista versionen som gjordes.

Sven-Åke