Bäst färg för modellbilar
Tjena,
Byggde en del modeller för nått år sedan, bilmodeller. Märkt att många om inte de flesta bygger annat. Har nu börjat igen, måste pilla med nått.
Min fråga är om man kan använda gunze, vallejo och tamiyas akrylfärger och klarlacka med johnsson golvpolish eller tamiyas egna akrylklarlack och få en bra blank lack? Kan man polera dessa föresten?
Har tröttnat på tamiyas sprayburkar då jag aldrig får en bra finish utan ständigt får sanda bort apelsinskal och tänkte att det kanske blir bättre slutprodukt om jag airbrushar akrylfärg, det luktar mindre och dessutom kostar färgerna mindre.
Hoppas någon av er har koll på det här, jag har det då inte
Jaha då är vi två som undrar, har själv fått hålla på med spray burkar, har fått ett tips att om man värmer upp spray burkar med varmt kranvatten så ska färgen tydligen flyta ut bättre! ska väl tillägas att man ABSOLUT INTE ska expremintera med detta om man inte till 100% vet vad man gör, tänker på forumets yngre byggare, en spray burk kan explodera!! Och det rejält
Jag har målat mycket med Tamiyas sprayburkar och ännu inte misslyckats någon gång…Dock har jag märkt att man kan få väldigt olika nyanser på metallicfärgerna om man inte målar alla delar lika mycket. Det gäller att lägga 2-3 väldigt tunna lager nästan som damm på ytan sedan ett tjockare ..Man skall även låta dessa lager torka 15-20min mellan gångerna. Själv lägger jag alltid en grundfärg först vilket gör att färgen fäster bättre. En del av färgerna har en tendens att se ut att dom inte täcker ytan …Bla röd är sådan . Bara lägga flera lager på en ljus grund. Apelsinskal blir det när man lägger för mycket färg på ytan innan den hinner torka riktigt.
Tyvärr har ju inte Tamiya alla nyanser i sina akrylbyrkar utan bara ett basutbud. Men alla färger luktar mera eller mindre går nog inte komma från helt tyvärr..
Gismo