Humbrol nr 230 Köpes
Hej, jag saknar en färg till min PR.XIX och den finns inte i någon av butikerna här i Uppsala, och att bara köpa en färg från en webbshop är för dyrt med frakten. Då undrar jag om nån av er har en minst halvfull Nr. 230 pru-blå enamel hemma som ni kanske inte behöver eller vet ni någon webbbutik med bra fraktpris. Jag kan tänka mig att köpa färgen för max 21kr plus frakt.
Felix

Felix, jag ska kolla hemma om jag har Hu 230 som enamel. Jag har för mig at jag köpte den där nya akrylvarianten av samma kulör samtidigt som jag köpte min Spitfire, vet inte hur den är att pensla, ifall det är det du gör. Ska kolla som sagt! //Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Jag såg på IPMS Stockholms hemsida, att Hu 144 skulle kunna passa som PRU Blue men jag vet inte om det stämmer.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Jag har PolyScales PRU Blue som överensstämmer hyffsat med verkligheten, inget att pensla men går bra att spruta!
Kan tänka att skänka den mot porto!
//Marcus

#3 tyvärr så använder jag inte airbrush, bara pensel. Annars så hade det nog funkat.

#1 Jag skulle helst vilja ha enamel. Min halifax som jag målade med akryl tycker jag att lagret färg blev för tjockt. Eftersom det krävs några lager färg innan färgen täcker helt.

Tjen..jag bor i Uppsala..ska kolla vad jag har..hör av mig i morgon..

Jag har ingen PRU-blue. Däremot har jag Humbrol's eget recept för PRU-blue, (Postwar BS 636 varianten) (med varning att receptet bara gäller "Super-Enamels") om det nu kan vara av nån sorts hjälp?
15 delar 34 Matt White
10 delar 25 Matt Blue
7 delar 101 Matt Mid Green
4 delar 70 Matt Brick Red
Annars om du har färgchip kan du helt enkelt börja med Humbrol 144. Den skall tonas en liten, liten aning åt grön-hållet bara.

Hittade ingen,ska höra med en kompis som kan ha

Har två Humbrol-lirare i närheten, eftersom jag skall i trakterna av dom i dag skall jag kolla, lite nyfiken eftersom jag har beställt en PRU Blue av Model Masters fabrikat utan att veta hur den ser ut, själv undviker jag Humbrol i görligaste mån, gillar inte deras burkar.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#9 Själv håller jag på att gå över till Vallejo för pensel, och Model Masters är jättebra färger. Men ändå: Det finns ett bra liv med Humbrols burkar. 1- Man öppnar burken gradvis runt om, så att locket inte deformeras. 2- Man torkar alltid, direkt, både locket och kanten helt ren, med nåt flockfritt.

#10: Möjligt men jag giller inte Humbrol i alla fall, i min ungdom använde jag enbart Humbrol, det var det enda som fanns att få tag på på den tiden. Beträffande Vallejo tillhör jag Vallejo-hatarna
Spanade på dom både Humbrolställena, det första hade bara upp till straxt under hundra och det andra hade ett skutt från 226 till 250 (överhuvud taget många skutt på nedersta raden dom övriga raderna föreföll kompletta)
Är du säker på att den heter just 230, kan just inte hitta den färgen annars hjälper jag dig gärna!!!!

#12: Jodå, 230 är allt numret. Jag har tyvärr ingen sådan burk jag heller, så jag kan inte hjälpa till. Däremot ska jag försöka titta in på Lekia i Ludvika i helgen och se om de har någon. Jag återkommer.
Det som står i en omvandlingstabell jag har är inte mycket: Humbrol 230 PRU Blue motsvarar FS35189, White Ensign AC RN 14 PRU Blue
samt Polly Scale 505268 British P.R.U. Blue.

Tach för all hjälp. Jag kan nu tänka mig att köpa färgen för högst 26kr om den är oöppnad (eller knappt använd), för den börjar bli sällsynt om man vill ha den till ett bra pris. Jag får kika runt på alla webbshopar och se om de har nr 230.
Du kan ju alltid blanda färgen själv Felle. Med primärfärgerna gul,blå och rött samt vitt kan du iaf i teorin blanda alla färger du kan tänka dig.
Är det denna färg det gäller? : http://www.emodels.co.uk/plastic-kits/product_info.php?products_id=11572
Den borde inte vara så svår att blanda själv. Om du börjar med en klarblå bas och sedan tillsätter gult och några droppar vitt borde du vara på väg ut rätt håll. Möjligtvis kanske du vill ha i ytterst lite svart också för att ta udden av mättnaden i färgen.
/J

Alltså, det är så enkelt att Hu 230 inte finns längre. Den discontinue'ades tom för ganska så länge sen, tillsammans med ett gäng andra autenticolors. (självfallet kan nån handlare ha nån burk kvar dock) Receptet har jag angivet ovan, och det är ett ganska stabilt recept, dvs det slår inte så hårt åt ett eller annat håll om man inte skulle råka få proportionerna rätt på molekylen när.
Men det är naturligtvis besvärligt att köpa och blanda så många färger. Lättaste vägen är att börja med Hu 144 istället.
Om man har en färgchip att jämföra med, t.ex FS, ANA eller BS, kan man blanda till en färg, bara man har tre färger som har något bättre mättnad och befinner sig "runt om" den sökta färgen, plus vitt för att justera valören. I stort sett precis som #15 påpekar, utom just det att det inte behöver vara "primärfärger". Primärfärgerna befinner sig "runt om" de flesta färger och har därför väldigt stort användningsområde för färgblandning. Men för just en speciell färg behövs ju inte det.
Mer om detta. Det är faktiskt fel att "alla" färger "teoretiskt" kan blandas till av bara tre universella "primärfärger". De flesta upptäcker förr eller senare att detta inte är sant i praktiken, och drar kanske slutsatsen att primärfärgerna inte är "bra" nog i praktiken. Detta är fel! I själva verket behövs det (även teoretiskt) minst 8 (åtta) primärfärger för att i sk subtraktiv färgblandning blanda till alla färger. Och då har vi inte räknat med t.ex vitt för att få ljusare valör. (I additiv {ljuskällor} färgblandning klarar man sig däremot utmärkt med 3, rött, grönt, blått).
(Orsaken till att subtraktiva 3 primärfärger inte räcker är att ögats tre färgsignaler till hjärnan överlappar varandra i spektrumet.)

#16 Jag kan ha fel om att 230 inte finns längre, den kan vara ute igen.

#17: Ja, både som enamel och akryl finns den med på Humbrols hemsida.
Din fråga ställer myror i huvudet på mig 226 och 250 hittar jag men, nix pix hum 230
#16 Hej Vermin
Självklart menade jag inte att alla teoritiskt möjliga färgnyanser går att skapa,utom de som är praktiskt möjliga med själva färgmediumet.
Enligt vad jag lärt mig inom färglära så klarar man sig med rött,grönt och blått samt vitt för att blanda till alla(praktiskt möjliga) färger. När jag pluggade som bildestet så utgick ett flertal övningar på att blanda till färger utifrån ovan nämnda primärfärger.
Nog för att det var några år sen, men jag upplevde inte att det fanns några "omöjliga" kulörer som inte gick att blanda?
Vilka är de 8 färgerna du pratar om? Skicka gärna en bildlänk så blir det tydligt vad du menar.
"(Orsaken till att subtraktiva 3 primärfärger inte räcker är att ögats tre färgsignaler till hjärnan överlappar varandra i spektrumet.)"
Jag är absolut ingen expert, men det uttalande låter konstigt. Oavsett om jag på ett subraktivt eller additiv färgmedium så är det väl samma typ av ljus och färger som träffar ögat? Komplettera gärna med en källa som förtydligar detta påstående.
/Mvh Jesper

#20 Det är en rätt omfattande lektion
. Men för att börja med din fråga vilka 8, så är det så att man behöver 2 gula, 2 cyan och inte mindre än 4 Magenta. …Teoretiskt. För praktiska ändamål och praktiskt existerande färger, kan det vara enklare med att utgå från andra färger.
Låt mig börja med att bekräfta att du verkligen kan blanda till alla färgtoner från tre primärfärger. Däremot blir det besvärligt när man försöker få till alla valörer och mättnader av dessa färgtoner.
En subtraktiv blandfärgs uppgift är att absorbera en del av spektrumet. Vårt färgseende (av reflekterat ljus från en yta) är en enkel vägning av spektrumet i tre komponenter, rött, grönt och blått. Ett reflekterat spektrum som innehåller mycket ljus från 'röda' och 'gröna' delarna av spektrumet uppfattas alltså som Gult. I additiv färgblandning är alltså rött+grönt=gult. Och rött+grönt+blått=vitt.
I subtraktiv färgblandning har vi infallande vitt ljus. Från detta skall vi ta bort en del av spektrumet. Gul färg tar alltså bort ljus från den blå delen av spektrumet. Vill vi t.ex blanda till grönt, skall vi ta bort rött och blått. Till det behövs en färg som absorberar rött, detta är Cyan. Och en färg som absorberar blått, detta är Gult. I subtraktiv färgblandning är alltså Cyan+Gult=grönt.
Men nu är det alltså så att mellanliggande våglängder stimulerar BÅDE röd och grön signal från ögat. Ser vi bara en sån våglängd (natrium lampa t.ex) ser vi det som en gul eller brun (=gul med lägre valör) färg. Det här innebär att vi inte kan ha en subtraktiv primärfärg (Cyan) som absorberar ALLT rött ljus, utan att den OCKSÅ absorberar en del av det gröna ljuset. På samma sätt kan vi inte ha en Cyan som reflekterar ALLT grönt ljus, utan att den också reflekterar en del rött ljus.
Det här innebär att om vi begränsar oss till enbart 3 primärfärger, så kommer en del starkt mättade färger att vara ouppnåbara någonstans, mörka eller ljusa. De ouppnåbara färgerna ligger långt ute på kanterna, så visst kommer man långt med bara 3. Icke desto mindre är de här problemen t.ex. orsaken till varför man i tryck och laserprintrar kompletterar med svart som 4'e färg. Tack vara denna kan man använda andra Cyan/Gult/Magenta (än vad man annars hade blivit tvingad till) med ett klarare färgomfång, och ändå återge mörka färger. Jag har också för mig att det var vanligt att bättre färgfoto papper på slutet (som om det inte fanns längre
) använde 4,5,6 skikt. De mest avancerade photoprintrarna använder också 6 eller 8 färger. Inte nödvändigtvis just mina 8 'teoretiska', men extra färger iaf för att kompensera samma orsak.

Skulle helst vilja ha vanliga 230, för jag brukar inte blanda färgen och om man skulle köpa flera färger för att blanda till en skulle det bli för dyrt. Kanske jag får skaffa Hu 144 och en till färg för att få till den rätta nyansen.

Tyvärr, Lekia i Ludvika hade ingen nr 230. Jag fortsätter spana.
Har du kollat med färghandlare? Många av dem har ett litet lager med Humbrolfärger i sina butiker.
"Låt mig börja med att bekräfta att du verkligen kan blanda till alla färgtoner från tre primärfärger. Däremot blir det besvärligt när man försöker få till alla valörer och mättnader av dessa färgtoner"
Coolers… Då lärde de inte ut fel saker när jag studerade :).
Dock håller jag med dig om att det i många fall självklart är enklare att utgå från en befintlig färg som ligger nära den färg man vill uppnå.
Anledningen till att jag började skriva om primärfärgerna från första början var inte att sporra dig att skriva en doktorsavhandling om teoretisk färglära :), utan att visa på att det inte behöver vara komplicerat att blanda sina egna färger.
Om man utgår från de klassiska primärfärgerna i ett klassiskt färghjul så som detta: http://www.artsparx.com/images/colorwheel-mini01.gif, tycker jag att man på ett enkelt och pedagogiskt sätt ser sambanden mellan de olika färgerna och hur de bildas. Och med denna kunskap borde man efter lite övning inte ha några problem med att blanda sina egna färger.
Angående din vidare förklaring av den subtraktiva färgläran så håller jag med dig i stort. Dock är jag inte helt övertygad om att dina paralleler till tryckta medier är helt relevanta i fallet vi diskuterar nu, dvs modellfärg. Men strunt samma egentligen…
I vårt modellbyggarsammanhang tycker jag vi fått fram tillräckligt med information om ämnet helt enkelt :)
Mvh Jesper

#24 Absolut. Det är inte relevant. Men jag började faktiskt med att säga att det räcker med tre färger som ligger runt om, man behöver inte just primärfärger, och det är relevant. Min mening med det var inte att utgå från en närliggande färg, mer bara att använda tre färger man har till hands och som kanske är lämpligare, då 'primärfärger' nog har sämre täckförmåga och ofta sämre hållbarhet. Så långt så väl, och tycker jag, relevant
Min kommentar att det faktiskt inte räcker med 3 primärfärger till att blanda till alla färger, är en onödig upplysning, (och medges kanske också förvirrande o skadlig) när man lär färglära. (och väldigt onödigt till matta kamoflagefärger) Den enkla modellen är ju lätt att förstå. Det är bara det att jag upplever att i längden blir föreställningen att det "räcker med 3 primärfärger" till ALLT, en belastning, som det är en befrielse att göra sig av med. Därför gjorde jag den kommentaren.
Den långa texten, till slut, - tja, du frågade. 

#23 Får kolla med färghandlarna i Uppsala för att se om dom har nr. 230.

Har hittat den, ja inte enameln alltså utan Humbrol 230 Akryl PRU Blue, jag var också ute efter den färgen, och eftersom MM PRU Blue inte togs in så gick jag till Humbrol, mest för att ha en referens när jag blandar till några MM färger, så kunde du få burken sen. Men nu fanns alltså bara akryl och jag tyckte den var för långt åt det lila hållet, är du ändå intresserad så finns den på Bromma Hobby

#ok, vi får se hur jag gör.

Ingen Humbrol 230 hos Barnens Hus i Borlänge heller.
#28 Hur länge är du villig att vänta? Kan eventuellt fixa Model Masters Enamel RAF PRU Blue #2061.
/Stefan

#30: Jag var också ute efter den (MMs RAF PRU Blue) men fick beskedet att den inte tas in till Sverige, hur lång tidsaspekt rör det sig om? behöver den till gruppbygget tidiga jetplan
#30 Hmm, vet inte på rak arm. 4-5 veckor, kanske?

#32: 4-5 veckor är helt okey, har inte börjat sätta ihop kärran än
#33 OK. Jag har det i åtanke. Återkommer om det blir något eller ej. Vill inte lova till 100% att jag kan fixa denna färgburk. Kanske, kanske inte. Hör av mig.

Hmmm fyra fem veckor och osäkert, har bestämmt mig för att i alla fall beställa en laddning från White Ensign Models då kan jag ju ta deras PRU Blue på en gång, dom har för övrigt den andra färgen som jag skall ha till Canberran också! Så jag hoppar av Hayabusa! hoppas det inte innebär nåt trubbel för dig
felle-j om du är intresserad så kan jag ta med en burk PRU-Blue till dig med
#35 Inga problem alls. Har inte testat White Ensign Models färger, men jag har fått för mig att de har väldigt "rätt" kulörer.

#35 Javisst men det beror på om derar PRU-blå är bättre än humbrols och om den tål humbrols decal-fix och om den tål andra humbro enamel färger. Och vad skulle priset bli+frakt.

#37: White Ensign Models färger har fått mycket beröm för att ha "rätt" kulörer så det är nog ingen fara med det, och färgen är ju lösningsmedelsbaserad på samma sätt som Humbrol så det vore ytterst märkligt om den inte skulle tåla Humbrols decal-fix och färg. Priset blir burkens pris plus porto i Sverige, burkarna kostar £1.32 exkl VAT så det är ju inget överpris direkt

Om du ska köpe en burk W.E models PRU-blå så kan du köpa en till mig med om det är okej.
Felix

Det är noterat Felix, har nu lagt en beställning, totalt sett 17 burkar!

#40 Oj, det var många burkar, tack för att du beställde en burk åt mig.
Felix

Och tack alla som har försökt att hjälpa mig att hittta rätt färg, det var jättesnällt av er.
#40 Skicka ett pm till mig när du har fått färgen.

PM Skickat!
Finns den färgen // eller va ?? kan icke finna detta
,Aha haha Ahhahhaa starhawk har de alla,
jähapp kan det vara så ???? 

#44: Kolla i tråden "nytt i bygghögen" så klarnar det nog!
Ja nu förstå jag varför färgen inte går att hitta, Starhawk din….

Nä lugna ner dig lite det här gällde den blå färgen inte den vita!