Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2331 ggr
Roca
0

Japansk jakt i 1/72?

Jag undrar om ni har några tips på vilka byggsatser i 1/72 som finns att få tag på av följande förebilder:

Kawasaki Ki-61 Hien/Tony, även prototyp

Nakajima Ki-43 Hayabusa/Oscar

Nakajima Ki-44 Shoki/Tojo

Tack!

//Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
0

Hej Peter,

Ki-61 tillverkas av Hasegawa, FineMolds och även Dragon. Dragons är den som är bäst (och dyrast). FineMolds Ki-61 är i stora drag identisk med Hasegawas och inte särskilt fin. RS gör en Ki-60, ingen aning hur den är.

Ki-43 görs av Hasegawa, Fujimi och Special Hobby. Sistnämnda klart bäst. Ki-44 finns nog enbart från Hasegawa.

Eftersom det handlar om kända japanska flygplan, så finns det säkerligen utgåvor från andra, kända & okända, japanska tillverkare. Arii, Nichimo etc.

Går du upp till skala 1/48 så finns det fler & bättre byggsatser att välja mellan.

/Stefan

Roca
0

#1: Tack ska du ha Stefan!

Jag har kollat in några av byggsatserna på olika sidor nu när jag vet vilka som finns. Dragons Ki-61 verkar ju riktigt bra. Jag tänkte bygga ett helt gäng japanska och även andra, beslagtagna, kärror som användes för jämförande flygningar mot Ki-61-prototyperna samt Ki-43 och Ki-44; det handlar om Bf 109 E, P-40 E, LaGG-3..blir ett intressant projekt.

Vermil
0

För en gångs skull är nog 1:72 fel skala för udda subjekt.Obestämd

Hasegawa har haft en gammal Ki-44, men den är nog svår att få tag i.  Vad du har verkar vara Special Hobbys Ki-43 och Hasegawas Ki-84, Zeros och Dragons Ki-61. RS Ki-60 är helt ok, men föreställer ju ett flygplan som bara byggdes i ett par exemplar. Om du känner för 2-motorigt, finns där även Hasegawas Ki-45. Det var ju åtminstone tänkt som jakt från början.

Om man får ha en gut-feeling, så kommer nog kanske situationen för japanskt flyg i 1:72 att förändras i framtiden. Tar inte Hasegawa tag i situationen, kan jag nog tänka mig att det finns t.ex tjeckiska producenter som har mer intresse för 1:72. (Finns även Ki-43 från AML)

P.S. Revell hade en hel del japanskt, vill jag minnas, i 1:72. Men vi pratar ju då om typ 60-tals byggsatser som antagligen är omöjliga att få tag i.

[Hayabusa]
0

Hasegawas Ki-44 i 1/72 finns hos Alfa Hobby, i lager enligt deras hemsida.

Ki-45 var ett jaktplan i samma anda som Bf110 dvs mindre lyckat. Dock var både Ki-44 & Ki-45 hyggligt framgångsrika som "B-29 Hunters". Att japanska flygplan skulle vara udda, håller jag inte med om.

Däremot finns det en udda (i meningen sällsynt) byggsats från FineMolds av en Zero i 1/72 som lära vara alldeles utsökt. Men, Hasegawas nyare utgåvar av Zeron är inte alls dumma de heller.

WildeSau
0

Hur är AML's Ki-43?

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Modellfreak
0

Här har Airfix en trevlig Zero, i 1:72.

Vermil
0

#4 Jag konstaterar alltså att om man (i sammanhanget japanskt flyg) är intresserad av lite udda subjekt, så är 1:72 inte den bästa skalan. Vilket ju är helt sant. I 1:72 är ju Ki 44 nästan det mest "esoteriska" som är tillgängligt.

[Hayabusa]
0

#2 Intressant projekt, Peter. Ska det vara maskiner som är beslagtagna av de allierade? Behöver du tips & råd, så ska jag bistå med min ringa kunskap.

#7 Vermil, jag förstår inte vad du försöker säga. Vad betyder "esoteriska"?

/Stefan

Vermil
0

#8 esoterisk,  från grek. esoterikos: kunskap förbehållen en krets invigda.

Typ: nästan alla som har nåt hum om WW2 känner väl till Spitfire. Nästan lika många Zero. Men så småningom,.. Ki-27, Ki-67…

[Hayabusa]
0

#9 Den typen av krets stannar jag nog helst utanför…

Vermil
0

#10 Du är redan innanför, eftersom du antagligen vet vad en Ki-27 är.

[Hayabusa]
0

#11 Nja…jag är inte med i någon krets. Är du?

Vermil
0

#12 Du är med i åtskilliga kretsar. T.ex i kretsen av personer som förstår svenska. T.ex i kretsen av personer som är intresserade av byggmodeller i plast. T.ex i kretsen av personer som är intresserade av andravärldskrigspansar. Inom varje sådan krets finns kunskap som de innanför har god kännedom om, men som annars inte är allmän. Du kan t.ex antagligen skilja på Pz.Kpfw II och Pz.Kpfw III. Går du ut på stan däremot och frågar folk… Och skulle någon faktiskt veta vad du pratar om, så skulle jag tro att sannolikheten är oerhört stor att du har hittat ytterligare en person som är inuti nån av kretsarna.

Roca
0

#6: Tack, ja den har jag byggt nån gång tror jag!

#8.1: Jo Stefan, det ska bli en grupp jaktplan som deltog i ett jämförande prestandatest som japanerna gjorde under utvecklingen av Hien.

Det rörde sig förutom de olika japanska typerna om ett par "Beute"-maskiner: en P-40 E som jag antar man fått tag på från USAAF i Kina eller om det var en Aussie-kärra, sen en LaGG-3 som nödlandat i Manchuriet och så en Bf 109 E-4 eller E-7 som man köpt in från Tyskland.

Det är väl när det kommer till valet av byggsats (i 1/72, jag kommer nog att hålla mig där :) som jag kan behöva lite tips och råd. När det gäller Ki-61 blir det nog Dragon/DML jag införskaffar, den verkar ju fin. Deras Mig-17 omboxad av Bilek har jag redan byggt och den var bra så erfarenheten är god av DML. Om jag köper in en sån så har jag nog tillräckligt att göra ett tag framåt, då jag har ca. 30 andra projekt igång också :-) -

när det gäller de andra maskinerna blir det en Airfix (Nitmonster) 
Bf 109 E, en Roden (hugaligen, tänker på Tunnans tidigare bygge, som han utförde med den äran) LaGG-3, samt en Academy (mycket fin byggsats) P-40 E, vilka jag alla redan har på lager!

[Hayabusa]
0

#14 Aha, jag förstår. Finns en recension att läsa på Modellversium. Ja, om Dragons Ki-61. Såg att Sockelshop.de har den i lager.

Spännande projekt..Glad

/Stefan