Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 1104 ggr
starhawk
0

Hur sitter dom?

Hur sitter piloten/navigatören i F-111? är det piloten till vänster som i brittiska plan, eller ?. Blev lite irriterad på att gubbarna till min F-111 ser ut som tvillingar och tänkte byta ut den ena mot en Phantom-gubbe som jag har kvar sedan en butiksanställd på Wentzels helt fräckt knipsade ut dom från en Phantom-modell när jag frågade efter piloter. Dom var ursprungligen tänka för min dåvarande Blackhawk men av olika anledningar hamnade den ena i en Warthog

Phantom-gubben är den som bör vara pilot därav frågan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

PAK43
0

Här kanske du kan få en och annan ledtråd: http://www.f-111.net/models/cockpits/index.htm ser ut som du har rätt i att piloten sitter till vänster.

starhawk
0

Sista bilden ger vid handen att det är så! Undrar var såna här placeringar har sitt ursprung, förstepiloten på trafikplan sitter ju alltid till vänster, så "militären" har väl bara följt efter men varför hamnade försten till vänster till att börja med?

Jonssonligan
0
starhawk
0

En del av resonemanget håller inte, en del säger att det blir naturligt om man sitter på samma sida i flygplanet och i bilen, men britterna har också piloten på vänster sida och kör bilen på höger sida! Högerhandsresonomanget håller inte heller eftersom plan med enbart en pilot har gasreglaget på vänster sida. Har man en pilot och co-pilot så är det ju snarast en fråga om att båda måste kunna nå gaspådraget

PAK43
0

Jag har inte läst länken, men det behöver väl egentligen inte finnas nån anledning mer än att nån bara valde det från början (precis som med bilarna) och sen följde andra efter.