Söndagkväll!
Jaha, nu har nästan hela helgen gått! Har ni fått någon tid över med modellbyggena eller har plikterna tagit över?
Själv har jag målat gubbar till Blitz-dioramat, men det tar ju sådan himla tid. Varje lager som måste torka osv…
Jag var iväg till IKEA och deras fyndavdelning. Där fick jag tag på snygga dioramabottnar i form av hyllor och spegelramar!
Hittade även diorama-material i en prylaffär. Massa påsar med stenmaterial och annat andvändbart för småpengar. Sånt som kostar multum i hobbyaffären. Sånt känns alltid bra!

Plikterna har tagit mycket av tiden. Fast det har varit roligt för jag har varit ledig en vecka nu med barna på deras sportlov! Små stunder av byggande har det blivit, men jag och airbrush har inte varit två element som har fungerat så bra tillsammans den senaste tiden. Det är bara att börja om från början och le, för när man tänker tillbaka på tidigare missöden så kan man skratta åt dom, så kommer jag nog att göra åt den här perioden med vad det lider (fast inte just nu innan jag klurat ut vad som spökar)
Stefan - Modellbyggare
inte fått nått byggt direkt alls! har fått vara lite social iheljen men det kommer mina byggsvackor brukar inte vara så länge som tur är! och stefan jag är fullkomligt övertygad om att du vinner över sprutan till slut! håller du på att byta färgmärke helt?
//pebben

Ja, familjen kräver ju sitt och så ska det väl vara. Byggsvackor kommer och går, bara de inte håller i sig i femton ÅR!
Vad har ni för problem med färgerna? Jag undrar bara för att jag mest har målar med Humbrol men nu testat vattenlösliga Tamiya. Tycker inte ni att Tamiya är för blaskigt, verkar nästan som färgen och vattnet separerar och bildar små klumpar med färgpigment…?

Jag brukar blanda Tamiya acryl med T-röd till airbrush målning. Har inte gillat "konsistensen" när jag blandat med dest.vatten. För små detaljer så använder jag kvarvarande lager med Humbrol. Annars håller jag på att växla över till Vallejo och Tamiya, då "doften" är mindre och det känns bättre när junior är med.
Stefan - Modellbyggare

Vad är Vallejo för ett märke? Är den oljebaserad eller vattenbaserad? Dyr?

Vallejo är acrylbaserad färg med god täckförmåga som kommer i små "mjuka" plastflaskor med dropp pip, vilket gör att man kan få av korken på flaskan med en hand och sedan få dropppe för droppe om man vill (slipper pipett när man skall blanda) sedan har de en serie med Air färger som är klara för airbrush!
Det är bara att skaka om flaskan och hälla i, verkar bra tycker jag! Det finns ca 200 olika färger att välja mellan i deras sortiment, Titta in på Vallejos hemsida för att se hela utbudet.
Billigast är Hobbybokhaneln just nu, stort sortiment finns också hos Game Maniacs (som säljer Warhammer m.m.
Stefan - Modellbyggare

Jag har använt isopropanol att späda acrylfärg med, det mesta med alkohol i går att använda tror jag. Vallejo är väll vattenbaserad? Den är ganska tjock i flaskan så den måste nog spädas bra, har ej testat den ännu men har två metallfärger. Har också för det mesta använt rödsprit till Tamiya, men färgen kan bli lite för "torr" om man tar iför mycket, fick en luden modell en gång, färgen han att torka på vägen mot modellen, som sagt testa och åter testa. Färgen som Xtracrylix är mycket marig att jobba med, nyanserna är många så dom lockar en att köpa dom. Tyvär är dom svåra enligt mitt tycke, får bara spädas 10 - 15% sägs det, redan det gör färgen konstig att pensla, ibland drar liksom färgpigment eller lack ihop sig på ytan och sabbar allt. Har sprutmålat med den, resultatet att sprutan beckar igen och blir svår att ricktigt få ren. Målade kamo på en Spitfire Mk.V med den, det var jobbigt. Den måste spädas lite för att inte torka för fort, har ännu inte testa den fullt ut med olika förtunningar.
Sven-Åke

Jag tackar för alla tips och synpunkter om olika färger. Tänkte att jag skulle sammanställa det till en artikel framöver så man kan ha den som en referens när frågor dyker upp! //Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jag tackar för tipsen! Jag har suttt en lång stund på Vellejos hemsida och läst om figurmålning. Det här var intressant.
Verkar som om det är mycket jobb och MYCKET praktiserande för att få målningen bra, oavsett märke…
Det här är nog en träning för tålamodet.

Ja, man slutar aldrig att lära sig något nytt! Det är väl det som är en av tjusningen med denna hobby att man ständigt lär sig nya tekniker som lyfter en framåt. Är man bara lyhörd för vad andra byggare har att säga så slipper man att gör om eventuella misstag som någon redan provat!
Stefan - Modellbyggare