Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdekaler
Läst 6555 ggr
Magnuzk
0

A32 Lansen - finns dekaler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Problem. Alla utom två kronmärken i min 1/72 Heller Lansen är skrapade och oanvändbara, så jag behöver nya, och även helt andra dekaler än vad som finns med.

Det jag vill ha, är Blå H som står på F15, Söderhamn, och till den behöver jag ett blått H med vita kanter, alla kronmärken, gula 15, gula id-nummer och F15s märke med bocken, plus mindre, vita H som finns på nosen.

Finns detta att få tag på?

Fotografierna visar vad jag behöver, förutom F15s märke, och det vita H syns i ena kanten på tredje bilden.

Magnuzk
0

Blått H.

Magnuzk
0

Vitt H.

Magnuzk
0

Förresten är Lansen ett av världens vackraste plan! Sådetså.

Magnuzk
0

Fotografierna gör det inte rättvisa.

Magnuzk
0

Ingen rättvisa alls. Men det är så vackert!

Roca
0

Ah Magnus, du var där du också! Jo då, jag stod precis rakt bakom 32:an när den skulle taxa iväg inför hemfärden i går eftermiddag. Piloten drog på lite och man blev rätt ordentligt tillrufsad i håret av "värmefläkten", fast avståndet var åtminstone 10-15 m Flört, blev en roligt liten filmsnutt av det hela. Jag har tre eller fyra Hellerlansar i garderoben så kronmärkena ska jag väl kunna bidra med i alla fall. Särskilt som jag tänkte bygga en av dom som en what-if version från Dominikanska Republiken…

Sen så fick ju du mina fina Revell Vampire-F15-bockar, så jag vet inte, kanske Airfix variant kan duga. Ska kolla på det! Även gula flottiljsiffrorna lär jag väl ha liggandes.

Jag kollar ikväll och hör av mig!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Magnuzk
0

Hej Peter! Jag var där i lördags. Det var första gången jag såg Lansen flyga och upptäckte hur vackert plan det är, och jag tycker att det är ett av världens vackraste plan.

Ser fram emot att se vad du hittar i gömmorna! Det skulle vara helt Kaaanooon om du har lika fina bockar som du hade förut.

[marcusjohnson]
0

Siffror och kronmärken finns väl hos Rebell Hobby i Solna. Special Tryck har ju dekalark med boskstäver, har i ägo men vet inte om jag vill släppa då de är sällsynta i dag. Jag vet att det funnits vapensköldar, undra om inte det var Benmik Decals som hade det.

//Marcus

Maysula
0

Hej Magnus

Jag kan kolla om jag har ett ark kronmärken i 1:72 på jobbet.

Hörs

Thomas

PonCar
0

#3-5: Jag tycker inte det var så pjåkiga bilder! Riktigt fina!

Roca
0

Så har jag kollat, men det var lite tunt; kan erbjuda följande:

6 st kronmärken med diameter 13 mm, motsvarande 960 mm i original, (kolla om alla märkena hade samma diameter) plockade från Revells J29 F (Hellers kronmärken i Lansenasken är nog inget vidare, felaktiga färger och inga svarta kanter på kronorna)

Antingen blå B fenbokstav x 2 plockat från en Airfix Mosquito, höjd ca 15 mm, samt litet blått B (endast 1), höjd 4 mm. 

eller blå A fenbokstav x 2 från Special Decals, höjd ca 14,5 mm, samt 1 st litet vitt N, höjd 4 mm.

Tyvärr ingen blå Harald, men man kan ju bygga andra individer? Kolla Lansenboken eller med muséet för ev. referensbilder.

När det gäller bockarna har jag bara ett par från Österrikiska Jabostaffel 1, deras emblem är ju taget från F15- men då saknas kronan ovanpå själva bocken Skrikandes

Hör av dig om nåt av detta är intressant!

//Peter

Magnuzk
0

Jag har nyss kollat rebell. Det verkar vara svårt att finna det jag behöver. Kronor kanske Thomas kan fixa och vapensköld har förhoppningsvis Peter…

Ojoj, det blir ett projekt bara detta att få ihop det som behövs. Fast… varför göra det lätt?

Min plan är att bygga den som står på F15 för jag har pratat med teknikern (Bo) som hade Blå H. Den som var hans finns i Linköping tror jag och den som står på F15 nu är bara målad som den han hade, MEN fenan är hans om jag minns rätt. När jag är klar tänkte jag visa den för honom och kanske ta en bild när han håller i den.

Han bygger själv och jag ska meddela honom att Lansen kommer i 1/48…

Magnuzk
0

Hej Peter! Såg inte ditt inlägg förrän nu. Jag måste avvakta lite, fast jag tackar mycket för din hjälp!

Magnus.

Roca
0

#13 Bra Magnus, säg till om nåt behövs.

Maysula
0

Hej Magnus

Jag har Flying Colors kronark i 1:72, lägger undan den i falll du vill.

Thomas

Magnuzk
0

Gärna Thomas! Jag kommer förbi och ser på dem framöver, när jag har råd…