Nya Militärfordonsmuseet Strägnäs.
Hej där,kan nu medela att jag skall börja arbeta med utsällningen i det nya museet i Strägnäs "Arsenalen"
Tänkte låta er önska er vad ni vill ha där…….några speciella fordon.svenska engelska tyska ….osv.
Vet att det finns ett antal fordon,har bara sett ett litet antal….1 föråd av 3st och dom är stora……
Så varför inte,nu har ni changsen att önska vad ni skulle vilja se…..
Har ju förståt att bra belysning är ett önskemål jusst för fotografering.
Så önska på folk,så får vi se vad jag kan göra…påverka.
Och tro det eller ej,men var faktiskt mitt ryska redutt bygge som ledde fram till det här jobbet!!!
kul va….
Krille.
STORT GRATTIS Krille !!!
Härligt att höra….

Har redan börjat planera inför 2011 års utflykter…
Mvh / Janne
Min högst personliga önskan vore att se främst tyska och ryska stridsvagnar från Andra världskriget.
Det vore även kul om nån av de fungerande stridsvagnarna kunde ställas i ut i bruksskick. Jag skulle tycka det var riktigt intressant att studera hur smuts och lera byggs upp efter några varv på er testbana(det är en sån planerad va?)
Jag har för mig att du skrivit tidigare att ni kommer att ha en del modeller utställda på muséet också. Kanske skulle ni kunna anordna nån slags tävling bland Sveriges modellbyggare där vinnarna får sina modeller utställda hos er samt lite sköna pris? Bara en tanke, men det skulle nog kunna bli kul.
/J
Den där tanken med modelltävling är inte fel alls,ska ta upp den och varför inte ställa upp nån skitig vagn också…..inte fel alls.
Man kan se Centurion 101 och 104 i rörelse och med ljud på you tube,och det är min museichef som kör dom.
Man tackar för ideer och varför inte planera utflygt till Strägnäs,som det ser ut i dags läget öppnar vi våren-sommaren 2011.
Alla mycke välkommna,
Mera ideer och önskemål!!!
Krille.
Personligen är jag mest intresserad av WWII pansar, men gillar även lite modernare vagnar som M47, M48 och M60. För att inte tala om M41…En Tiger I vore ju ett dragplåster som heter duga, men ett sådant önskemål lär inte förverkligas. Hetzern kommer sannolikt att ställas ut?
Ett tips är att se till att museet har en bra shop (med ett bra urval av byggsatser) + en bra cafeteria. Att gå på museum brukar ge många intryck att smälta, då kan det vara bra att ta en paus över en kopp kaffe. Samla intrycken, kolla vilka ev. foto man tagit osv. Dessutom är en bra & ombonad cafeteria oerhört uppskattad av de familjemedlemmar som inte brinner för pansar…
/Stefan
Först av allt: stort grattis till uppdraget Krille? Det lönar sig att knyta nya kontakter även i modellbyggarsammanhang!
Ett råd/önskan är förutom tidigare nämnda ang bra belysning, att fordonen inte ställs upp alltför tätt. Visst är det lätt falla för frestelsen att ha med så mycket som möjligt, men blir det för packat med fordon får man ingen bra överblick, det blir svårt att fotografera (om sådan blir tillåten förstås). Tyvärr är det många museer, inte minst på fordonssidan, som begått detta misstag att packa in alltför mycket.
Håller helt med om att något bör ställas ut i "bruksskick", så man får en uppfattning om hur de här vagnarna faktiskt ser ut efter en tid i fält -långt från högtryckstvättar o spolhallar.
Några välgjorda byggsatsdioraman där vissa av fordonen visas i autentiska stridssituationer och/eller som illustrerar tex vagnens terrängegenskaper -tex hur djupt vatten den kunde/kan vada över, hur stort motlut den klarar etc vore helt klart intressant som komplettering.
Och som själv varande museiintendent med ansvar för inköpen till museishopen (må vara på ett slott) så vill jag bara till100% instämma med Stefan här ovan, att en hyfsat välsorterad museishop är ett oerhört viktigt inslag i dagens museivärld. Och undvik fällan att ta in en massa "krims-krams" som känns lågbudget och plastigt men visserligen är billigt i inköp. Det drar ner helhetsintrycket av en shop något oerhört. Nej, gå hellre in för att ha lite mindre sortiment då men som känns kvalitetsmässigt bra och sedan utöka vartefter det finns resurser till det. En mycket viktig roll som jag personligen tycker att en seriös museishop skall kunna fylla,är att man där som intresserad besökare skall kunna hitta bra facklitteratur i ämnet/ämnena som museet behandlar.
Byggsatsförsäljning tror jag också skulle vara en mycket god idé i detta sammanhang med hänsyn till målgruppen.
Och sedan tycker jag också att dagens museer har en viktig roll som samlingsplats och forum för föreningar, privata entusiaster, samlare osv. Tyvärr får sägas att många (svenska) museer i mitt tycke har haft en tendens att nedvärdera och underskatta den oerhörda kunskapskälla, kompetens och rent praktiska resurs som ett museum kan dra nytta av genom att samarbeta med och ha en positiv inställning till ovannämnda. Många museer har också på senare år insett detta och förändrat sin attityd.
Återigen: lycka till med detta fantastiskt spännande uppdrag och jag och säkert många med mig ser verkligen fram emot att komma och titta framöver. Gärna också, om möjligt, innan allt är helt färdigt. Ofta är det nog så intressant att få ta del av hur ett museum planeras och byggs upp.
/Pontus
P.S. Hör gärna av dig om du behöver "brainstorma" kring utställningsupplägg eller annat.
Hej igen.
Tack för alla glada tillrop,meera önskemål…. skall till Strägnäs i morgon,kollar upp evt önskemål då…..med tanke på vad man har tänkt ställa ut….
Jag har du ett bra samarbete med Röda Stjärnan redan ,som sponsrat mitt projekt Poltava 1709,har har ju även stridsvagns modeller figurer samnt uniformer för bland annat stridvagns personal..framför allt ryska.
Så brist på modeller lär det ju inte bli,nåt önskemål om skala,kanske är det 1/35 som gäller för dom flesta eller?
Är ju trevligt om den här dialogen kan forstätta,ni är ju dom flesta potensiella museibesökare…..gäller ju att lyssan på kunden
Krille.
Krille.