Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2899 ggr
Vermil
0

Azteks alla munstycken/nålar

Disclaimer: Följande tankar erbjudes åt de som redan har en Aztek, i förhoppningen att det kan leda till en bättre förståelse av denna underliga airbrush. Det är inte avsett som rekommendation istället för nåt konventionellt, vettigt, rationellt, som Evolution, Badger, etc.

Jag ägnade sena gårkvällen och en hel del av natten till att pyssla med min gamla Aztek airbrush. Det var förhoppningsvis inte bortkastat eftersom den nu är "reparerad" och bör kunna fungera korrekt. Samtidigt lärde jag mig att+hur jag bör ställa in den där konstiga skruven. Jag tycker nog att Azteken borde komma med en mycket nogrann och detaljerad bruksanvisning om just detta. Enda jag har sett är att "skruva höger för singleaction och vänster för double action". Jag har därför naturligtvis trott att den skall ända tills det tar emot, till ett ändläge. Så är inte fallet. Istället får man, för double action, skruva så långt vänster att nålen är stängd när man trycker ner för full luft (spaken framåt för stängd färg) och sen försiktigt skruva höger tills det kommer färg, sen skruva tillbaks tills färgen är precis stängd. Och för single action får man alltså skruva höger tills det kommer så mycket färg som man vill. (Eftersom jag har trott mig enbart vara intresserad av doubleaction har jag haft den hårt skruvad vänster i botten.)

Beväpnad med denna lilla, nya information finns det möjligen ett lyckligare liv med Azteken i framtiden. (Det skall dock sägas att ingenting är provat i praktiken än, jag har ännu inte fått min nya kompressor).

Men jag höll inte där. När jag ändå var igång, gav jag mig f* på att jag också skulle begripa vad djungeln av olika munstycken skulle vara bra för. Genom att sammanställa information från olika sajter, kom jag fram till följande: Alla munstycken kan användas till *alla* färger, med sedvanlig anpassning/utprovning av förtunning, mediums och lufttryck, etc. Men där finns ändå en avsikt och tanke bakom de olika munstyckena:

Där är tre olika serier av munstycken. Varje serie innehåller olika 'storlekar' beroende på hur mycket färg man vill ha. Den första består av tre "vanliga" munstycken som motsvarar typisk illustrations-airbrush. Dessa 3 munstycken är alltså avsedda för mycket tunnflytande färg, där basen/bindemedlet är helt löst i förtunningen, och pigmentet är uppslammat i denna blandning. Alltså gouache, akvarell, airbrush färg, "lacquer"/lack, eller där det inte finns något fast pigment "ink"/bläck. Eftersom det finns Airbrush-acrylics som är avsedda för denna typen av illustrations-airbrush, ligger det väl nära till hands att anta att det är rätt för dem också, även om de är emulsionsfärger. Då moderna acryl-modellfärger, avsedda för airbrush, också är väldigt "fina" går det här väl bra för dem också, om man förtunnar dem ordentligt.

9304C Tan/gulbeige = Fine line, details, lacquers, water colors .30mm 0.4 - 2.1 Bar

9305C Grey = General purpose, lacquers, water colors .40mm 1.1 - 2.1 Bar

9306C Turkuoise = Hi flow, larger areas .50mm 1.1 - 2.8 Bar

(Illustrations-serien har också ett udda munstycke. Detta är avsett för "spatter"-effekter och därför inte intressant för modellbygge: 9307C Pink = Spatter .50mm 0.1 - 2.1 Bar)

Men acrylfärger är emulsioner som bär sig aningen annorlunda åt på nebuliseringsstadiet. För den sakens skull finns alltså en serie med två munstycken för "acrylics". Jag fick intrycket att man särskilt tänkte på modellbygge och modellfärger, t.ex Tamiyas. (jag har nu beställt dessa två)

9340C Black = General purpose acrylic .40mm 1.1 - 2.1 Bar

9341C White = Hi flow acrylic, larger areas .50mm 1.1 - 2.1 Bar

Till sist en serie med munstycken för grövre färg som enamels och billacker (motivlackering). Den enda som kanske är intressant för modellarbete skulle väl vara den minsta, den röda.

9342C Red = Enamels, small area .53mm 1.4 - 2.1 Bar

9343C Orange = Enamels, medium area .70mm 1.4 - 2.8 Bar

9344C Yellow = Enamels, area coat 1.02mm 1.1 - 2.8 Bar

Jag har en känsla av att kanske det enda munstycket man behöver är 9340C Black. Men vi får väl se när man kommer igång igen.

denstore
0

Jag berömmer dig för ditt tålamod, och det är väl bra för folk med Aztek att få en sammanställning av vad som är tillgängligt. Men jag kan inte låta bli att ifrågasätta hela konceptet.

Frågan är ju nästan varför och vad som skiljer de olika 0.4 och 0.5mm-munstyckena åt? Är det annorlunda koning på själva nålspetsarna, eller vad är det som faktiskt gör dem till lämpliga för olika färgtyper?

Nu är jag ju inte direkt någon förespråkare för Aztek, men jag vet att det finns en skara som verkligen gillar dem. Dock så frågar jag mig om inte hela den här grejen med 9st (ganska ömtåliga) munstycken för olika arbetsområden är att krångla till det lite väl mycket? I alla fall tyckte jag det, när jag höll på med Aztek. Min känsla var alltid att saker som hände inte hade hänt förra gången, eller tvärt om. Jag bytte runt, fram och tillbaka med i stort sett alla munstycken under ett knappt år, och det enda som fungerade någorlunda var det oranga eller turkosa (som jag kallade blå). Och bara om man plockade isär det, och gjorde rent det ordentligt, fastän det inte skulle behövas. Och detaljering var bara att glömma bort. Mindre än 3mm oavsett munstycke var så gott som omöjligt.

Och nu är jag iofs rätt petig med mina prylar, men jag är mer eller mindre förskonad från trasiga airbrushar. Hitintills har jag inte behövt byta delar på någon av de airbrusharna jag har köpt nya. Jag har i stort sett aldrig spräckt ett munstycke, eller böjt en nål på något jag köpt nytt. Med undantag för just Aztek. Jag avverkade nog fem-sex munstycken på det knappa året jag hade airbrushen.

Oj, det här blev lite mycket, istället för att vara den kommentar jag hade tänkt. Men igen, fint att du tar dig tid att gå igenom de olika munstyckena. Bra information är alltid bra att ha.

Vermil
0

Tja, det blev väl en liten Aha-upplevelse att fatta hur Azteken fungerar. Det leder till en spänning att prova nytt 'approach' i praktiken. Samtidigt, ju mer jag ser o begriper, desto mer irriterad blir jag också. Jag tycker Aztek har dummat till det väldigt mycket i onödan. Varför gjorde de inte en vettig doubleaction mekanism på samma grundtanke istället? Istället för den här konstiga och obegripliga hybriden? En D-A kan ju förses med reglerbara 'stopp' så att den kan i praktiken användas som S-A. Jag tror nån av ingenjörerna var väldigt personligt förtjust i den speciella kombi-geometrin i de där byglarna. Det här är ju också den geometriska grundorsaken till varför de har så kort slag på nålen, vilket antagligen är anledningen igen till varför de tycker de behöver så många spetsar. Dåliga designbeslut som leder till nya dåliga designbeslut. Och "ergonomisk" skryter de med - Ha! Vad är det som är ergonomiskt med den? Knappast att den är så kort. Gummiblafforna på sidorna? Nej, "don't get me started",..

denstore
0

Fast kort avstånd framför avtryckaren är egentligen bra. Det gör att man kommer nära objektet, och borde kunna ge bra detaljförmåga. Men sen krävs det ju iofs en möjlighet att få ner sprutbilden under halvcentimetern också…Glad