Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2085 ggr
Eagle
0

»Flocking« på svenska

Har läst på en del sajter om bilbygge attdet används en teknik som kallas för »flocking« för att simulera mattbeklädnad i bilens interiör, på typ golv och hatthyllor. Det verkar vara någon form av fibermaterial som limmas/målas fast. Någon som vet mer om detta, vilket material som används och om det finns ett adekvat svenskt uttryck för företeelsen?

Svake
0

Nä inte vet  jag ett annat namn men har gjort det en gång i en hot rod, man får se upp med fibrerna, kan inte vara bra att inandas, dammask rekomenderas, har varningstext på. Jag penslade på vitlim upplöst i lite vatten, sedan strödde jag på fibrerna, tryckte till lite med en pensel, man kan oxå stryka ut det, överskottet samlas upp och används igen. Man tar bit för bit, inte hela stycket på en gång. Som sagt det var första och enda gången för mig än så länge, men det fungerade.

Eagle
0

Vad är det för material som används och var kan man köpa det? Hobbyaffär, eller?

Svake
0

Virago säljer det, har köppt mitt där, han har en hem sida. Materialet är mycket små fibrer av nylon kan jag tänka mig. Vicktigt är att måla under först i en liknande färg, då syns det  inte om det ligger för tunt. Kolla på Viragos hem sida. Text medföljer hur man bär sig åt.

StefanW
0

Virago finns på länksidan: Virago Hobby

//Stefan

Stefan - Modellbyggare