Airbrushteknik
Tänkte skriva en liten kort metod jag använder mig av när jag sprejar mina stridsvagnar. Den påminner lite om preshademetoden med en släng av highlight. Glasklart! >_<
Jag tror säkert man kan hitta liknande guider på nätet. Den jag kör efter är från en figurbok, fast då med airbrush. Allting bygger på att ljuset slår på ovansidan. Skuggan slår på undersidan och ”orginalfärgen” är ofta precis i mitten av dessa.
Exempel: ljusgrå topp och svart botten ger grå mitt eller Gulvit topp och brun botten ger ”dark yellow” i mitten. Mycket höftat då.
Enklast är att man går från skuggan och upp till tak.
Så i exemplet kan man grundmåla vagnen svart och sedan bygga upp färgen med mer vit i det svarta tills man når ovansidan där man är ljusgrå. Man undviker helt svart och helt vit genom att man sprayar lager och bygger upp den nyans på vagnen man är ute efter. Det blir snabbt djup i vagnen på detta sätt. Mycket nöje.
Intressant Hampus… Har du nån annan bild som du målat med denna teknik? Utifrån bilden som du bifogat är det lite svårt att bilda sig en uppfattning tycker jag 

Det är klart uppfattat =)
Här är en till 95% klar jagdtiger. Där är en liten skillnad på tak och sidor som man kanske ska kunna se. Där är även lite highlight på olika uppstickande saker som t.ex ventilen vid höger lucka fram och vapenvaggan. Det är ju en effekt som jag tycker framhäver storlek och hjup i modellen och kan man för tydligt se skillnaderna så har man nog inte lyckats.

Sjyst! Det ger onekligen en viss variantion och djup till modellen. Till en så pass stor enfärgad modell som denna med många plana ytor tycker jag det tillför en hel del med Color Modulation eller vad nu vill kalla tekniken.
"-och kan man för tydligt se skillnaderna så har man nog inte lyckats."
Mm… Håller med… Blir det för tydligt bryts liksom illusionen… Samma sak med preshading tycker jag… Om det första en betraktare säger är: "Åhh vilken fin CM!" eller "Nice… Din preshade ser ju helt magisk ut" så har man nog tagit i lite för mycket…
Kommer du att ställa ut denna skönhet på C4? Skulle vara kul att se den irl

Den var utsälld förra året =) Men den var inte klar, lik som några andra. Kommer aldrig göra om det misstaget. Hoppas bli klar med den till C4 2010 absolut