Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 4053 ggr
Texxas
0

GB 24: Plymouth Barracuda -71

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni pa modellbygge i fokus har ju bestamt att jag ska bygga denna Cuda, sa har kommer den. Glad
Denna Cuda ar en klassisk muskelbil med Chryslers legendariska Hemi motor pa 426 kubik-tum (7 Liter) som utvecklar mer en 500 hastar.

Texxas
0

Plast

Texxas
0

Tyvarr sa var rutan valdigt repig Rynkar på näsan

Sa har ser den ut efter ett lager Future, det blev betydligt battre, alla smarepor forsvann.
Det kanske ar svart att se pa bilden men det ar fortfarande nagra stora marken pa framrutan.

Ante018
0

Den är så läcker!!

Texxas
0

#3 Hoppas den ar det nar den ar klar ocksa Skrattande

Jonssonligan
0

Klart den blir. Det är ju en Mopar.

PonCar
0

Det där är väl typ den "värsta" standardmaskin som stått på fyra hjul… 500 hästar Hemi -jisses!!

Texxas
0

#6 Ja jag tror att strax efter denna så dog muskelbilarna ut lite så den här nog typ den värsta.
Är ingen jättefantast av dessa bilar så det finns säkert någon annan här som kan mer.

Texxas
0

Lite målning återstår innan Hemin är klar och jag har nu börjat torrpassa chassit men vet nu inte hur jag ska göra.
Modellen är sådan att fronten och bakdelen inte kan sättas dit förrän alldeles på slutet men passformen är inte den bästa och kräver en hel del spackel.
Så nu måste jag spackla och måla hela karossen när bilen är färdigbyggd vilket jag inte gillar.

[Hayabusa]
0

#6-7 Jo, just 426 Hemi motorn är ju något av en legend i detta gebiet. Exakt hur många hästkrafter den lämnade kan man besvara med; "Det beror på".  Exempelvis vilken (vilka) förgasare den var bestyckad med, kamaxel etc.

Tveklöst fast det tillräckligt med "pulver" för de allra flesta. Dessutom var det en motor med stor potential eftersom det gick att få ut mycket hög effekt med tämligen små medel. 426 Hemi utgör också grunden för alla de motorer som, än idag, används inom Top fuel, Funny Car, Pro Comp etc. Även om en Top Fuel motor av idag inte har så värst många delar (inga) gemensamt, så får man ändå utse 426 Hemi som en slags "urmoder".

På tal om muskelbilar, så har det funnits (finns fortfarande?) en del oerhört intressant bilar i Sverige. Bl a en Corvette som tävlade framgångsrikt i dragracingens standardklass. Vet inte till 100%, men sannolikt en´68. Killen som tävlade med bilen kom från Eskilstuna och heter Jan "Juan" Johansson. Sponsrades av Becker men senare av dansbandet Thorleifs vilket föranledde bilen att bli kallad "Thorleifs-Corvetten".  Det som var så speciellt med denna Corvette var att den var utrustad med en 427 ZL1 motor. En motor som var synnerligen ovanlig och som utvecklade grymt mycket kraft. Säkerligen runt 600 hk! En mycket ovanlig motor, tillverkad i aluminium. Idag känns ju inte det speciellt exotiskt, men på den tiden var det sannerligen inte vanligt - definitivt inte på amerikanska motorer.

Nå…gick den fort? Tja, den regerade i standardklassen och jag vill minnas att den körde höga 11:or på strippen. För de av er som inte är så insatta i dragracing, så säger det kanske inte så mycket. Tror att man kan omvandla det till 0-200 på 12 sekunder, typ…I slutet på 70-talet så var det ju grym prestanda, minst sagt.

Nu handlar denna tråd om Plymouth ´Cuda och jag vill minnas att Bruno Donati (Sthlm) importerade en mycket snygg Sox & Martin byggd Pro Stock ´Cuda.  Samme Donati körde även uppvisningar med en jetmotor utrustad Dragster…slutade tyvärr illa. En krasch demolerade Dragstern totalt och Donati blev rullstolsbunden. 

Sorry…det blev lite utsvävningar, men ibland tar nostalgin överhand Glad.

Kämpa på med bygget, Texxas!

/Stefan

ElLobo
0

#9: Utsvävningar är aldrig fel! Glad Jodå, Thorleifscorvetten kommer i alla fall jag ihåg, åtminstone från tidningarna - vet inte om jag såg den i verkligheten någon gång. Här är en länk med bilder: Race68

Texxas
0

#9 Tack för infon Stefan, mycket intressant.

Var jättepeppad på detta bygge i början man har redan blivit less på det. Jag får vänta med att spackla, slipa och lacka hela karossen tills när bilen är färdigbyggd.

robban64
0

När man tappar sugen så är det bra att ha ytterligare ett objekt att sätta tänderna i.

Kör man fast så är det bara att slita plasten av ytterligare en modellkartong(om man har någon hemma).

Medans man sitter och pular med modell nr.2 så kan man snegla lite på modellen som man tappade sugen på och vips så är inspirationen där igenSkrattande

Själv har jag varit nära att tappa sugen åtskilliga gånger med rörramsbygget på min funny car men det hjälper föga att öppna en kartong till för även det är en funny car med samma jäkla rörram…

Huvudsaken är att man inte ger upp

Texxas
0

#13 ingen risk att att jag ger upp, jag blev less på att den inte går att bygga ihop som jag vill och att jag darmed inte kan undvika några fula skarvar.

Jag kommer kämpa på men tyvärr kommer det inte hända mycket närmaste månaden som är fullbokad med jobbresor.

PonCar
0

Äsch att man ska behöva ägna massa tid åt sådana triviala ting som jobbet… När det finns så många modeller som vill bli byggda!

Hoppas du återfår lusten till den häftiga Cudan. Ibland blir det inte helt som man tänkt sig, men helhetsintrycket kan bli helt ok ändå!

Texxas
0

En stycken HEMI

Texxas
0

Underredet borjar ta form.

Azgaron
0

Ser bra ut Texxas! Kul bil!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

robban64
0

Snyggt Texxas!

Skönt att du är igång igen

Texxas
0

#17-18 Tack!

Min jobbresa denna vecka blev uppskjuten så nu har jag tid att bygga lite innan nästa resa nästa vecka.

Karossen är nu grundad men jag har ingen passande färg, hoppas kunna åtgärda det senare idag.

robban64
0

Visst är det skönt att få lite tid över.

Frugan tyckte att jag skulle ta semester.

Hon tyckte jag ser lite sliten ut

Så måndag-tisdag nästa vecka ska ägnas åt modellbygge och att vara Allmänt slöGlad

PonCar
0

Roligt att se att det tagit fart med "Cudan" igen. Allt ser lovande ut så här långt. Lyckades själv få loss åtminstone en halvdags byggande i lördags då bättre hälften jobbade. Sedan kunde jag ägna en stund åt dekaler igårkväll när hon satt klistrad vid "outsiders" på TV. Och imorrn kväll hoppas jag också få en stund vid byggbordet. jag SKA ha BMWn klar till på lördag!

Texxas
0

Har inte blivit sa mycket byggt pa sista tiden men nu antligen sa har det hant lite.

PonCar
0

Bättre något litet än ingenting… För min egen del blir det nog väldigt lite bygge ett tag framöver… Jobb och sjuka katter (!!) samt fru som skall ha skulpturutställning tar just nu all tid och energi.

ElLobo
0

#23: Sjuka djur är inget roligt! Hoppas det inte är något allvarligt, och att de blir bättre.

Texxas
0

#23 Hoppas katterna mar battre.

Texxas
0

Den blev rod.

Vermil
0

Hmm, Röd Barracuda,: - 'Fear is the Key' (Fruktan är mitt vapen) Film med Barry Newman (annars mest känd för 'Vanishing Point') Efter Alistair MacLean's roman. Cool

PonCar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

ElLobo
0

Jag ändrar lite och lägger in filmdel 1 i #28, och så lägger jag filmdel 2 här istället.

[Hayabusa]
0

Coola filmsnuttar, men den röda bilen är inte en `Cuda. Det är en Ford Torino.

Bilen i "Vanishing Point" är en vit Dodge Challenger, som det skrivits en del om. I filmen "Death Proof" figurerar även en vit Challenger som anspelar på "Vanishing Point". Av sistnämnda film gjordes även en "Remake" med Viggo Mortensen i huvudrollen.

För att göra övergången komplett; Sammy Millers raket Funny Car, som även besökte Sverige, hette just "Vanishing Point".

/Stefan

ElLobo
0

Här är en liten samling som kanske passar bra i sammanhanget. Flört

[Hayabusa]
0

#31 Coolt, ElLobo!

Vore tacksam om du även kunde lägga in denna filmsnutt..:

/Stefan

ElLobo
0

Fixar väl det! Glad 

Fast det kan du klara själv. Kolla tråden Infofilmer om iFokus, och kika på film #6.

[Hayabusa]
0

#33 Stort tack! Ok, till nästa gång får jag lära mig själv, det lovar jag.

Nåväl, "Martin & Sox" är ett legendariskt dragracing-team. Lyssna på ljudet från denna `Cuda - underbart!

En annan intressant sak, är att en av dessa "Sox & Martin" `Cudor hamnade i Sverige. Kolla http://race68.com/donati.htm

/Stefan

PonCar
0

#29: Thanks for the helpGlad

#30: ja viss sjutton är det en Torino! Det gapet framtill går inte att ta miste på. Men röd var den -och undan gick det. Hur kommer det sig att just biljakter är så vansinnigt underhållande?? (Tycker jag i alla fall…).

#32 Aaah -vilken ljuv musik…Skrattande

Vermil
0

Jag hade åtminstone färgen rätt. Skäms

(Hemskt musikval förresten. Daterar verkligen filmen.)

[Hayabusa]
0

Lite mer muskler…

[Hayabusa]
0

Tuffa tjejer…observera att Zoe Belle, tjejen på huven, spelar sig själv dvs en livs levande stuntkvinna.

WildeSau
0

Charger charging Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Henke29]
0

Här var många goa Filmer på en gång Tungan ute

zoncar
0

Undrar vad för färg du har andvänt till motorblocket ser ju liksom helt ok ut! Riktig mopar orange??????

PonCar
0

#39: Snacka om att ta "gräddfilen"! Är det trickat? Eller ett äkta "stunt"?

Texxas
0

Vilka coola filmer Cool
Fick nu inspiration att slutföra detta bygge.

zoncar
0

Men vilken färg ligger på blocket ?? Hemi orange eller??

Texxas
0

#44 Nej ingen Hemi orange. Bara vanlig Testors Orange 1127.

Som info kan jag meddela att karossen malade jag med Model Masters "Chrysler Engine Red".
Sakert jattefel i nyans och jag vet faktiskt inte ens om Cudan gick att kopa rod men jag ar nojd.
Fargen var en Lacquer, forsta gangen jag anvant den typen av farg och jag ar valdigt nojd med finishen. Den var valdigt latt att blanda till och spruta, kommer nog att fortatta anvanda den till bilbyggen i fortsattningen.

Texxas
0

Nu är min Cuda nästan klar. Ska bara fixa tändkablar och så har jag dekalerna kvar, men jag funderar pa att skippa de där stora svarta bak på sidorna. Det säkert jättefel att inte sätta på dem men jag tycker den ser bra ut utan.

Återkommer med bilder.

Har inget påbörjat bygge liggande så nu får jag ta mig en funderare på vad nästa projekt ska bli.

[Hayabusa]
0

#46 Coolt, väntar med spänning på foto Glad

[Henke29]
0

Ska bli kul att få se den färdig Skrattande

PonCar
0

Jaaa -nu är vi fulla av förväntan! Tungan ute

Texxas
0

#47-49 Hehe, ni får vänta lite till.
Jag är på resande fot denna vecka så det blir inga bilder förrän till helgen.

Texxas
0

Hemi

Texxas
0

Lite smått kvar men i stort sett klar.

ElLobo
0

Då stoppar vi där och startar en ny tråddel att fortsätta i.

Här hittar ni del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer