Lösa upp limmade delar
ja,hur får man upp redan ihoplimmade delar lättast..?

Har du använt ett svetsande lim, alltså ett som löser polystyrenplasten lite, som sk 'flytande' plastlim typiskt gör, precis som 'polystyrene cement', så har du alltså svetsad plast och att skilja det rent igen är knappast lätt. Har du gjort det rätt och ordentligt får du i princip såga itu. Har du slarvat och/eller använt gammalt tublim så kan du ju försöka bräcka itu det försiktigt, men nja, jag vet inte, bra går det nog inte.

Håller med #1, det enda tillägget är om du har limmat med vanlig superglue (snabblim) då finns det något som heter Debonder som kan lösa upp limfogen.
Försöker du att "lösa upp" limfogen med t.ex. mer flytande lim så är risken stor att du förstör och "löser upp" plasten.
Been there done that, got the t-shirt 
Stefan - Modellbyggare
Är det gammalt tublim så prova att lägga modellen i frysen. Det ska tydligen försvaga limmet.

Det hela hänger ju på hur bra fog du har och hur bra limmad den är, en fin svetsad fog får du knappast upp, det blir till att såga eller bryta isär, och då blir fogytorna därefter. Tublim är en annan femma på den tiden man använde sånt fick man med jämna mellanrum reparera modellerna eftersom fogarna hade en tendens att släppa.
#3: Är det inte snarare så att det blir sprödare? fast då kan ju modellen också bli sprödare så man får vara försiktig med sånt!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Även sådant som jag limmat med Humbrols flytande lim (methyletwaskeineahnung) kan gå att dela på.
Där har delarna lossnat efter att ha legat en tid i ett bad med ugnsrengöring.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Allt flytande lim svetsar inte, en del är en blandning av upplöst plast och lösningsmedel, precis som tublimmet. Ungsrengöring är starka grejor så det kan säkert lösa upp limfogar, men jag tvivlar på att dom rår på ordentligt svetsade fogar, då tar nog plasten stryk först. Men det skadar ju inte att pröva med en "vanlig" ungsrengöringsbehandling
Äh -lägg byggsatsen i en skokartong och skaka runt en stund ska du se att det lossnar…
Skämt åsido. Det är märkbart hur lätt äldre byggsatser limmade med tublim faller isär i sina bestådsdelar utan större ansträngning. Men märkligt nog tycks det ändå alltid vara de delar man verkligen skulle behöva sära på som sitter allra bäst…

Vad är det som är fel-limmat? Om det är något litet, på en övrigt stor och dyr modell, så kan det ju vara ide att kolla upp vad den spruen kostar löst.

Tja,det är min Star Destroyer där bakdelen har blivit ihoplimmad med bottendelen,samt att några utblås är fstlimmade,men det ut att vara ihoplimmat med tublim..finns gott om det påkletat iallafall
.

Annars har jag sett sågar av rakbladstyp. Man kan nästan såga hårfint med dem. Kan vara värt en investering.

#9 …eller så får du sälja den till någon som gillar att såga i plast… "blink, blink" 

Stefan - Modellbyggare

He he,nåväl..problemet löst,använde skalpellbladet och myyycket sakta drog jag den i fogarna tills det var igenom,utan att skada grejerna.

#12 Det var kul att höra att det gick bra!
Stefan - Modellbyggare

Tack och lov att det gick bra, det är ett aber när skalpeller får för sig att ge sig iväg nånstans.
Men det där är ett problem när man köper påbörjade modeller och inte vet hur bra eller dåliga modellbyggare säljaren är
Begreppet "foglossning" har således en helt annan innebörd för oss modellbyggare än för de i världen därute…