U.S. Army on the move...
Sjyst Stefan :) Jag gillar verkligen det avbrutna trädet… Samt att du börjat bygga i den eminenta skalan 1/35 ;)
/Jeppe
#3 Tack, Jeppe! Japp, det ligger en del "1/35-projekt" i pipeline. Nu sviker minnet lite grand, men jag byggde nog min första Tamiya skala 1/35 typ 1970 eller 1971…Med andra ord, jag har precis börjat
!
Hur som helst, nästa projekt som är i planeringsstadiet kommer att innehålla en Centaur, brittiska Commandos och tankbesättning. Figurer från MiniArt och Master Box. Centaur´en från Tamiya. Tanken är att det ska bli ett minidiorama, typ. Sedan finns det även funderingar på ett bygge som är inspirerat av "Pacific" dvs USMC på någon ö i Stilla Havet. Ska troligen innehålla en Sherman från Dragon och figurer från Master Box.
Finns en del att jobba med…
.
Som kuriosa kan jag nämna att figurerna i just detta bygge är målade med Vallejo Model Colour och Tamiya akryl. Diverse oljefärger har jag, givetvis, också använt.
Där ser man :) Du har alltså hållt på ett tag… 1970 var jag nog inte ens påtänkt… Min första Tamiya tror jag att jag byggde 93/94 ungefär… En Cheftain som jag penselmålade med Humbrolfärg… Det var tider det :)
Personligen är jag inte så inne brittiskt pansar, men Centauren är ändå ganska ball. Vad är dealen med alla siffrorna på tornet egentligen? Det har jag alltid undrat…
/Jeppe
Ja, tiden går fort men jag kan än idag minnas de första intrycken av Tamiya - det var ett gigantiskt steg framåt i kvalitet, jämfört med konkurrenterna (främst Airfix och Revell). Pansar och fordon i skala 1/35 var något helt nytt och blev synonymt med Tamiya. Enbart Tamiyakatalogen, som hade samma format som idag, var något som jag aldrig tidigare skådat. Helt fantastiskt för en kille på 9-10 år…Vi har Tamiya att tacka för otroligt mycket, anser jag. De satte måttstocken på en helt annan nivå.
Ok, över till de där siffrorna på tornet. Så här står det i Tamiyas byggbeskrivning:
"…the tanks would fire their guns while off shore in their landing craft; they would then land and continue their work from the beach. To assist in fire support, white degree markings were placed on the turret. The markings could be read by binocular equipped spotters, tis helped align the turrets even if smoke obscured the direct line of sight to the target…"
Om det verkligen fungerade som det var tänkt, det vet jag inte. Ser rätt coolt ut, om inte annat. De här vagnarna deltog alltså på D-day, men samtligade hade i slutet av juni lämnat Normandie.
/Stefan
Roligt att läsa era minnen kring Tamiya! Även jag tog mina första stapplande modellbyggarsteg i mitten på -70 talet och minns också hur jag efter bästa förmåga (med lim på tub givetvis) kletade ihop färgglada rods och funnycars från MONOGRAM satt och suktade över Tamiyas katalog och förundrades över att det gick att få modeller att se SÅ verkliga ut… Har för mig att Tamiya till skillnad från många andra tillverkare faktiskt hade (har?) foton på de färdiga byggsatserna i stället för tecknade/målade illustrationer i sina kataloger. Tror emellertid det var lillbrorsan som var först att bygga Tamiya -nåt slags amerikanskt trupptransport/spaningsfordon på Sherman-chassie. Tre eller fyra gubbar följde med också.(jag är usel på militärfordons benämningar…). Själv väntar jag ännu (!) på att bygga min första Tamiyabyggsats…
Du har fått till en skön känsla på ditt lilla dio.
Snyggt!
Mycket snyggt litet dio. Tackar för de trevliga bilderna.
#12-13 Tack!
/Stefan
Mycket läckert dio du har byggt Stefan 
#7 Har du aldrig byggt en Tamiya så är det väl dags nu
För mig är en Tamiyabyggsats verkligen bygglädge… Bra byggbeskrivningar, kanonpassform och fin detaljnivå…Du borde köpa en katalog och kolla in alla göttesakerna. De använder än idag byggda modeller istället för illustrationer i katalogen, vilket gör det extra kul att titta i den.
Mvh Jeppe
#15 Tack, Henke.
#16 Kan bara instämma. Som sagt, redan på 70-talet höll Tamiyas kataloger en oerhört hög standard.
/Stefan
Först o främst får jag be om ursäkt för att jag glmde kommentera ditt fina "mini-diorama" Stefan. Riktigt bra ser det ut -spänning i luften där de ryckr fram. Vem vet var Japsen ligger o trycker…
#16 Ja, man borde väl skaffa en Tamiyakatalog o gotta sig i som sagt…Det var många år sen sist nu.
#18 Åh, nej - ingen anledning att be om ursäkt. Kul att du gillar det. Min avsikt är att det ska inspirera andra, helt enkelt. Att med små, enkla medel få till något kul. Lite roligt pyssel
. Jag är ingen mästare, men man lär sig hela tiden något nytt. Roligt att utforska fantasin och prova nya grejer. Figurer är skitkul, tveklöst!
/Stefan

#18 Japsen? Jag får en känsla av 'Saving Private Ryan' Normandie. Men ok, jag vet inget om klädsel etc, i olika reioner.
Dioramat tycker jag är väldigt elegant på ett raffinerat anspråkslöst sätt. Särskilt i bild 3 tycker jag det ser läckert ut.
Nu är jag jättetrött och skall sova. Två tuffa dagar till, sedan skall jag ha fritid igen.

Fint Stefan!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#20-21 Tack!
Ja, Vermil har rätt. Figurerna föreställer U.S. Army i nordvästra Europa.
/Stefan
#22:
NollKoll -man borde väl veta bättre… Fint hur som helst!
#23 Ingen fara alls. Jag hade nog själv kunnat begå samma misstag. Jag hade ju hjälp av förpackningen, så lite fusk var det allt..
Helt seriöst, så vet jag inte vilka skillnader som fanns i uniformer och utrustning mellan ETO och PTO. Ja, inom U.S. army så att säga.
/Stefan
PS Här kommer en bild till, bara för den sakens skull…
Stay alert guys -those "krouts" could be anywhere now!

Fint litet diorama Stefan!
Blir sugen på att försöka mig på ett dio för första gången men det får nog vänta lite till…
Snyggt dio, Stefan!
Här stannar alltid mina dioraman på planeringsstadiet.
Är lukten det rätta också? Oregano eller rosmarin? 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#26-27 Tack!
Haha, vet ärligt inte exakt vad jag valde. Tror att det var pizzakrydda…men även Oregano. Brukar välja ut lämpliga "blad" beroende på storlek & färg. Lukten försvinnar helt på några dagar, faktiskt.