En bild till

Stefan - Modellbyggare

jepp det är det, det gjordes ca 7 st av denna variant; Karl, Eva, Odin, Thor och några till som jag inte minns namnet på…
ett särskild fordon med kran följde alltid med för att lyfta upp de tunga granaterna till slutstycket…

Det står Adam på "tornet" kan det vara det namnet? Var det vanligt att tyskarna namngav sina vagnar som så ofta ser på Amerikanska vagnar?
Stefan - Modellbyggare

Har inte hört talas om att det fanns en ursprunglig Adam. Kan även vara så att USA la till det namnet i efterhand precis som Anzio Annie istället för Leopold…men som sagt - jag vet inte, bara gissar…
Hur som helst är denna mörsarvariant den största självgående kalibern genom historien. Dora och Gustav och de andra järnvägskanonerna drogs ju av lok…och amerikanska "Little david" var en fastmonterad protoyp…
det fanns enligt mina referenser 6 st alla hadde namn dom 4 första var namngivna effter nordiska asargudar och dom 2 sissta hette faktiskt adam och eva av nogån underlig anledning som jag inte känner till? dock var det ovanligt på tyska pansar vagnar men det fanns undantag tex rommels grief/adler
//pebben

ok, jag ger mig ;)

Intressant! Det skulle bli en ovanlig och imponerande pjäs i hyllan.
Stefan - Modellbyggare
ojdå mitt inlägg var inte menat som en fingerpekning det är bara så att jag brinner för sånt här så jag blev nog lite ivrig har själv länge varit sugen på dragons karl i 1/35
//pebben

Jag tror cyberdemon inte tog illa upp då han la till en smily efter!
Stefan - Modellbyggare

*s* nej inte alls, ingen fara, jag höftade lite utan att ha googlat efter sanningen…
håller med dig pebben, stora kanoner är überhäftigt…, väntar hem en Leopold med posten vilken dag som helst…ska bli kul att sätta tänderna i…

# kul att det trillar ner i din brevlåda, fast roligare om den hamnade i min…
Stefan - Modellbyggare

*s* men du ska väl beställa en Karl?

Ja, den ligger på listan….och den är lång ;-) Just nu håller jag på att se över färgförrådet! kommer att byta till annat fabrikat till airbrushen, det lutar åt Vallejo och Tamiya då det har fungerat väldigt bra med dom den senaste tiden. Undersöker om det finns något set någonstans till ett bra pris. Har just nu ett antal flygplan som väntar på färg.
Stefan - Modellbyggare

Läste i en tidning igår, de importerade tidningarna om modellhobby.
Valejo är spanskt, det finns även Mig från Spanien och de säljer bl a ett set med tysk panzer-färger (rost osv). Kanske kunde vara värt ett försök?
Vet ej vilka som är återförsäljare dock…
jo listan blir längre o längre :)