upphettad metall
God afton.
Jag ska under den närmsta tiden bygga en Mi-24 i 1:72. Jag undrar hur jag får till utblåset för avgaser. Önskad effekt enligt bilden.
Antar att jag ska grunda med någon metallfärg motsvarande (hade tänkt att använda Tamiyas akryl i första hand men har en drös med Humbrol metallic färger också).
Tacksam för tips.
Martin
Tamiyas genomskinliga färger (eller andra likadana) på metallfärg torde funka rätt bra.

Genomskinliga? Menar du utspädda?

För hundra år sedan sådär, använde jag Tamiyas transparanta färger samt Pebeo glasfärger (samma sak, acryl osv, men fler tillgängiga färger) ovanpå nån polerbar aluminium eller gunmetal finish. Undrar om det inte var Humbrol som tillverkade dem? Mycket snabbtorkande, man flödade på smörjan med en pensel, den torkade snabbt till en ganska mattgrå finish, varefter jag borstade den med en uttjänt extramjuk tanborste. Borstningen gav en enastående polish, så bra man kan tänka sig. därefter blandade jag uttunnade transparenta arcylfärger ovanpå, så att de flöt in i varandra. Jag brukade använda en brunröd och en blå, tillsammans bildade de olika grå skiftningar från varm (orange) till kall (blåaktig).
Enligt Fotot ovan, skulle jag välja cyanblå och magenta.

En annan väg att gå är att borsta på Tamiya Weathering Master. C & D boxen skulle nog passa till detta exempel.
Se exempelfilmer lite längre ner på länksidan från Tamiya.
Stefan - Modellbyggare

Verkar vara en kanonprodukt. Jag skall försöka få tag på några sådana. Att med full kontroll kunna lägga på mjuka avgasspår utan att använda airbrush t.ex. är ju mycket praktiskt. Vad gäller anlöpt metall, håller jag nog fortfarande på att complementära transparent acryl våttivått ovanpå metalfinish ger ett realistiskare resultat, om man försöker vara lite konstnärlig. Men Tamiayas ser ju onekligen mycket lättare ut.

Jag får nog ta och köpa tamiya vädringsset. har testat set A och B och är nöjd med dessa.
Tack för all hjälp. Återkommer med bilder när arbetet har satt igång.
Martin

#6 Är det en McDonnell F-4J-31-MC Phantom? Eller blir det F-4S. (153872 gick väl till MASDC som 8F0172 6 dec, 1984)
Stefan - Modellbyggare

#8 F-4S, men det var väl en F-4J innan den blev det.

#9 Ja, den blev konverterad.
Stefan - Modellbyggare

Vad bra det blev! Får vi se fortsättningen med?
Stefan - Modellbyggare

Jajemän. Jag ska dock ut på en två-veckorsövning imorgon så dyker väl upp bilder om en två-tre veckor.