Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3496 ggr
atps
0

upphettad metall

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God afton.

Jag ska under den närmsta tiden bygga en Mi-24 i 1:72. Jag undrar hur jag får till utblåset för avgaser. Önskad effekt enligt bilden.

Antar att jag ska grunda med någon metallfärg motsvarande (hade tänkt att använda Tamiyas akryl i första hand men har en drös med Humbrol metallic färger också).

Tacksam för tips.

Martin

PAK43
0

Tamiyas genomskinliga färger (eller andra likadana) på metallfärg torde funka rätt bra.

atps
0

Genomskinliga? Menar du utspädda?

sponny
0

De genomskinliga färgerna är väl egentligen lack med lite färg i. Gjorde ett snabbt test med Tamiyas X-27, clear red, som ett experiment. Är väl till för att måla typ färgat glas egentligen.

Vermil
0

För hundra år sedan sådär, använde jag Tamiyas transparanta färger samt Pebeo glasfärger (samma sak, acryl osv, men fler tillgängiga färger) ovanpå nån polerbar aluminium eller gunmetal finish. Undrar om det inte var Humbrol som tillverkade dem? Mycket snabbtorkande, man flödade på smörjan med en pensel, den torkade snabbt till en ganska mattgrå finish, varefter jag borstade den med en uttjänt extramjuk tanborste. Borstningen gav en enastående polish, så bra man kan tänka sig. därefter blandade jag uttunnade transparenta arcylfärger ovanpå, så att de flöt in i varandra.  Jag brukade använda en brunröd och en blå, tillsammans bildade de olika grå skiftningar från varm (orange) till kall (blåaktig).

Enligt Fotot ovan, skulle jag välja cyanblå och magenta.

StefanW
0

En annan väg att gå är att borsta på Tamiya Weathering Master. C & D boxen skulle nog passa till detta exempel.

Se exempelfilmer lite längre ner på länksidan från Tamiya.

Stefan - Modellbyggare

Vermil
0

Verkar vara en kanonprodukt.  Jag skall försöka få tag på några sådana. Att med full kontroll kunna lägga på mjuka avgasspår utan att använda airbrush t.ex. är ju mycket praktiskt. Vad gäller anlöpt metall, håller jag nog fortfarande på att complementära transparent acryl våttivått ovanpå metalfinish ger ett realistiskare resultat, om man försöker vara lite konstnärlig. Men Tamiayas ser ju onekligen mycket lättare ut.

atps
0

Jag får nog ta och köpa tamiya vädringsset. har testat set A och B och är nöjd med dessa.

Tack för all hjälp. Återkommer med bilder när arbetet har satt igång.

Martin

StefanW
0

#6 Är det en McDonnell F-4J-31-MC Phantom? Eller blir det F-4S.  (153872 gick väl till MASDC som 8F0172 6 dec, 1984)

Stefan - Modellbyggare

Vermil
0

#8   F-4S,   men det var väl en F-4J innan den blev det.

StefanW
0

#9 Ja, den blev konverterad.

Stefan - Modellbyggare

atps
0

Goddag!

Tänkte bara återkoppla till den upphettade metallen. Jag köpte Tamiyas vädringsset D och blev rätt nöjd med resultatet.

StefanW
0

Vad bra det blev! Får vi se fortsättningen med?

Stefan - Modellbyggare

atps
0

Jajemän. Jag ska dock ut på en två-veckorsövning imorgon så dyker väl upp bilder om en två-tre veckor.