GB 20: SAAB J 29F Tunnan

Han ser väldigt trevlig ut, din Gustav.

Kul med tunna! Håller med, han ser fin ut den lille Gustav! Ska bli kul att följa, ska själv också bygga precis en sån här men med österriksik märkning.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Här går det undan, ser bra ut! Bäst jag börjar jag med.
Gunnar fick Gustav nytt namn nu eller vad hände ?

Gustav och Gunnar ar broder. Gunnar ar inte ens pilot, han har bara lanat sin brors utrustning och far provsitta planet nu nar det monteras. 

#6 Jag haller med, det ar bast att du borjar. Jag hade hoppats pa kunna kolla in ditt bygge och fa lite tips. 

#9 Håhå, där var jag visst för långsam
Jaha ja, låt mig se…om man väljer att inte bygga direkt ur lådan så är väl säkert det första man skulle vilja göra att göra "hjulhusen" kortare, dom är enligt uppgift flera mm för långa, vilket förstås i verkligheten skulle bli rätt mycket. Annars tror jag proportionerna är OK, det som verkar störa de flesta är "Matchboxdikena" till panellinjer, en del byggare fyller i dessa och ristar helt nya. Jag tror inte jag kommer att göra någotdera. Jag har byggt en Heller/Airfix-Tunna innan, det enda i detaljeringsväg jag la till där var ett handtag till stolen, för utskjutningen, ska väl sitta ovanför huvet på Gunnar
, jag gjorde mitt av en överbliven reservdel från en Fouga Magister, en båg/halvcirkelformad bit "plaströr"! "stretched sprue" eller en bit metalltråd/ben från någon elektronikkomponent kan väl också funka, måla rött eller gul/svartrandigt (?) Har lite referensbilder hemma från en F-tunna som jag fotade i Östersund.

#10 Ja panellinjerna ar lite stora men jag bygger direkt ur ladan.
Ar arligt talat inte sa noga med att det ska vara exakt som i verkligheten, bara det ser bra ut sa ar jag nojd.
Har dock nagra modeller i hogen som har en mer personlig koppling om som ska byggas exakt, men det kanske ar just darfor de ar i hogen och inte pa byggbordet.
Jag far nog lagga undan denna Tunna ett tag och borja pa nagot annat sa att du hinner ikapp 

#11; yes! Jag kommer att köra igång med min ikväll, tro vad min pilot ska heta, Günther eller Karl-Heinz kanske 

#13.2: Låter bra mit Horst tycker jag 

Har spacklat och slipat pa min tunna.
Vingarna gick bra men nosringen passade daligt, den ar alldeles for stor. Har kravs mer spackel och sandpapper innan det ar dags for malning.

Heja på med slipandet, är på gång jag också!

Nu är min Tunna färdigslipad och fått ett lager grundfärg.
Grundfärgen behövs verkligen på denna modell, har bla målat hjulen och det var knappt att färgen fastnade även fast plasten var tvättat.

Här går det framåt ser jag, ser bra ut med målningen! Synd med nosringen
, tja jag vet inte riktigt, går det att jämna till med en fin pensel kanske?

Toppen, ser bra ut! Jag förstår att Gustav är nöjd 
Ser snyggt ut Texxas!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#21-22 Tack Roca och Azgaron.
Ja den ser fint ut :)
Grattis till lyckat bygge..

#24 Tack Henke

Snyggt =)

Mycket snygg!

Den blev Fin Texxas och ingen dålig utsikt du har heller!
Supersnygg Tunna! 
Mycket snyggt bygge!
Lite väl grov landningsbana! 
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Mycket fin Tunna och vilka härliga bilder 

Super snyggt.

Det coola är att den ser så väldigt mycket ut som just en J29'a på de sista bilderna. (Ja jag vet, det var meningen, men ändå)

Tack alla!