Maskning med Slime
Hej.
Nu är jag tillbaka med ett nytt test, och denna gången testar jag att göra hardedge camo med Slime, eller Rainbow putty som just detta märke kallas. Rainbow Puttyn är egentligen nån slags leksak(?) som jag inte riktigt vet syftet med. Jag brukade i alla fall använda den när mina krigargubbar skulle spy eller uträtta sina behov när jag var liten
.
Burken införskaffade jag på min lokala leksaksaffär för 29.90.
Idéen till detta test fick jag efter att ha läst Nordic Edge 3 där en norrman använder sånt här till att maska en Hetzer.

Kul ide Joppo, du får visa sen hur det gick med "slimet".
Fanns nåt sån förrut med det var ghostusters slime, vill minnas att det var väldigt "fet" konsistens och lämnade nån typ av fettfläckar efter sig. om man hade det på fönster osv till morsans stora glädje!
Såhär blev det efter att ha gnuggat bort slimet från den "glossiga" bitet.
Jag tycker själv att det blev riktigt bra faktiskt… Linjen blev riktigt knivskarp och även jämnt rundad pga puttyn självutjämnande egenskaper. Det blev heller inga fettfläckar eller liknande som jag var lite rädd för att det skulle bli.

Det var ingen dum idé! Tackar för tipset och att du visade skillnaden mellan den blanka och matta ytan.
Stefan - Modellbyggare
Summa summarum: Jag måste säga att testet till min förvåning gick mycket bra
Resultatet blev mycket bra och det var mycket smidigt att hålla på med. Jag ger puttyn 5 Slimers i bertyg av fem möjliga.
Ett varnings ord: Jag misstänker att vissa typer av slime kan ge fettfläckar. Jag vill minnas att slimet när jag var liten luktade annorlunda(typ som eldningsolja), medans det slime jag köpte idag knappt luktar ingenting. Jag misstänker att dagens slime är vattenbaserat, vilket nog är en förutsättning för bra resultat inom vårt område. Mao, testa ert slime på nån skräp bit först för att se till att det inte ger ifrån sig fläckar.
Frågor, funderingar?
Mvh Jesper

Hur är konsistensen på det där slimet? Det slime jag minns var ungefär som sirap och borde därför rinna av
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#9 Konsistensen är ungefär som elastisk gelé. Det skulle nog kunna vara problematisk att få det att sitta kvar på säg undersidan av ett flygplan. Det tänkte jag inte på när jag provade… Om jag orkar skulle kunna göra ett nytt test ikväll för att se hur det går.
Hej!
Det fungerar även att maskera med häftmassa!
Jag hittade ett tips som finns på Tasca hemsidan.
http://www.tasca-modellismo.com/seihin/m4a175dv/sherman2dv.html
Skrolla ner på sidan!
Själv har jag bara provat i begränsad omfattning.
Roger

Häftmassa fungerar kanon om man inte ska täcka över ljus färg, om man täcker en vit yta så blir den lite grådassig av den vita häftmassan och det gröna massa färgar också av sig mot ljusa färger. maskol fungerar det med men har samma bieffekt mot ljusa ytor, och kan sitta som berg mot matt yta, så till och med färgen släpper före.

De måste man testa, för häftmassan kan va ett he… att få bort ibland 
#11,12 En annan fördel som slimet har, är att det har en självutjämnade egenskap som vare sig häftmassa eller Maskol har. Speciellt Maskol tycker jag har en tendens att bli hackigt och ojämnt.
Jag har heller inte haft några problem med att få bort det. Jag gjorde ett test nu över natten och det var inga problem att pilla bort efter 24 timmar heller, vare sig på den matta eller blanka biten.
Mycket intressant test, Jeppe. Visar bara att vi verkligen måste organisera ett bygg- & målningsteknik-möte
.
/Stefan