Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 2876 ggr
[Hayabusa]
0

Ronnie Peterson på Stopptid

Gå in på SVT Play och sök på: Stopptid. Inslaget som sändes igår, dvs 18/4, handlar om Ronnie Peterson. Kommer tydligen en del 2 den 25/4. Mycket sevärt.

/Stefan

gismo76
0

Riktigt bra du många bra bilder och film inför mina Lotus bygge nu kommer ju även Lotus 79 i modell ….

StefanW
0

Länk: Stopptid

Stefan - Modellbyggare

Maysula
0

Hejsan

Tack för tipset! Har missat det här helt. Men härliga bilder är det!

Stallorder är ju som sagt inget nytt, men här är det ju i klartext!!!

Ronnie fick alltså ingen riktigt ärlig chans, man kan ju bara spekulera i hur det gått i VM om han fått gasa som han ville.

Det finns många historier om hur Ronnie lagt sig mm bakom Marios bil bara för att visa att han kunnat köra förbi om han fått…

Annat var det i Lotus -73 när Ronnie och Emerson Fittipaldi körde skiten ur varandra och båda tog flera segrar, det slutade med att

Jackie Stewart i Tyrrell tog Förar VM ! Så hade det funnits stallorder då så hade titeln gått till en Lotusförare .

Själv har jag bara haft en idol i mitt liv, det var Ronnie.

Hans död var väldigt svår att smälta, sen månaden efter dog vår

andra F1 stjärna, Gunnar Nilsson. Den månaden var ett dråpslag för oss motorbitna.

Thomas

gismo76
0

Tyvärr så finns ju detta med Stallorder kvar ännu trots att som sagt sig förbjuda det …Se bara på Ferrari mellan 2000 och 2006 när mr skomakare tog 5 Vm titlar dom hade han inte tagit utan god hjälp av team kompisar som hela tiden fått stå i skuggan trots att dom ibland varit snabbare.

Fast på denna tiden var det ju tydligt uttalat att såhär är det vilket är mycket tråkigt för oss svenskar. Att sedan Ronnies karriär slutade som den gjorde är ju ännu tråkigare.

Jag minns ju inte något av Ronnie och har inte heller fattat hur stor han var innan jag började läsa och söka på nätet.

Kommer framöver här att bygga några modeller som just har Ronnie som förare måste bara hitta tid och inspiration att dra igång mina bygge igen.

peliasson7
0

Hur var det, jag har för mig att jag läst/hört någonstans att hans skador inte var livshotande utan att det blev någon blodpropp på grund av slarv hos läkarna…

Har någon mer info idag?

Peter

---------------------------------------------------------------------------

Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...

Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Nuvarande projekt Scharnhorst 1:350

StefanW
0

#5 Ja, det är väl det som man känner till idag. Det finns många sidor på nätet, men vad som verkligen är sant är jag inte rätt person att säga. Det finns säkert de som har fördjupat sig mer i ämnet. Idag så behandlar man inte större trauma på samma sätt som då.

Det finns ett inslag på: P3 Dokumentär, i MP3-format

Stefan - Modellbyggare

gismo76
0

Vad jag vet så var det MR Sid Watkins första allvarliga olycka inom formel 1 samma läkare som var med 94 på Imola när Senna körde ihjäl sig. Det som var med Ronnie var väl att han fick stora skador på benen och det gjorde att han fick blodproppar som gav sig iväg ut i kroppen. Men det är som du skriver Stefan det är nog ingen som riktigt vet plus att man lärt sig att ta hand om skador på andra sätt idag. Bla så rör man ju inte en förare som sitter i en bil innan man fixerat nacke och rygg, dagens bilar är ju även byggda som man lyfter ur hela stolen med gubben i. Har för mig att det var så man gjorde med Massa i fjol när han fick den där fjädern i huvudet…Kom ju ut bilder ganska fort på honom där han ser ut som han sitter och har hjälmen på sig. Detta är ju för att minska mera skador.

PonCar
0

Jag minns fortfarande Ronnies olycka på monzabanan. Brorsan o jag satt o kollade loppet på TV när det som inte fick hända ändå hände…Gråter

Vermil
0

#5. På den tiden var hans skador livshotande. Det var faktiskt 75% dödlighet i så allvarliga lårbensbrott. Och av exakt samma orsak, blodproppar i lungorna. En oljig fettgegga kommer ut i kroppen från lårbenen, samlas in av blodsystemet och…

peliasson7
0

Satt och funderade lite över det här….

Vad tror ni hade hänt om han överlevt och sedan blivit handikappad och försvunnit från F1?  Hade han blivit samma legend då som nu?

Må vara att han uppfattades som världens snabbaste förare men han hade ju inte vunnit titeln någon gång….

Peter

Buran
0

Orsaken till Ronnies tragiska död - Fettembolism

Läs mer här - Dödsorsaken

och Dödsbudet

"den här är en annan, en Airfix"

umolin
0

Hej.Finns det någon där ute,som har det inspelat.På dvd eller på någon harddisk.Så man kan se detta inslag även efter ett år

M.v.h Ulf Molin

peliasson7
0

Reportage

SVT Sändning

Dessa två klipp ger en ganska bra bild.

Peter

ElLobo
0

I Aftonbladet.se finns Ronnie med:

Här är de tio coolaste F1-förarna någonsin

StefanW
0

#14 Intressant läsning, det som fick mig att skratta var: Eddie Irvine, Storbritannien På en fråga från BBC om varför hans hjälm var orange och grön svarade han: - Den är orange för att jag är en protestant från Nordirland och grön för att jag inte vill bli skjuten av IRA.

Stefan - Modellbyggare

zoncar
0

Ja nog minns man det ytterst tragiska döds beskedet, en mycket stor del av Formula 1 dog med Ronnie, kommer inte ihåg om det var 77 eller 78, men visst vad det sviterna av mycket kompliserade benbrott som ledde till en blodpropp, åtminstone vad jag vet. Helt klart att Ronnie är en av de absolut största genom tiderna