Gjutning
När jag skall konvertera min B-52 är tanken att den skall beväpnas med Harpoon-robotar. En komplett uppsättning innebär 12 st. Jag har bara 2 st och några Harpoon satser finns inte att köpa, så jag tänkte man kan köpa plaststång, vässa dom och limma på fenor. men det blir ett jobb att vässa dom likadant och sen tillverka alla fenor. Då kom jag att tänka på gjutning… men jag saknar helt erfarenhet på detta område vilka material använder man till gjutformar hur gör man lämpligast gjutformen och vad gjuter man med? Någon som har erfarenhet på detta område och vill dela med sig ?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Hej,
Firman heter Kiinn http://www.kinn.com/
De har massor med gjuttips- och gjutmaterial.
Återkom om du har mer specifika frågor så ska jag försöka hjälpa dig. Just robotar kan vara knepiga att gjuta. Eventuellt kan du gjuta fenorna för sig och själva roboten för sig.
/h

Mitt tips är attt använda silikongummi till formarna. Lera blir för hårt. Då blir det svårt att få ut det härdade resinet. Om tillsätter silikonolja till silikongummit innan det härdat kan man t o m få rätt stora negativa släppvinklar.
(Hur redigerar jag inlägg som jag själv gjort?)
/h
#3 Tryck på "Hantera inlägg" uppe i det högra hörnet i inlägget och därefter redigera inägg. Tänk på att det bara går att redigera ett inlägg inom en timme efter publiceringen.

#3.2 Behöver du ändra på något och inte fixar det, så lägg ett pm så hjälper jag eller någon av de andra medarbetarna dig!
Stefan - Modellbyggare

#2: Ser bra ut det där! Eftersom fenorna fram och bak är i linje borde det gå bra att gjuta dom också, när man ändå är i farten kanske man skulle gjuta lite mer saker t.ex såna där härliga Paveway i skala 1:48
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus