Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 763 ggr
cyberdemon
0

En prick i protokollet...

åt Clas Ohlsson. Köpte deras billga kompressor för 2 veckor sedan, nybörjare som jag är inom airbrush tänkte jag att jag hellre köper en för 700:- än en dyr i fall jag inte blir biten…

Den höll i 2 veckor också, i fredags mitt uder kamouflagemålningen bara hackade den ihop, trodde först den skulle börja brinna men tydligen rasade något ihop inuti.

På lördagen åkte jag ner med kompressorn och kvitto för att reklamera den, måndagsexemplar är förlåtet och förekommer titt som tätt. Gubben bakom informationsdisken på min lokala Clas Ohlssonbutik var minst sagt motsträvig.

"Nja enligt datorn ska den skickas till insjön för reparation"

-hur lång tid kommer det att ta då?

"2-3 veckor"

-lägg av, det går jag inte med på

"jo men så är det"

-får jag prata med din chef

"jaha, men du får samma svar av henne"

(en tjej dyker upp efter fem minuter)

jag förklarar samma sak för henne…

"klart du ska få ny" :)

dessvärre är denna nya också helkonstig, den orkar inte dra igång med slangkopplingen iskruvad, så jag får varje gång skruva av slangmunstycket för att den ska brumma igång = vilket smäck…minns Clas Ohlsson från min ungdom då deras postorderkatalog hade samma kultstatus som Hobbex, idag anser jag att affären gått ifrån sin ursprungliga affärsidé och satsar alltför mycket på ickekvalitativt skräp.

gör inte om mitt misstag - köp hellre en dyrare kompressor även om det svider, du slipper i varje fall oroa dig för brandrisk…

//Thomas

StefanW
0

Jag valde att köpa en större kompressor av flera skäl. Det första var priset sedan tittade jag på när man mer kan vara i behov av tryckluft. Nu bor jag så att jag inte behöver ta hänsyn till grannar, med tanke på ljudnivån vid påfyllning av tanken. Jag köpte en mindre med 24L tank på 2hk. Jag kan blåsa en bra stund utan att det tar slut och skulle jag behöva fylla luft i hjulen på bilarna så fungerar den även till det. Vill du ha tips på kompressorer som finns så säg till. Hoppas att du får pengarna tillbaka på den som inte fungerar utan problem, så du kan investera i något annat.

Stefan - Modellbyggare

leo-
0

Kör in och lämna tillbaka den och kolla om ni har en byggmarknad eller ett jula eller biltema eller liknande dom brukar ligga i samma prisklass fast med tank och tryckströmbrytare (om du pallar med ljudnivån)

Anledningen till att den inte startar är att du har tryck i maskinen som står och håller emot. det kan avhjälpas med backventil och en avluftning men det handlar som alltid om pengar tråkigt nog

Annars är dom små tysta maskinerna dyra.

Jag ska kolla runt lite och se vad jag kan hitta för nåt tyst och billigt

Micke

StefanW
0

#2 det vore toppen! (letar själv efter ett alternativ som är lite mindre än den jag har idag)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

Tack för alla tips!

Ska nog byta in denna och satsa på ngt vettigare, och Ja! är det något vi har i den här staden så är det just bygg- och gör det självbutiker…det fullkomligt svämmar över med denna typ av varuhus, hobbyaffärer är det dock sämre med :/

Mr_Walker
0

Hmm detta verkar intebra, jag köpte biltemas motsvarghet för 2 veckor sen, har bara testat den lite ännu. Vill/Kan inte ha några större saker henma.

pebben
0

usch jag lider med dej! sånt här är alldrig roligt  min första kompressor packade också ihop i förtid (revell) men den jag har nu har hållt i några år nu (2hk kolv komp med 24lit tank) jag hoppas bara att du inte tappar sugen. när man hittat rätt grejor så är denna hobby väldigt trevlig att hålla på med tycker i alla fall jag

//pebben