Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 2790 ggr
Faantomen
0

Inte för stora dion...

Hej på er alla !

Besökte här för nåra veckor sedan en av landets största utbud av byggsatser. Det som var coolt i butiken var att de hade ställt ut en himla massa olika dior, allt från 3-4 gubbar som ligger i ett värn till en SU -152 med ruiner etc….

Efter att ha besökt butiken kom jag på att diot man bygger behöver egentligen inte vara 90x70cm heh…. Jag har tidigare skickat in om att jag ska bygga ett stadsdio osv….glöm det.

Kommer nu att koncentrera migpå 3 olika dioramas:

1. Tiger I Africa, en enkel med vagn, montage på typ Ikea ram

2. T-34, + Gubbar i attackläge. Vagnen centralt med gubar här o där, skyttegrav, …hmmmm

3. Puma +  tyska gubbar, ute på en slätt, massor med vajande strån i vinden ( hur klara detta ) heh

Nåväl, det är några mål jag satt till mig under våren 2010 att klara av…..

Återkommer med progress när det blir…

Bifogar nåra bilder….

Faantis

Faantomen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Första bilden

Faantomen
0

närbild på Tigern

Faantomen
0

bakbild

Faantomen
0

helikoptervy

Faantomen
0

har målat även nåra ryssar…

Faantomen
0

+ nåra tyskar..

Faantomen
0

Så även om ni inte hört nåt från mig på länge :) så jobbar jag…hoppas allt går väl med dig " Johannespa " o andra…

Ha re

faantis

bosnafly
0

ska bli kul att se dion utvecklas

sani

www.bosnafly.n.nu

WilcoX
0

Ser väldigt trevligt ut det där !

Hoppas på mer snart Glad

johannespanzer
0

#7 Tackar för hälsningen Faantomen!

Kolla vilken imponerande start! Skrattande 

Mycket inspirerande! Mycket gubbar och husen ser väldigt lovande ut!

Och tigern är ju lite av en favorit! Så härligt brutala linjer. Såg i din andra tråd att du var lite fundersam på modellen? Det är nog en early och i ryssland hade de middle eller late modellerna(?), tror jag, om du vill vara "dokumentärrealistisk" eller vad man skall säga.

Jag är inte säker, men jag tror också lite mindre är bra, men jag vill också sätta vantarna i nåt stort. Just nu bygger jag fler träd till vad som känns ska bli ett ardenner-dio, men när skall det bli klart…

Rent praktiskt begränsas jag ju av att en ikea billy hylla inte är djupare än 26,5 cm…

Hur målar du gubbarnas ansikten? Jag håller på att testa lite olika metoder, men blir inte nöjd. Igår satt jag med oljefärg och försökte få till ett ansikte, men det slutade med tandborsten och såpan, ren frustration.

Apropå stråna vajande i vinden, så lutar det just nu mest åt en gammal "piasavakvast" eller en gammal rotvorste. En annan möjlig kandidat är en sån där gammeldags "torka av skorna" hallmatta, med såna bruna naturstrån.

Keep up the good work!

Faantomen
0

Gubbarnas ansikten är bland det svåraste jag stött på. Fattar fortfarande inte riktigt hur få till det. Hittils har jag " grundmålat " med Tamiyas hudfärg, sedan målat ögonen vita, övermålat med hudfärg så att en springa blir kvar, tagit en tandpetare eller nål o duttat dit en svart prick.

Provade med Citadels wash " Ogryn flesh ", ganska bra för skuggor etc, läppar o sånt. Jag målade vagnchefens ( Tigern ) ansikte med det o han såg ut att ha varit i solen ett tag :), passar ju bra in i Afrika diot.

Johannespa, om du har några tips o ge mig gällande ansiktsmålning, skuggning etc så tar jag tacksamt emot det.

Det där med stråna vajande i vinden har jag haft i tankarna förut också till ett annat dio, men jag kom aldrig på någon genomförbar ide. Borstar…utmärkt men hur "fästa" dem ? Har du någon ide ?

Mycket jobb just nu, försöker hinna med dock lite byggande

Ha de

Faantis

ElLobo
0

Har du kollat Bra-att-ha-tråden? Där finns några länkar till trådar om figurmålning.

Figurmålning - steg för steg på mitt vis :)    

Figurmålning på Youtube

Faantomen
0

tackar ska ta o kolla in dem

johannespanzer
0

Halloj!

Jaha, riktig old-school med tamiyafärg alltså! Imponerande!

Själv håller jag på att testa oljefärg. Jag grundar med vallejo hud eller sandfärg (har inte hittat någon riktig favorit än, tror jag testat mig igenom alla kulörerna) Sen får den torka ordentligt, minnst 3 dar eller så. Då lägger jag på bränd umbra, som jag tar bort nästan alltihop direkt. I det stadiet ser gubben ut som en Kuban ungefär. Sen håller jagpå att mixa fram någon passande hudfärg, just nu någon blandning av gulockra, crimsonröd (vääldigt lite) och titanvit. Senaste testet nu så avslutar jag med torrborstning med beckers extraljus ockra (#610). Vad jag gillar med den här metoden är att den är snabb och förlåtande. Vad jag inte gillar är att jag har svårt att kontrollera vilken hudton det blir till slut. Ögon gör jag oftast inte, då man i verkligheten sällan sr ögonen på mer än runt 9 meter och man sällan är så nära gubben?

Skulle vilja prova wash, men i vilket steg lägger man den med olja? först, eller sist?

Faantomen
0

Har ej någon koll på oljefärger tyvärr, kommer väl så småningom dit nån gång.

Började bygga på en Puma häromdan.

Faantomen
0

underdelen

Faantomen
0

ser lite ut som ett rymdskepp i det här stadiet Skrattande

Faantomen
0

Kollade i en bok jag har efter något smarrigt mönster och hittade den här. Nu behöver jag lite hjälp med tips inför målningen. Har ej någon airbrush, hade en billig historia från Biltema en gång i  tiden men den är kaputt nu.

Har någon lite ideer om hur fixa till kamon ungefär som på bilden ni ser. Jag har förut målat en sådan camo för hand o det blev inte bra. Jag har grundmålat med XF-60 Dark yellow, och vill nu då ha mörkgröna "fläckar " på den.

Faantomen
0

går framåt…

En ide jag har gällande camomålningen är att måla på det gula med mörkgrönt dvs täcka hela och sedan när det torkat gnugga/skrapa fram det gula undertill fläckvis….kommentarer från någon ?

johannespanzer
0

Halloj! Den är frän den där puman. Av nån anledning tänker jag alltid på tintin när jag ser den, har för mig att han blir jagad av några såna i ett album i öknen (kanske koks i lasten).

Jag skulle bara försöka göra mörkgrå fläckar med pensel i ränder eller fläckar helt enkelt. Tanken är att den kommit målad i sandgärg från fabrik, sen har de "kvastmålat" på nån annan färg för att fä bättre kamouflageffekt.

Har för mig att tamiyas färg är lite knepig att penselmåla, att det nya lagret liksom smälter det gamla, kanske någon annan har nåt tips på bra spädning? Alternativt att du kör ett snällare fabrikatfärg som andrafärg, fast de måste funka ihop, så testa först.

Faantomen
0

Heh, måste ta o kolla in nåra gamla album med Tintin..låter kul.

Problemet med färg på färg ( tamiya ) blir att de blir i olika lager o det ser inte snyggt ut, MEN jag har kommit på det ulitmata verktyget för alla de dudes som inte har en airbrush hemma men som har en kompanjon av det motsatta könet :) Bifogar bevismaterial 1, denna mokafjong har 4 olika sorters slipytor, från grov till typ lack…..

( De använder sig av denna grej för att slipa o glansa till fingrarnas yttersta part ) …..

Min ide är att måla camon på XF-60:n i olika mönster, detta resulterar i att det kommer att "höja " sig över grundfärgen men pga detta nya "superhjälpmedel" kommer jag att kunna reducera nivåskillnaderna mellan de olika färglagren…….hmmm

Tänk er…om jag använder sandpapper blir det för hårt men med detta får jag till en lagom " weathering effect "…..tror jag Skrattande

vad tycks ?

Den finns tydligen med 4 olika sorters slipytor…..

heh

Faantomen
0

senaste

Faantomen
0

Hittade en grej på nätet….hairspray

1. Måla med tamia eller vallejo

2. lakka

3. på med hairsparay

4. vänta, osäker på hur länge …..?

5. brusha med / utan varmt vatten

Coolt resultat när man ser på bilderna….

Faantomen
0

Har lagt på med dark green camo på Puman 1 gång, måste göra det 1 gång till, vart ganska bra tycker jag hittils. Jag ska testa tjejens slipverktyg när det väl torkat Skrattande. jag fick lova o köpa nytt till henne fast jag lovade att vara försiktig…

Hairspray prylen ska jag testa på T-34:an när jag kommer så långt, såg asläckert ut….

Forts. följer……

Faantomen
0

nr 2

Faantomen
0

ovanifrån

Faantomen
0

Fick en ny spännande bok per post idag, massor av fakta för en annan som bygger pansar……snabbtittade i den o hittade en sak som var helt ny för mig….

Faantomen
0

Visste ni att fransoserna hade " jättepansar " under 1:a världskriget !? Det var helt nytt för mig i alla fall….De hade nått som hette Char 2 C , 70 ton !

Monstret var försett med 75mm kanon, 4 st 8mm ksp, besättning på 12-13 man samt en maxfart på 12km / h ( huh vikken speed ), räckvidden var 160km.

Faantomen
0

Har nu lagt på ett lager lack på puman, före det så har jag slipat kanterna runt det mörka o ljusa partierna.

Hmmm, ser ganska så bra ut, funderar på olika saker att göra med den….skulle vilja se vad som händer om man hairsprayar den o sånt ? Skrattande eller så blir det bara pannkaka avdet hela, får se vad jag hittar på…

Faantomen
0

Nu när puman ligger o vilar har jag påbörjat bygget av T34:an, ett väldigt simplet bygge verkar det vara, får väl lägga mer id på diot antar jag…

johannespanzer
0

Här lyser flitens lampa ser jag - mycket på gång samtidigt! Och god smak på pansaret också! Är sugen på en t34 själv.

Och jag hade iallafall ej sett den knepiga jättetanken! Första världskriget är som det glömda krigetr nästan.

Faantomen
0

Satt o lattjade med T34.an o tänkte (efter vissa influenser av dion jag sett ) o ha den med på ett sätt jag aldrig gjort förut…ett "pangat " fordon.. hehe

Föreställer mig att skottet gått igenom som ni ser ( vänster bak ) o sen exploderat inuti vari höger bak fluger åt sjuttahaitta, typ. Var det så det gick till eller, har sett en himla massa foton på "kadaver " o det ser ut ungefär så här…

Längre än så har jag inte kommit, har inte vågat mig på med hårsprayandet än :)

ha re

faantis

Faantomen
0

En bild till tagen på höger sida, detta är ju självklart början på jobbet o ni får föreställa er att hela bakre högersidan är väck, larvhjulen ligger spridda på backen etc etc.

Ska bli jäkligt kul o se om man lyckas o ro hem det här…

johannespanzer
0

Ojoj! Ser spännande ut! Det blir mycket jobbande med plasticarden nu då! Skrattande

Faantomen
0

Tebaks efter påsken, hade lite tid o pyssla med t34;an, bifogar nåra bilder…

Faantomen
0

en till, o en ganska bra närbild tycker jag, måste ta en till titt på kamerans inställningar eller så var jag väldigt stadig på hand :)

WilcoX
0

Verkar som du behöver montera backspeglar på den där 34an. Föraren verkar inte ha så stor koll på vad han har haft bakom sej Flört

Nej men det ser riktigt bra ut det där !!

Ser fram i mot fler bilder.

Faantomen
0

Heh, ja det vart det en riktig "afterburner "….

Har jobbat vidare lite grann, bifogar nåra bilder. Tog o skärde ner det ursprunliga diot, tycker att det faktiskt blev bättre nu. Har bollat fram o tebaka med olika vagnar o fastnade till slut att det blir den utbrända T34an, framryckande tyskar = Stalingrad 1942, allt passade in.

De andra diosarna håller på o mognar, Tigern kommer antagligen att bli monterad på någon sandig platå med grekiska/romerska ruiner i bakgrunden, blir fetsnyggt. Jag fattar absolut inte vad ordet fett har med det att göra men snappade upp det från sonen o hans klasskamrater, allting var typ fettsnyggt eller liknande Obestämd

Puman, hmmm, vet inte vad göra, har inte någon klar ide på ett dio, ett fält med en massa strån som vajar ligger o lurar men vi får se…

Ha re

Faantis

Faantomen
0

mera..

Faantomen
0

nr 3

Faantomen
0

sista

WilcoX
0

Tycker det ser väldigt lovande ut !!

Snyggt

Vermil
0

Även om jag aldrig byggde dion eller pansar och inte har några planer på att göra nu heller, tycker jag de här trådarna med foton och kommentarer är jätteintressanta (och allmänt ändå väldigt inspirerande, "skadligt" upphetsande Oskyldig).

Faantomen
0

Kul o höra…

Har dock stött på ett problem eller rättare sagt en fråga ….vad händer med larvbanden vid en explosion inifrån vagnen o ut ?

En sak är klar att de bryts av men bryts de av vid "vinklarna " eller hur…ska försöka hitta nåra bilder / ideer om detta, har ni nåt så lägg in det , tack.

see u later

faantis

WilcoX
0

Har försökt hitta bilder som visar att banden har gått sönder, men det verkar som om dom flesta bilder sitter banden kvar.

Vet inte om det funkar med den här länken : T-34

Faantomen
0

Japp, verkar som att de sitter kvar, men på mitt bygge har de åkt av, tror att det blir koolast så :), vi får la se…håller på o testar allt möjligt från hårspray till vanligt byggande.

För tillfället har jag 3 olika på G, idag fick jag hjälp av kiddsen, de tog o skar ur bottenplattorna till ett av mina dion, utan att jag behövde muta dem heh ,, det går framåt med intresset i familjen, jag startade…dottern bygger disneyprylar, o snart har vi väl mamma som ska ha nåt också…hmmm. :)

Sänder snart lite bilder på både hairspray grejen o annat….

Faantomen
0

Provade med tjejens wella hårspray o det var grejer det :)

Jag la grunden på vissa ställen typ hjulhusen på bilden ni ser, sen la jag på både brunt o ljusbrunt, lät de vara, på med med hairspray, lät det torka, o sen på med varmt vatten o pensel.

Första dragen hände det ingenting, men sen efter några minuter då när man drog så lossnade färgen. Så vänta ett tag o låt medlet verka innan ni kör igång.

Jag känner dock att jag inte helt o hållet är med på allt det här…måste träna mer…men de va kul o testa.

Ska fortsätta o bygga på det jag har på G…

Skickar lite bilder…

Faantomen
0

Det som var/är koolt att vi alla har valfriheten o göra vad vi vill med en " T-34 :a " typ " …o så…..jag tog o köpte en marschall o körde vagnen farm o tebaka o det vart bra tycker jag..

Spana in ytan…den är liksom i pixlar pga hettan antar jag, ser ganska ballt ut, sen har jag jobbat på med andra prylar men ytan ..spana in…

Faantomen
0

Här är en bild på detaljer….rost…inte duktig alls på det men man försöker  i alla fall…

Faantomen
0

Lovade min son o lägga ut denna bild då han var " actionfotograf "

Faantomen
0

Har nu testat "hairspray" grejen  o måste säga att den funkar på alla de sätt man kan tänka sig. Upptäckte att du kan lägga sprayen både framför o bakom " objektet " beroende på hur du jobbar, upptäckte att lack skyddar osv…riktigt kul resa…inget o klaga på…

Bifogar en första bild på nåra hjul …..

Faantomen
0

hjulet längst till höger har fårt lite stryck, bra….

ElLobo
0

Vi fortsätter bygget i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer