Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 2704 ggr
TommiN
0

GB 22: Panther type G 1:35 Tamiya

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äh!,vi kör igång detta bygge,nu skyfflar jag allt annat åt sidan,och ska ta itu med denna vagnGlad.

Joppo
0

Nice… Ett Tamiyabygge är aldrig felGlad Vad har du för planer för den? Ska du bygga nån speciell vagn eller så?

Mvh Jesper

TommiN
0

Jag vet inte,har massor med PE-ark till den,så den ska ha sett strid iallafall,blir väl någe basplatta till den också,har inte tänkt så långt..Obestämd

Azgaron
0

Ser trevligt ut Tommi! Kul med en massa extra också!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Greenhorn
0

Ser ut att bli ett spännande bygge Tommi!

Joppo
0

Låter skoj TommiN… Det finns ju en hel del på en Panther som man kan knöckla tillGlad

TommiN
0

En fråga,vad var det för färg på interiören,har hört at de senare modellerna,som denna var bara primade inuti…eller har jag helt fel??Glad

Exelon
0

Det var väl helt beroende av färg tillgången. Dom allra sista hade nog knappt någon annan färg än primern.

TommiN
0

Har ni tips på var jag hittar en billig fotoets vikare…desperat behov av en sån nu!!Glad

ElLobo
0

Hobbybokhandeln har (eller har haft) Etch mate, men den kostar en slant.

Här är några tipstrådar:

Att arbeta med Fotoets    

Hur arbeta med fotoets?    

Hur limma fotoets?    

Fotoets - flera tips    

Modifiera fotoets - några tips    

Att löda: Tips här!

Exelon
0

Dom är av min egen erfarenhet inge vidare, och jag använder två tandlösa tänger mer än den etcvikaren. Så mitt råd är att köpa en riktigt äkta som inte har en tendens att glappa, helst på dom utfrästa partierna.Skrikandes

Enda gången jag använder den är när man ska lång vika etc då det måste vara rakt.

IKV91
0

10# Lite nyfiken har du använt Tamiyas ets tänger?

Roger

Exelon
0

IKV91: nej använder några billiga jag hittade. En som är krokignäbb och en med en rak, typ näbbtång. Har även en vanlig tång utan tänder som jag inte vet riktigt var är.Skrattande 

Är dom bara stabila i "näbben" så borde den inte vara några fel på dem.

Azgaron
0

Kanske det här kan vara nått!

RB Produktions

TommiN
0

Såg intressant ut,finns dom att få tag i här i Sverige?

Azgaron
0

Jo, Rebell Hobby säljer om jag inte missminner mig Radus verktyg!

Men det funkar fint att köpa direkt av honom i hans shop!

Exelon
0

Tycker det ser ut som den lider av samma syndrom som billiga etcmate. för vek låsfunktion när man vill göra skarpa 90graders böjar, då man kanske har en list på ett par mm så vill man inte att den slinter när man böjer.

TommiN
0

Hur som hellst så måste jag ha en sådan.

En bild på lite jobb som har blivit gjort,dock inte mycket än.

TommiN
0

Och så lite torrpassning,har en metallrör till den,men den verkar inte passa??!!

Azgaron
0

Bra start Tommi!

Joppo
0

Ser fint ut Tommi… Din "front fender" ser bra ut… Bättre än mina som jag sitter med nuGlad Mina blev lite knöggliga…

TommiN
0

Jasså,ska du inte ha dom knöggliga Joppo,mina kommer se lite slitna ut..Oskyldig

TommiN
0

Ska det vara räfflat ute vid mynningen så här??

Joppo
0

#21 Jo. det är ju halva nöjet Glad Men jag vill helst att de ser ut som i originialskick innan jag börjar knöggla till dem…

#22 Intressant med fotoetsade räfflor… Det  har jag inte sett förut… Jag tycker det ser sjyst ut…

IKV91
0

#22 Nej. Jag är nästan helt säker på att det inte skall finnas räflor i munningsbromsen. dessa tar slut inne i eldröret.

Roger

TommiN
0

Okej,då vet jag det,det fanns en till som inte var räfflad,den ska nog sitta längst ut och det räfflade längre in i röret.Glad

[Hayabusa]
0

#24-25 IKV91 har rätt.

/Stefan

TommiN
0

Oki,då vet jag det,mycket pill med etsen..Skrikandes

TommiN
0

lite torrpassning för att se hur det ska se ut..Glad

TommiN
0

blev lite skillnad på etset,här har jag bockat med hjälp av en pincett..vart lite böjt.

TommiN
0

..och här har jag använt etsverktyget…gissa om jag kommer att ha kul med ets nu framöver!!Glad

Azgaron
0

Jo, en etsvikare gör nog stor skillnad!

TommiN
0

nu verkar inte tiden räcka till att bygga innan man måste till jobbet..Skrikandes

Joppo
0

Ser bra ut… Vad fick du ge för din etsvikare?

Jag är inte riktigt nöjd med min… Den övre delen låser sig fast hela tiden… Hur funkar detta med din vikare? Löper den övre delen friktionsfritt längs stabiliseringsstagen när du skruvar ihop den?

TommiN
0

Jag gav 295:- för mitt etsverktyg,har inte haft någe strul ännu med den,på min finns ingen vikare,man får använda rakblad eller dyl.

TommiN
0

Så här ser min ut.

Joppo
0

Tack för infon Tommi… Det blir nog till att införskaffa en sådan… Priset var en mycket positiv överraskningGlad

TommiN
0

Varsågod JoppoGlad

TommiN
0

Lite framsteg har det blivit,dock så blir det förvånansvärt mycket research framför burken för att försöka lista ut ritningarna på ets delarna.

Azgaron
0

Ser snyggt ut Tommi!

Nä, ibland kan det bli ett himla letande för att kolla en grej på nätet!

TommiN
0

Så har man kommit ett steg framåtTyst

TommiN
0

Vet inte om färgsättningen stämmer,jag tycker att det mörkbruna är för mörkt,vad tycker ni??

Joppo
0

Ser fint ut Tommi… Dina knöggliga framskärmar och schürzen är skitsnygga.

Jag tycker inte att den bruna är för mörk… Personligen kan jag dock tycka att den är lite för röd… Men det baserar jag bara på min egen smak… Vad som är historiskt korrekt har jag ingen aning om…

Kul med lite bilder Glad

Azgaron
0

Ser bra ut Tommi!

TommiN
0

Det bruna är nog för rött,körde med Hu.160 tror jag att det var,skulle kanske vara lite ljusare??

TommiN
0

Okej,nu fortsätter vi,har fått på lite mer ets delar.

TommiN
0

Även lite på andra sidan.

TommiN
0

Så här ska väl scenen se ut kanske,med rubriken "Who´s the wise ass!"

TommiN
0

En annan vinkel.

StefanW
0

Se där, nu dök den upp igen!Glad

Stefan - Modellbyggare

Joppo
0

Det tar sig Glad Mycket fint byggt… Sjysta schürzen

Azgaron
0

Ser snyggt ut Tommi!

TommiN
0

tackar,lite mer framsteg,bara lite..Glad

felle-j
0

Super snyggt TommiN.

Exelon
0

Ser kanon ut. Brukar bleka färgerna lite, för sen om man kastar på ett par lager filter och washer blir den alltid lite mörkare. Eftersom du bygger en sliten så borde ju färgen bleknat och blivit missfärgat. Annars såg så tycker jag du gör ett kanon jobb med etchen.

TommiN
0

Har du några bra färg kombinationer??Glad

Exelon
0

På den vagnen jag bygger(är väl samma sats som dej) så använde jag tamiya´s färg förslag och ljusna upp dom lite. Tycker den kombinationen är är helt ok.

TommiN
0

Tack för den Exelon,hade själv funderat på de förslag som fanns med,nu blir det så.Glad

TommiN
0

Sådärja!Målade med Humbrolfärger och det gick inge vidare,så nu har jag beställt nya färger,får väl pilla ihop bygget lite mer under tiden…Rynkar på näsan

TommiN
0

Är det någon som vet vilken Vallejo Air-färg det är till Dunkelgelb??

Har klurat på det ett litet tag,mycket strul med camot,tycker inte att det ser rätt ut,körde botten färgen med Vallejo air Tank dark yellow,men det vart för mörkt enligt mitt tycke.Skrikandes

Joppo
0

http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=2764

Denna tank är målad med Vallejos Buff. Jag frågade skaparen till den på Armorama för ett par månader sen. Jag tycker den ser fin utGlad. Om du var på IPMS open kanske du såg den med egna ögon? Jag upplevde den lite mer gul i verkligheten…

Annars tycker jag Tamiyas nyare version av Dark yellow tillsammans med några stänk vitt i bildar en fin version av denna färg.

Mvh Jeppe

ElLobo
0

Vi fortsätter i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer