Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4063 ggr
Joppo
0

Tegelvägg av styrofoam

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!

För ett tag sen testade jag att göra en tegelvägg av Styrofoam. Jag tänkte att jag skulle dela med mig hur jag gjordeGlad

Först skar jag till en bit styrofoam. Styrofoamet hade jag liggandes från ett avsomnat dioprojekt. Egentligen är det nån slags isoleringsskiva som jag köpt på Beijer bygg.

Joppo
0

Därefter skar jag ut några horisontella linjer som jag vidgade med ett rakblad som jag vickade fram och tillbaka.

Joppo
0

Sen skar jag ut de vertikala linjerna med min skalpell, samtidigt som jag "chippade" hörnen på teglet.

Joppo
0

Nästa steg: Då tog jag en liten träbit och tryckte in vissa att tegelstenarna för att få det att se lite mer oregelbundet ut.

Joppo
0

Färg: Jag använde Vallejo i lite olika kulörer.

WilcoX
0

Snyggt blir det !

Joppo
0

Som det sista momentet så blandade jag till "murbruk" genom att blanda snickerispackel med Vallejofärg. Denna gegga kletade jag på flödigt och tog sedan bort överskottet med fingret och en fuktad svamp. Totalt tog det väl ungefär 1 timme från början till slut, så det gick riktigt smidigt. Jag är nöjd med resultatet även om jag tycker att teglet blev lite mörkt. Om jag gör om samma sak igen kommer jag nog att måla teglet i lite ljusare färg med mer variation.

/Jeppe

sponny
0

Ser mycket snyggt ut. Tack för det tipset!

PonCar
0

Styrofoam är ett väldigt tacksamt material att karva i GladHar själv ett par bitar begagnad på lager i källarförrådet.

Tegelväggen ser ju väldigt bra ut!

ElLobo
0

Det ser väldigt snyggt ut!