Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3795 ggr
Fanders
0

Limblandning: vitlim & vatten

Tänkte bara fråga om råd kring en sak. Ska börja strö på lite gräs och grejer på ett diotamalandskap och jag tänkte använda vitlim. Jag har för mig att Hayabusa hade något bra recept på förhållandet vatten/lim till en bra blandning som man kan pensla ut och sedan strö på lite gräs på. Dessvärre hittar jag inte denna tråd på forumet Obestämd.

bosnafly
0

tjena

ja,så gjorde jag med,hoppas att du har lackat botten i typ brunaktig färg,det gjorde jag med och blev bra,sen ska du försöka spruta vitlim o vattenblandningen över gräset,använd nån t ex avfettningsmedel flaska o spruta,men tvätta den innan ordentligt bara.

sani

www.bosnafly.n.nu

Fanders
0

Jo jag har målat marken i grundfärgen (brun) och nästa steg är som sagt gräset. Men jag vet inte riktigt hur mycket vatten jag ska blanda i vitlimmet för att få en perfekt konsistens. Jag antar att om man tar för mycket vatten så blir det ett dåligt lim, och vänder man på det så kanske det blir för tjockt..

Så, hur blandar ni där ute? Glad

sponny
0

När jag blandade lim för mitt "Static grass" experiment vill jag minnas att jag körde blandningen knappt 50/50, lite mer lim än vatten. Men det är bara att testa sig fram, skulle det vara att gräset släpper så går det ju att bättra på det med några droppar penslat lim och lite gräspulver.

Fanders
0

Jag provar ungefär 50/50 då, tack för rådet!

[Hayabusa]
0

Äh, så noga är det inte. Jag blandar vanligt hobbylim med ljummet vatten till en konsistens som mjölk. Penslar på limblandningen med en lite bredare pensel. Det behövs inte mycket för att gräsflocket ska fastna. Det behöver ju inte sitta "som berget", det är ju ett diorama för betraktning. Ja, det tycker åtminstone jag Glad.

/Stefan

Fanders
0

#5 Gött att höra, jag har blaskat på lite lim på en provbit här och strösslat på lite gräs. I morgon får jag analysera resultatet Flört

WilcoX
0

Om man ska pensla lim så behövs det inte blandas ut lika mycket som om du ska spraya det. Men som skrivet ovan så är det inte mycke som behövs för att ströt ska fästa.

lycka till

KuanYu
1

Jag brukar droppa i en droppe diskmedel eller två i min vatten/limblandning. Det tar bort ytspänningen och gör det lite lättare att fördela om ytan är gropig.

Lycka till.

Mats

Fanders
0

Provade 50/50, funkade kanon!

johannespanzer
0

Väldigt bra tråd! Trälim, det är grejer det! Grattis till diobyggandet Fanders! Skrattande

Måla färdigt först (bra också för att liksom skydda underlaget mot det blöta), sen blanda nåt mjölkigt av trälimmet. Blomspruta, eller med pensel går också.

Skulle även vilja testbygga en sån där elektrisk "static grass flugsmälla" men det känns lite överkurs just nu.