Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 3226 ggr
Joppo
0

Modell eller på riktigt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Diorama av Chuck Doan

Kolla in detta dio… Helt klart det grymmaste jag settSkrattande Om det delades ut Nobelpris i modellbygge så borde nog denna snubbe vara en het kandidat…

Fotot föreställer hans modell btw… Kände att det kanske behövdes förtydligasFlört

berfrund
0

out standing…går inte att se att det är en modell! Cool

Bamseplaster
0

Skala 1/16 så det är en rejäl traktor han byggt. Ja det är ett av de naturtrognaste dioramor jag sett !

AndersE
0

Det där var ett bygge i min smak! Tipsade genast om det på Proveniens. En dröm jag har att återskapa släktens historiska miljöer…

Azgaron
0

Mycket snyggt och mycket fina realistiska detaljer!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Exelon
0

Oj oj oj! det var inte lite med detaljer på det där diot. Snyggt med dom gamla halvt urdragna spikarna, och även rosten där dom varit. Även marken var imponerande gjort, det var nästan så det blev verklig. undrar med timmar som är nerkörda i detta dio.Skrattande

Bergamott
0

Så vill jag bygga!

Fanders
0

Alltså jag tycker det där är makalöst..

Joppo
0

Jag misstänker starkt att han kommit över nån slags förminskningsstråle från nån hemlig militärbas i Nevadöknen, för han är liksom för braGlad.

Kolla gärna in hans sida… Han har skrivit väldigt detaljerade beskrivningar på hur han gjort allting.

PonCar
0

Ja, helt otroligt bra gjort! Sen betyder ju också kvaliten på hans foton av dioramat också mycket för att man upplever det så realistiskt. Konstigt ljus, knepiga skuggor osv kan ju annars på bild sabba verklighetsintrycket ett i övrigt välgjort dio.

Synd att traktorbyggsatser är så attans dyra… De flesta är i vitmetall. Har man bara kassa för det finns ändå en hel del att få tag i.

Joppo
0

#9 Ljussättningen är absolut väldigt viktig om en modell ska upplevas som realistisk eller inte… Det har du verkligen rätt i… Att t.ex fota en modell med blixt förstör verkligen intrycket tycker jag.

Är du också sugen på att bygga en traktor? Jag har gått i samma tankar själv Glad Tyvärr verkar det inte finnas nån modell i styrenplast i 1/35 eller 1/32. Allt jag hittat är i resin eller vitmetall och väldigt dyrt… Lite konstigt faktiskt…Det borde ju finnas en marknad för det kan man tycka. Det finns ju massor av Diecast-samlare inom detta område som säkert skulle vara instresserade av plastmodeller också.

Ur vädringssynpunkt är ju en traktor värsta drömmenGlad Hård arbetsmiljö, mycket smuts och lera och en lång "livslängd".

Vi får hålla tummarna för att nån tillverkare släpper nån snart… En charmig 30-talstraktor vore grymt :)

/Jeppe

NBISaladin
0

Det där är en väl känd snubbe, har sett en massa av hans verk. Frågan är (för en lätt dement person son den här) vad heter han, o var finns hans övriga byggen på Internätet?

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

AndersE
0

#11 Du kan ju börja här…

StefanW
0

Har tidigare snokat en del efter hans byggen och han har ett gediget fotoalbum på Fotki:

Bl.a Prototype pictures och Model and Diorama projects

Vad jag har förstått så köper han material via Charles Brommer (CHB Models) (eller om det är han?) / Sierra West Scale Models som har dioramatillbehör för modelljärnväg av den lite större skalan over there…

Hoppas att det leder dig vidare…

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#12 Se där! Du hann före.. ;-)

Stefan - Modellbyggare

AndersE
0
AndersE
0
NBISaladin
0

#12: Ja, hej vad (inte) vaken jag var då… Tack för att du pekade min rollator i rätt riktning!

Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus