Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 3164 ggr
Raldor
0

Modellbygge av den högre skolan.

bosnafly
0

vilket bygge,helt otroligt

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

Enormt arbete.

Azgaron
0

Uj, vilket jobb! Otroligt snyggt! Bra när man kan göra sin egen ets!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Bamseplaster
0

Han bygger ju ett plan i miniatyr på nästan samma sätt som originalet. Tillverkar egen fotoets gör han också, det skulle vara något att kunnaGlad

StefanW
0

Oj, det var ett imponerande bygge.

Stefan - Modellbyggare

sponny
0

Alltså, detta klassar jag nog som sinnessjukt. Skitbra, grymt imponerande och ett jäkla tufft bygge.

Men samtidigt sinnessjukt… Skrattande

starhawk
0

#4: Att göra egen ets är väl inget problem, själv har jag etsat åtskilliga kretskort, det kan väl inte vara så särskilt annorlunda. Däremot i mitt fall är det frågan om vill, jag är inte särskilt förtjust i ets, föredrar den gamla hederliga plasten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

leo-
0

han har för mycket fritid tydligen

Håller med 7 om etsen

johannespanzer
0

#0 Raldor, ännu ett fint fynd. Men lite galet var det nog! Vad jobbigt att bygga vingen inuti, som ändå inte syns? Skrattande

#7 Starhawk - låter intressant om ets. Skulle du vilja utveckla? Jag har pratat med en kompis som också gjort kretskort. Själv har jag ju hållt på med vanligt foto och även kopparetsning, men aldrig fotoetsning. Skulle du vilja berätta lite mer? Visst handlar det om för vätskor och vad etsar man i, järnklorid eller? Skulle vara kul att gå vidare i hobbyn med kanske plastgjutning och fotoets om man får drömma lite! Skrattande

ProMod
0

#7 Jag har försökt att hitta något företag som säljer grejer som man behöver för fotoetsning men inte lyckats…

Fick tips om att Clas-Olhson hade en sats man kunde använda, men när jag var där o frågade så hade dom slutat med den…

Har du nåt tips på var man hittar sånt ???

StefanW
0

#10 Jag skall till en firma som kan ha det, kontaktar dig om jag får fram något vettigt. Brukar hitta lite smått och gott där.

Stefan - Modellbyggare

ProMod
0

Låter kanon Stefan…

Ser fram mot att få höra vad du hittar…

Proosen
0

Elfa har lite prylar för mönsterkortstillverkning men det är anpassat för kopparlaminat så det är kanske inte användbart på andra metaller?

Niclas

starhawk
0

#9 o 10: Jag använde mig inte av foto-metoden utan använde en kombination av kretskortstejp, nagellack och speciell tuschpenna med syrafast tusch. Järnklorid har jag hört talas om men aldrig använt, jag körde med en blandning av saltsyra, vatten och väteperoxid (kallas ibland vätesuperoxid). Saltsyran köper man hos någon färghandlare och väteperoxiden är en färskvara som man köper hos Apoteket

#13: det går säkert att använda, metallen har ingen större betydelse, mässing som är rätt vanlig i ets-sammanhang är ju för övrigt en kopparlegering, likaså brons

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Proosen
0

Tänkte mest på andra metaller än koppar och dess legeringar. Fast det finns ju egentligen ingen anledning att använda annat då tunna varianter av koppar och mässing finns i hobbybutikerna i lämpliga sjok.

Niclas

StefanW
0

#10 De har semesterstängt just nu, men kolla in på MicroMark som har erbjudande denna vecka… (det är en sida det finns mycket smått och gott på!)

MICRO-MARK PRO-ETCH PHOTO ETCH SYSTEM

Stefan - Modellbyggare

Hogge38
0

Helt galet duktig modellbyggare! Han skulle göra ena sidan genomskinlig annars kommer man inte se mycket av hans jobb. Fine scale modeller hade en artikel om en kille som scratchbyggde warbirds spant för spant i skala 1/24 men han lämnade stora ytor öppna så man kunde se allt godis han stoppat in.

Mattias-A
0

Första jag tänkte när jag såg detta….holy crap. Så himla trevligt att titta på!

Exelon
0

Ja den där snubben kan inte ha alla hemma… Grymt snyggt arbete men vilket hälften av allt han gjort kommer aldrig synas. Tycker som många ovan att han borde byggt den så man ser all möda han lagt ner på vingarna och kroppen. Och sen måste han ju vara frälst på detta flygplan.

Mattias-A
0

Han har nog inget förhållande heller….

[Hayabusa]
0

Ett fantastiskt hantverk, det måste jag säja. Som betraktare kan man ju alltid fråga sig "varför?", men kanske är svaret så enkelt att byggaren tycker att det är otroligt roligt?

Jag skulle själv aldrig komma ens i närheten, men jag tycker att det är väldigt inspirerande att se.

/Stefan

Emo
0

Otroligt, fantastiskt, imponerande skickligt..

Tack för en underhållande stund med en fin beskrivning.

Finns det någon här, som kan förstå språket och berätta varför man bygger en så otroligt arbetskrävande modell.

Kan det vara så enkelt som Stefan skrev i #21: för att det är otroligt roligt?

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

linusorn
0

Micromark är sjukt billiga på knivblad och dylikt! 11.95 dollar för 100 st knivblad inte så dyr frakt heller…

Bergamott
0

Sjukt var ordet, sa Bull …Glad