Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 7334 ggr
Playtime
0

Future i svensk förpackning..

Hej hopp !

Ang. Varnish

Är det någon som vet om "Johnsons - Pledge Hårdglans" är den svenska motsvarigheten till "Future"

Läste på något annat forum att det ska vara Johnsons - pledge Klar men den fanns inte i butiken. Är hårdglans bara ett nytt namn på Klar eller är det en helt annan produkt?

Tack på förhandGlad

ElLobo
0

Några trådar i ämnet:

Golvpolish och modellbygge!       

Lackerar ni era modeller?

widen76
0

Johnsons Pledge Klar är en motsvarighet till Future, men vissa hävdar att det är skillnad på innehållet. Jag har haft både tur och otur med just Johnsons Klar polish då den krackelerat på ett par modeller. Det kan ha med färglagret under att göra, att polishen på något sätt aktiverar lösningsmedlet i färgen. Jag kör bara med akrylfärger och håller mig nu borta från Johnsons. Jag kör med Gunze klarlack, gärna deras aerosol på burk som är riktigt bra och akrylbaserad dessutom.

Det rapporteras också att det verkar som att Johnsons Klar har försvunnit från butikshyllorna, misstänkt likt en indragning av produkten. Jag vet i alla fall att mitt ICA Maxi hade tomma hyllor.

Playtime
0

Tack för snabba svarGlad

Ska kolla in länkarna och den där Gunze klarlack måste jag ta en närmare titt på.

Jag kör mestadels med akryl färger men brukar anvä ndalite washes med olje färger i mellan åt. Någon bra lack som skyddar akrylen mot att lukras upp av oljefärgerna som jag blandar ut med terpentin skulle vara fin fint.

robban64
0

Provade Pledge Klar inköpt för någon månad sen från  Ica Maxi på en bilmodell och första lagret blev matt(!).Ju fler lager jag lade på desto mattare blev det Rynkar på näsan

Så jag kan förstå att den försvunnit från hyllornaSkrattande

Har en röd flaska Jonsons Hårdglans och den funkar fin,fint

burns
0

Pledge Klar blir krackelerad fast den bara är målad på en plastbit utan färg. (en botten av en petflaska i detta fall som jag använder som färgskålar) Passade på när jag hade en ny ren petflaskebotten att hälla några droppar Pledge i den och den krakilerade.

[Hayabusa]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på båda varianterna. Jag har försökt utröna skillnaden mellan dessa två, men inte fått någon konkret info från svenska Johnson. Helt klart finns det en skillnad, det kan man utläsa av innehållsdeklarationen. "Klar" är helt genomskinlig medan "Hårdglans" är svagt mjölkig (torkar dock till helt genomskinlig). De doftar också olika, om det nu har någon betydelse…En helt ovetenskaplig "snifftest" säger mig att "Klar" har en svag doft av ammoniak. Akrylfärger som t ex Tamiya & Gunze gillar inte ammoniak - det brukar bli en negativ reaktion dvs färgen löses upp. Å andra sidan kan jag inte påstå att jag upplever att "Klar" löser upp ett redan målat skikt av akrylfärg.

Det finns de som har upplevt problem med "Klar" (krackeleringar), men personligen har jag inte råkat ut för några missöde. Har använt såväl "Klar" som "Hårdglans" med gott resultat.

Det här är produkter som säljs över stora delar av världen och "receptet" på innehållet borde ju vara identiskt eller snarlikt. Även om de säljs med olika produktnamn. Men, som sagt - någon klarhet i detta ämne har jag inte lyckats få.

/Stefan

ElLobo
0

Det sägs att den amerikanska varianten är gjord efter ett annat recept, och är bl a lite tjockare i konsistensen. Jag har läst om svenska modellbyggare som importerar flaskor från USA med hjälp av bekanta som är ute och reser, då de tycker att den svenska varianten inte är lika bra.

widen76
0

Även Brittiska "Klear" ska ha samma formel som amerikanska Future, Phil Flory på promodeller.com använder den flitigt. Man kan köpa den på E-bay faktiskt.