Airfix German Recce set, 1/72

Kul! En form av snabbprojket? Och narturligtvis så vill vi se mera bilder…

Stefan - Modellbyggare

#5: Jajamen! Och mera bilder är på gång. Sen får vi se var de här fordonen passar in. Det kan bli ett mindre diorama eller ett större, eller på modelljärnvägen, speciellt med tanke på 1/76 skalan.
Om man mäter hjulbasen på Airfix Kübel så är den 3, 2 cm, vilket ger en skala på 1/75. Totala längden är 4, 7 cm = skala 1/79! Och bredden är 2 cm=skala 1/80…Nåväl, inte är det 1/72 i alla fall!
Figurerna som följer med i satsen däremot, i alla fall de stående, är nog spot on 25 mm/1/72. De ser lite stora ut bredvid Kübeln.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Med Italeris Kübel, som är någonstans mellan skala 1/68 och 1/73, ser det mera proportionerligt ut.
Efter den här niträknar-utsvävningen är det så dags att måla. Figurerna tycks vara av mera "normalhård" plast, istället för den mjuka vinylplast som äldre Airfixfigurer är gjorda av. Det lovar gott!

#7: Just den där gruppen råkar bestå av ovanligt storväxta tyskar … 
Det går undan med bygget! Eller byggena!
Ser bra ut Peter! Visst är det kul med olika skalor! 
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#9; just det ja, så måste det vara - blonda, storväxta germaner..
jojomen! Fast nu har jag sett en fin "colour plate" av en 222:a, så jag dras snart in i detaljeringsiver och så drar det ut på tiden…
#10: tack Håkan! Har nu sett ett par bilder på tidigare boxart där byggsatsen är märket 1/76.

Så där ja, man håller på att få sin egen lilla Afrika Korps Aufklärungsabteilung tror jag
, har plockat fram motorcykeln jag fick av Az och en hel massa tillbehör…en Airfix Bren Gun Carrier införskaffades idag också, den ska med den också kanske utrustad med nåt riktigt slagfärdigt i kanonväg!

En SdKfz 7 är det förresten bakom pansarbilen ovan, från Roco Minitanks i skala 1/90 ungefär! Och en PAK, 37 mm i 1/87 från Preiser.
Nu har SdKfz 222:an fått en massa skrot påhängt, dunkar från Academy och spade från Italeri…En eldöppning för MG:t har jag filat till med och utrustat med MG 34 (?) från Airfix-Kübeln.

#12: Aha, en liten Carrier! Ska den alltså få DAK-kläder och kanske lite saker på ryggen? Mycket trevligt!

#15: Precis! Se bild här: Axis History Forum Jag tycks plötsligt ha bitits av markfordonsflugan. Kul med lite omväxling! Har kikat på ditt fina Bren-bygge, som inspirerade mig kraftigt! Det ska alltså på en PAK 36, 37 mm kanon på min Bren. Jag har en i skala 1/87, men jag vet inte, det kan bli lite konstigt då Bren Carrier från Airfix antagligen är i skala 1/76. Ska kolla lite på bättre alternativ.
SdKfz 222 har detaljerats, målats och vädrats under nattens mörka timmar..gäsp..får visa bild på den sen! Men när man hittar sidor som Panzernet så ser man ju massor med detaljer man skulle kunna lägga till
, granatskyddsnätet på tornet blir nog till att fixa i alla fall.
Ser bra ut Peter! Kul att bågen kom till användning! 

Tack Håkan! Jajamen, den kommer näst i byggkön! Delar av ramen målade redan.

#16.1: Jodå, Airfix modell är i 1/76.
Trevlig förebild! Det bygget ser jag fram emot. Kul med lite ovanligare saker. De flesta byggen brukar ju vara med tre 88mm Raketenpanzerbüchse 43/54.

19.1: Bra! Så får man enhetlig skala i sin lilla enhet. Ska införskaffa en Airfix SdKfz 7 också (en sån som Håkan byggde med 88:an på släp!) istället för Rocos variant, som dock får tjänstgöra fram till dess.
19.2: Just det! Inga kaminrör här inte! Fast de var ju grövre förstås. Pak 36:an var väl utdaterad som kraftigt PV-vapen redan i början av WWII som jag förstått det.

Taänkte göra ett litet dio med den här bilen. Figurer i exakt 1/76-skala växer väl inte på träd precis, så jag tror jag får använda 1/72. Dessa två kommer från Preisers sats med tyska pansarbesättningsmän. Jag tror det ser OK ut, de är inte för långa i förhållande till fordonet, eller vad sägs?

#23: Nej då, de där figurerna tycker jag ser bra ut. Och det blir ju ganska lite som skiljer när man tittar på figurerna i de skalorna. Närmast den naturliga variationen.
1,3 mm skiljer det på en figur som i naturlig storlek är 180 cm. Eller omräknat så motsvarar en figur i 1/72 171 cm istället för 180 i 1/76.
180 cm => 1/72 25 mm, 1/76 23,7 mm
25 mm => i 1/72 180 cm, i 1/76 190 cm
23,7 mm => i 1/72 171 cm, 1/76 180 cm

Det är riktigt! Det är så pass små skillnader så det spelar inte så stor roll. Och så får man väl kika så det ser naturligt ut innan man ställer upp alla dessa gubbar i ett diorama. Har gjort ett litet improviserat dio i CD-hyllan denna morgon
, den tillfällige laddaren på SdKfz 222 försöker få dit en alldeles för stor granat, men så kommer han ju också från en annan byggsats. Killen med bar överkropp ser mest ut att stå och sola sig, alltmedan fordonen med chefer och folk med kartor väller in. Även en motorcyklist utan armar är på väg, stackarn.

Ser bra ut så långt Peter! 222an ser fin ut!

Tack ska du ha Håkan! Snart kommer hojen också!
Hehe det blir bra det där!

Tack Fanders! 

Nu blandar jag in flera fordon i leken här, håller på med min av tyskarna erövrade Bren carrier. Nå, det är Airfix i alla fall och pansartrupperna ska den tillhöra. Själva "baljan"och band sattes ihop igår kväll och just nu torkar vagnen efter första sprayen med Tamiyas gråa grundfärg. Ungefär så här ska den se ut när den är klar, fast ökengul då. Bilder kommer snart! Samtidigt börjar jag på Mac's PAK 35/36 som ska utgöra huvudbeväpningen.
Har även funderat på andra byggen aserade på Airfix Bren Gun Carrier. I Osprey's "Jagdgeschwader 7 'Nowotny'" finns en bild på en Bren (tror jag) med PV-kanon på släp, som stannat efter en bayersk (?) Autobahn så att besättningen kan ta sig en titt på en övergiven Me 262 i skogen vid sidan av vägen! Det vore ett trevligt dio.
Sen så har jag läst om en Bren som tas vara på av Föreningen P5 i Boden. Den har tydligen använts civilt av ett kraftverksbolag i Ångermanland! Det skulle vara väldigt kul att få reda på mer om detta och bygga en sån variant.

#31.3: Det där låter som ett klart intressant projekt!

#32; japp! Ska ta och maila dom i Boden och höra efter om det finns mer info att hämta.

Det där ser bra ut!
Ser bra ut Peter!

#37-38; Tack ska ni ha! Det ska bli en kul konvertering det här! Måste ta och ersätta Airfix brittiska Bren-besättning med lite tyska pansarsoldater. Det som är kul med Preisers figurer är att det finns så pass många med lite mer avslappnade poser och inte bara "soldater i strid", som t.ex. i de flesta av de gamla Airfix-figurseten.

Tjusigt Peter! Det går visst framåt fint på alla dina fronter!
Ser finfint ut det där Roca !!
men hur hinner du med allt 

Tack ska ni ha!
Tja, det blir sena byggkvällar ibland
Sen så har jag ju många projekt på gång samtidigt, mellan 20 och 30, som jag pular lite med då och då, så ibland måste i varje fall nåt bli färdigt 

En liten uppdatering av Recce-bygget! Fyra fordon nästan klara. Återstår kanonen på Bren-carriern och lite mera detaljering, vädring och flera figurer. Motorcykeln är bara så söt tycker jag! Tack för den Håkan, faktiskt en fin liten modell. Funderar på att komplettera med Airfix SdKfz 234 8-hjuling som jag har liggandes påbörjad. Den ersatte väl i och för sig 222:an, så de passar inte riktigt in ihop, eller så gör de det.
Andra förslag? En Schwimmwagen kanske? Men det kanske inte fanns så mycket vattendrag att simma över i tobruk och liknande hang-outs?
Eller ytterligare någon "-Beute"vagn.

En trevlig liten samling, det där! Visst är den läcker, den lilla motorcykeln. 
En schwimmwagen vore klart trevlig (jag har själcv funderat på en sådan i DAK-uniform) men jag har inte hittat någon uppgift på att de användes där. Men hur skulle det vara med någon halvbandare eller kanske någon övertagen italiensk vagn? Den bra-iga DAK-faktasidan finns tydligen inte längre kvar på nätet så jag har inte kollat vad som användes, men det finns säkert fler fordon att välja på.

#44: 234 ersatte ju inte alla 222 på en gång, det måste finnas en viss övergångsperiod, så kläm in den du!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#45: Tackar! Ja den är fin 
Mmm, nåt italienskt ja det låter som en bra
idé! Eller en halvbandare typ SdKfz 7 eller SdKfz 250/251 - kanske en FLIVO, en vagn för radioförbindelse med luftunderstödet.
#46: Det har du rätt i! Den kommer med!

En SdKfz 7 eller 11 är aldrig fel!
Eller varför inte en Opel Blitz?
Helst skulle det ju varit med en SdKfz 3, men de användes ju bara på östfronten.