Dagens pyssel

Det var en snygg dioramamiljö. Det luktar inte "combat" utan snarare lugn och frid. Den blå tonen! Har du blandat i själv eller var det färdig blandat? Hur var det att jobba med?
Stefan - Modellbyggare

Blir ju sugen på att sitta och meta när man ser denna dio
Ser trevligt ut det där! Verkar vara lite bubbligt!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#2 Du har så rätt så, inge combat här faktiskt. Var bara sugen på att göra något lugnt och fridfullt. Den blå färgen blandade jag i själv, för att få lite varmare skänsla, dock blev den lite för blå. Blev en burk med ca en halv deciliter vatten, och i den hade jag toppen på en tandpetare med färg. Så det är rätt så känsligt med färg! Vattnet är fördigblandat och klart i burk, bara hälla och se glad ut. Hur enkelt som helst 
Men som skrivet ovan, så måste man se till att ALLT som man har i vattnet sitter fast! För annars flytter det upp till ytan " På bilderna är det stenar som har flyttigt upp från botten" Dock tar det ju ett tag för vattnet att stelna, så jag har fått bort det mesta av stenarna.
#3 Visst blir man lite sugen! Synd att jag inte har någon 1/72 gubbe som metar 
#4 Jo det blev VÄLDIGT bubbligt när man rörde om efter färgen. Men dom bubblorna är borta nu. så det blir så gott som spegelblankt.
Bild kommer !
Nice! Blev riktigt bra när bubblorna försvann! Skönt att det var en del av processen så de inte blev kvar!
Kanske kunde vara nått att prova till min Ju52 sen!
Det får helt klart godkänt av mej! Inge blandande och kladdadande. Bara hälla och vänta.
Låter väldigt praktiskt!
Ser sjyst ut… Nästan så man vill dyka i…

Det där ser klart härligt ut! Snyggt jobb!

Himla snyggt det här WilcoX!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Spännande och fint Wilcox! 
Det är en enkomponentslösning alltså? Nån forma av akryl? Vad är dammtorrt / torktid ungefär skulle du säga?
#13 Ja den är färdigblandad så det är bara hälla ur burk/flaska.
Tror dom säger 72 timmar, men vet inte helt säkert. Går ju alltid att kolla upp 

#14 Wilcox - Tackar för svaret.
Glömde fråga en sak till - hur skulle du säga "sjunket" eller krympet var? Nära noll eller var det en del som liksom "avdunstade bort, så vattnet blev lite lägre, eller hur jag ska förklara?
VAd jag har sett så här långt på 24 timmar, så har det sjunkigt mindre en 1 centimeter, men då har jag sten på botten som det sugs ner i mellan också. Så jag kan inte säga hur mycke det sjunker annars. Man kan se på sista bilden att strand stenarna är blöta, men det är bara för att jag lät det rinna runt lite, genom att jag lutade på den efter vattnet var i lagt. 24 timmar och fortfarande mjukt, men nu kan man lägga på watereffects utan problem.
WilcoX. Var har du köpt vattnet? Och vilken prisklass hade det?
Matta
#Johnannes Jag skrev fel ! Jag menade 1 millimeter och inte en centimeter 
#MattaP På MJ-Hobby är det köpt. Köpte en lär dej själv-kit för att testa.
http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=785&pid=LK955
Men en hel flaska är billigare.
http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=785&pid=C1211

#16 & 18 Wilcox, ah, tackar för svaren! Låter ju mycket bra. Apropå enheter så tokar jag alltid till milliliter och centiliter! Niemas Problemas! 
Fortsätta lite på dagens pyssel tråd …
Idag har det blivit ett prov träd och några ofärdiga.
Hittade en bra bra sida på internet där dom beskriver hur man kan göra tallar.
Ser bra ut!
Bra start!
Mycket snygga timmerhus.
Tack för tipset också 
Den där gubben som springer vid bryggan känner jag igen!
Han drar bort stoppklossar från hjulen på ett plan! Han lär ha sprungit långt från startbanan med dessa klossar! 
Snyggt bygge!
Kraxmann
Tackar Henke29! Det var så lite så 
Och tackar Kraxmann! Jo då det är den gubben, och ja han har sprungit en bra bit, för att hamna vid den pölen 

Mycket fina och roliga byggen! 
Tack för trädtipset!
Är det detta woodland scenics du använder till barr/löv och var har du köpt det och gillar du det?
Johannes# Ja det är Woodland scenics Conifer clump-foliage som används på tallarna, Dock så är det rätt svårt att få dom i rätt storlek så det ser bra ut, men sitter man och plockar isär klumparna lite och har 3-4 olika storlekshögar så kan man få det rätt så bra. Bilderna på tallarna gör sej inte rätt med kamera
ser bra mycke bättre ut i verkligheten. Jag köper alla mina saker på http://www.mjhobby.se
Här är biten skuren, eller tryckt
jag använde frugans kökskniv!
Ett varningens ord bara !! Se till att hon inte ser att du använder den, för det blev ett JÄ-LA liv här hemma
Och se till att hon inte kan få tag i den, för då är det bara lägga benen på ryggen och springa. * Nej då min fru är inte farlig*
Ps det räcker med att trycka kniven igenom, man behöver inte skära
Denna bild är den till vänster från början av samma storlek, men formad med bara fingrarna. det räcker alltså med att dra fingrarna över för att slipa bort det man inte vill ha kvar.
Den till höger ska bli en jordkällare till huset som syns på bilden. Huset står på sin grund av senare byggd sten.
Och det går som sagt utmärkt att måla denna. Här har jag använt ren färg utan vatten. Men funkar med vatten blandad färg också, dock suger den in en del och tar längre tid att torka. MEN kan jag ju säga redan nu är att om den målas så blir den hård och man behäver inte vara orolig för att man har sönder den lika lätt! Går också att spruta på vitlim/vatten blandning och låta torka !

Bra beskrivning och handledning! Det tackar vi för!

Precis vad jag letat efter Wilcox! Vilket fint diorama/mj material! Ska införskaffas snarast.

Mycket spännande byggen här Wilcox! Jag gillar såna här "pysseltrådar". 
Ja som smulorna i bild #38 brukar jag öckså använda det faktiskt! Jag river loss med rasp eller sandpapper för att få olika fint material.
Det finns en 2-3 olika sorter av sån här "oasis". Jag har sån grön i 2 grovlekar och en brunbeige jättegrov. Det enda jag är lite tveksam till (jag är ju Allmänt väldigt tveksam och trist, en tvivlare och skeptiker
) är om det inte finns risk för att det kan ruttna med för mycket vatten?
Kollade runt lite på "stickmassa" lät väldigt trist. Den gröna är för "blöta" levande blommor och den bruna för torkade blommor.
Senaste blocken fick jag faktiskt gratis genom att fråga i blomaffären. De är inte van vid killar där tydligen!
Johannes# Frågade svärmor och enligt henne så ruttnar inte oasis om du har blött ner den. den torkar som vanligt. så det tror jag inte är några problem.

Det är fint och det är nostalgiskt! 
Tjusig stuga!

Ser mysigt ut! 

#56 snyggt

#56: Men men vad kul WilcoX! Precis vad jag skulle vilja komma igång med också. Det är alltså fråga om skala N, 1/160 som jag har fattat vid det här laget. Berätta lite mer om bygget är du snäll!
Roca: Kul att du också tycker det är kul med MJ 
Ja du har så rät i att det är N-skala jag bygger i, alltså 1/160.
Denna modul är av så kallad SLAMRA standard. alltså isjälva verket bara en låda plywood. SLAMRA använder tvingar för att sätta ihop sina moduler, så det behövs igentligen inget mer en låda med spår på 
Dock måste det ju vara rakt för att spår ska passa på nästa modul.
http://www.stacken.kth.se/~haba/slamra/
En lite länk till SLAMRAs hemsida.
Det finns några olika modulstandarder beroende på var i Sverige man bor, men man kan alltid göra egen standard. Och om man vill ta med den på träffar, så får man ha en övergångs modul från sin egen standard till träff-standarden.
Vet inte om det gav något Roca, men jag försökte i varje fall 
Här är en länk som kanske passar dej bättre roca, om du bygger i N-skala vill säga.

#59 Intressanta länkar. Gjorde dem "klickbara" åt dig så de öppnas i nytt fönster.
Stefan - Modellbyggare
Tackar så mycke StefanW!! Kanske skulle ha använt länkknappen 

#59; Tack för länkarna WilcoX! Ja, det kan nog vara något för mig det här! Utrymmet medger ingen fast, stor anläggning just nu, så moduler är det som gäller. Sen får vi se om det blir deltagande på träffar etc, men i varje fall är det ju då bra att redan bygga efter en standard. Jag bor i södra Norrland, så jag skulle tro att de närmaste MJ-klubbarna finns i Umeå och Sundsvall.
#62 Ja jag fick för mej att du bodde söder ut 
Men du bygger i H0 skala ?
MMM är ju en trevlig standard och vanlig i H0.
Jag har planer på att bygga en hyllbana som är lite större och bredare en SLAMRA standarden, men kommer att ha moduler som passar in på min bana, med hjälp av övergångs moduler.
Att besöka en klubb eller förening som har moduler är ju alltid en hjälp. så man kan se hur och varför dom bygger på det sättet.

#63: Jo, än så länge endast i H0-skala, men har funderingar på att kunna kombinera tåg, fordon, flygplan etc i skalorna 1/160 och 1/144, då gärna i moduler. Men alltihopa är bara på drömstadiet än så länge, det enda jag byggt i MJ-väg så långt är mina egna små frigolit-"hyllmoduler" i H0.
#65: Jo jag kom på att det var väl du som hade byggt din tintin bana i H0 och hittade din lilla modulbana här på forumet. Ett trevligt litet bygge måste jag säga 
Du får säga till om du behöver köpa ett digitalt N-skale lok med fyra vagnar, för jag har det till salu 

#66: Jajamen det är jag det
, tack för erbjudandet, men jag får nog vänta med det och bygga lite spår och landskap först
#67-68: Trevligt! Ska bli kul att följa den framväxande modulen.
#69 : Ja jag ser fram imot mer bilder på dina byggen också 

#70: Ska bli!
Mycket intresant tråd :)
Måste läsa igenom allt här..
Bra tips.
Det blir ju riktigt snyggt det där! Följer tråden med spänning ;)
glömde att skaka av överflödet, innan jag hällde på vattnet.