Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 2502 ggr
cyberdemon
0

"Tysk"-färger

Hej jag har nyligen inhandlat det där Clas Olsson-setet med färgspruta och en liten kompressor. Tidigare har jag mestadels målat med Games Workshop-färger och pensel (100-tals figurer) och en hel del dioraman. Men nu håller jag på med Tamiyas WW2 och i skala 1:35.

Är det någon som kan tipsa om vilka färger som används för att få till den sandfärgade kulören som tyskarna använde på sina pansarfordon?

Har en Wespe och en Tiger 1 som väntar på att få bli målade samt vädrade.

tackar på förhand

PS. Rolig och intressant sida det här, synd man inte upptäckt den tidigare :)

Annette
0

Trots sin innehållsrikedom har sidan bara funnits några månader.

Välkommen hit!

//Annette, Medarbetare (och helt modell-okunnig)

StefanW
0

Välkommen hit till modellbygge!

Kommer med uppgifter till dig ikväll när jag kommer hem! Skall be pebben här på forumet om tips då han själv bygger mycket pansar!

Vad är det för tillverkare? (nyfiken ;-) )

Vad står det i beskrivningen att du skall använda? Står det något annat fabrikat, så kan jag översätta det till annat utan större problem!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

kul jag har en påbörjad Afv tiger1 late som jag använder tamiya xf-60 till det är den bästa kulören som jag har hittat ialla fall om du föredrar humbrol så heter deras 83 men i mitt tycke är den sämre! och ska du spruta är tamiya färgerna riktigt bra!  till kammot grön xf-61  brun xf-64 och till dom tidigare tyska fordonen dvs före våren 1943 är det xf-63(grå) som gäller ja inte för deras öken trupper förstås hoppas du blev lite klokare och är det något annat är det bara att fråga på! lycka till med bygget

//pebben

pebben
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tysk-gul på marder (se bild)

//pebben

cyberdemon
0

Tack för svaren. Wow vilken snabb service man får här  :)

jo som sagt jag är lite nybörjare när det kommer till airbrush, men lär mig sakta men säkert…

Tigern är från Tamiya, likaså Wespen och en Rysk T31:a

ikväll har jag till tonårssönernas stora förtjusning lagt på zimmerit runt Tigern, tmålad med olika tog ett par timmar. Den var tidigare målad i grå nyanser, men skulle hellre vilja testa de gula-vita tonerna…

stor eloge till modellbyggaren Jonas Dahlberg för hans utsökta diorama.

//Thomas

StefanW
0

När man ser Jonas Dahlbergs dioraman så blir man imponerad, men samtidigt så ger det en annan en sporre att fortsätta att utvecklas (man blir aldrig för gammal för att lära sig någonting nytt) Tacksamt är också att han visar så grundligt hur han har gått tillväga med sitt projekt.

Hoppas du har nytta av tipsen om färgen, det är bara att fråga mer om du vill!

Har själv suttit i källare och blåst upp massa Vallejo färg, det var kul! En del verkar ha hamnat på modellerna ocksåSkrattande (hur vit tvätten ser ut i källaren i morgon är en annan historia, haha..)

Du får gärna lägga in kort på dina pågående projekt här på forumet!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

…tryckte två gånger, det blev dubbelt!

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

Jag ska fota mina projekt *lovar*

inte så värst mycket WW2 än, mer än ett "Kursk-diorama som jag ska riva upp och bygga om… annars flera Warhammer-dioraman, samt en modelljärnväg som jag tröttnat på 3x1,5 m (även den ska göras om vid tillfälle)…

de Tamiya-modeller jag hittils hunnit köpa och måla är….en Mercedes Truck L3000, SdKfz 251 halftrack samt de tre ovan nämnda fordonen.

//T

StefanW
0

Här är allt välkommet! Även Warhammer och modelljärnväg! Min grabb har börjat att intressera sig för det efter ett besök i Game Maniacs i Lidköping som säljer figurspel, själv har jag ingen erfarenhet av dom! Då kanske jag kan fråga dig? Jag har lagt in några länkar, titta in där om du tycker att det kan kompleteras med någon bra sida! Sedan har jag en Roco bana i skala N, som jag skulle vilja få upp helt!

Så som du märker håller vi en väldig bredd här inne!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

http://www.trevinocircle.com/details.asp  (cool sida om järnvägsbyggen mycket snyggt - från USA) http://www.terragenesis.co.uk/  (diverse byggnader m m, ämnat för Warhammer) http://homepage.ntlworld.com/rs_wells/Frame.htm  (britt som bygger dioraman för WW2…)

StefanW
0

Tackar! Jag kollar igenom dom ikväll i lung och ro…

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

jag är lite nyfiken på vilken av tamiyas tigrar det är du bygger?

//ronny

cyberdemon
0

det är "Tiger 1, Mid production, med Commandant Otto Carius"

skala 1:35

cyberdemon
0

Jag körde en Panzer IV igår  *s*

skämt åsido -det är en av de körbara tanksen i shooterspelet CALL OF DUTY 3, suveränt spel om man kör över xbox live

StefanW
0

Själv spelar jag ingenting på datorn, har väl aldrig fastnat för det, men det kan ha med att göra att man tyckte vic64 var otroligt häftig när det begav sig…….Skrattande    men när man tittar på vad som finns idag så blir man imponerad av grafiken…..Cool

Däremot så kan jag tänka mig att göra något diorama bygge med ett spel som förlaga, för lusten att bygga kommer nog inte försvinna i första taget  Fot i munnnen

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

nej faktum är när jag kutar runt och försöker leka krig så brukar jag kika på "banorna" de världar man befinner sig i. De är oehört genomarbetade och realistiska med den senaste grafikmöjligheten, och så funderar jag om det gick att göra ett litet scenario hämtat ur det spelet eller någon av de andra titlarna Medal of Honor, Brothers in Arms etc. Inte dumt alls

StefanW
0

Jag har tänkt samma tanke, skall se om det går att få fram några bra bilder. Har några i bekantskapskretsen som spelar mycket. Det finns figurer till Flames Of War som kanske går att använda!

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#10 det var bra länkar, jag kommer att lägga upp dom på länk sidan. Hittar ni något mer eller saknar något så säg till!

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

det finns en schysst site, men dessvärre håller de på med uppdateringsarbeten och har så gjort en längre tid, men när den väl kommer igång igen så är den rikligt bestyckad med foton på modeller, dioraman och mängder med tips… http://www.ww2modelmaker.com/

StefanW
0

Då har jag lagt in den under Internationella sidor på länksidan, det var mycket "ögongodis" på den!

Stefan - Modellbyggare