Varför så stor?
Såg just ett program där man visade hur man modifierade världens största transportplan Antonov-124 tror jag den hette, för att bära den ryska rymdskytteln, det blev ett ännu större plan. Den fråga jag genast ställer mig är: Buran, den ryska rymdskytteln, är ju mindre än den amerikanska, varför behöver den då ett så stort plan? Amrisarna klarar ju att bära sin på en modifierad Jumbo-jet och den är ju långifrån så stor som det ryska monstret
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Antonov AN-225 heter planet. Det var byggt för att kunna transportera många olika delar till det ryska rymd programet. Det var alltså inte enbart byggt för Buran.
"den här är en annan, en Airfix"

Modifieringarna som visades var enbart avsedda för Buran inget annat projekt nämndes dessutom var planet mycket större än Jumbon redan innan modifieringarna, och då var den enligt uppgift "för liten"

Hittade en trevlig screensaver för rymdintresserade när jag hämtade info 

Intressant artikel iofs men den svarar knappast på frågan varför An-124 som är betydligt större och har större lastkapacitet än både Jumbo och Galaxy är för liten att bära Buran när en lätt modifierad Jumbo kan bära den större amerikanska skytteln

AN-225 var ursprungligen (kontrakterad) konstruerad för Sovjetunionens rymdprogram med målet att kunna frakta alla delar till Energia (bärraketen) programet inklusive Energia Rocket's boosters , även Buran rymdfärjan och alla de viktigaste delarna till en planerad sovjetisk rymdstation.
An-225 är en utveckling av Antonov An-124. För att möta behoven i sin nya roll, gjordes förlängningar av flygkroppen både för och akter om vingarna, som fick rot förlängningar. Två Lotarev D-18 turbofläktmotorer lades till vid den nya vingroten, vilket innebär totalt sex motorer, och ett landningsställ med ökad kapacitet utformades även, nu med 32 hjul .
An-124's bakre last dörr och ramp togs bort för att spara vikt. Mycket stora och tunga yttre laster skulle störa aerodynamiken med en konventionell fena och ändrades därför från en enda stjärtfena till tvilling fenor.

#5: Men är du helt säker på att det var An-124:an? Precis som Buran skriver så var det ju An-225:an som skulle användas till skytteln, och jag har aldrig sett att An-124 användes till den, däremot An-225:an.
Edit:
Jag var nog lite för snabb med att läsa ditt inlägg. Jag har läst igen och tror att jag tolkade din text fel. Nu tror jag däremot att jag förstår vad du menar.
Och då blir det rätt med An-124! Ursäkta mig för trasslet!

Tog bort OT i rubriken och flyttade denna till Flyg istället.

Och nu till Amerikanarnas plan, en Boeing 747. Ett plan som om man tittar innanför skalet har genomgått omfattande modifikationer .
Hela cabinen blev urtagen och montering av stöttor och förstärkning i flygkroppen har blivit gjord. Ändringar av stärtfenan gjordes för att få den stabil i luften. Flygelektronik och motorer uppgraderades också. Att flyga med så tung last och med den på ryggen (den kräver mycket lång startsträcka) medför en mycket förkortad flygsträcka. Den är minskad från planets 10100km med ordinarie tjänstevikt, till 1850km med färjan på ryggen.
C-5 Galaxy sågs också som shuttle-bärare av NASA, men däremot inte i förmån för 747 - delvis på grund av 747 låga-wing design i förhållande till C-5 'hög-wing design, samt även på grund av beaktandet att amerikanska flygvapnet skulle ha behållit äganderätten av C-5 flygplan, medan NASA kunde bli ägare till 747'an direkt.

Alltså: Amrisarna modifierade ett trafikflygplan för att köra en större skyttel medan ryssarna trots att dom hade då världens största fraktflygplan och en mindre skyttel inte klarade det utan var tvungna att bygga ett ännu större plan. kan man spåra lite storhetsvansinne här? Amrisarna har ju också flygfraktat raketsteg med "Den havande Guppyn" väger dom ryska raketstegen så mycket mer?

Ordet kontrakterad behöver tydligen en förklaring.
Dom ansvariga för Sovjetunionens rymdprogram beställde ett (flera) flygplan som skulle uppfylla en detaljerad specifikation med andra ord krav som måste uppfyllas. Sen spelar det ingen roll vad amerikanarna for runt med.
Jo förresten du vet, bygger amerikanarna något så bygger vi större som ryssen sa.
Anledningen till att Buran inte har motorer är att Energia var tänkt att kunna anvädas till annat än att bara lyfta Buran ut i omlopsbana.
Tex. Polyus

Super Guppy har en maxlast på ca. 26000kg och max last längd på 33.84m. Ett första steg (det är fyra) från Energia väger 65500kg utan bränsle och har en längd på 39.46m
Saturn 5's S-IVB steg som Guppyn fraktade, vägde utan bränsle 14700kg och längden var 17,8m. S-IVB var Saturn 5's 3'e steg och det minsta.

Jumbojeten är helt enkelt mycket starkare i förhållande till sin storlek? Jag har för mig att 747 satte världsrekord i last genom att lyfta över 200 ton nettolast en gång i tiden. AN-225 har antagligen överträffat det. Iaf så har ryssen världsrekordet för startvikt, och har naturligtvis större volym. Men min gissning är att den inte är så väldigt mycket bättre än 747'an på lastvikt.

#13: Jämför man förhållandet mellan tomvikt och maximal startvikt mellan de båda planen så skiljer det inte särskilt mycket. Däremot så lastar An-225 dubbelt så mycket som SCA i vikt räknat.
Enligt Wikipedia:
Shuttle Carrier Aircraft (747-100)
Tomvikt 144 200 kg
Max startvikt 322 000 kg
=> Last 177 800 kg
An-225
Tomvikt 285 000 kg
Max startvikt 640 000 kg
=> Last 355 000 kg

Det är säkert rätt att max startvikt för 'Shuttle Carrier Aircraft' är 322 ton. Men många andra 747'or håller till runt 400 ton. Och jag gissar att man inte får lastkapaciteten från Max TO - tomvikt. Det stämmer helt enkelt inte.
Mer siffror, mer belysning.
An-225 lastkapacitet (enl spec): 250 ton.
An-225's världsrekord last: 253.82 ton
Tyngsta last någonsin fraktad av An-225 i verkligheten: 189 ton.
747 fraktvariants lastkapacitet: 112 ton.
747-8F (också frakt) lastkapacitet: 140 ton. (> 8000km)
747 tyngsta last (rekord): 2?? ton
747 "Dreamlifter" 'operationell' (?) tomvikt 180.5 ton
747 "Dreamlifter" Max startvikt 364.2 ton -> skillnad 183.7 ton
747-8F tomvikt: 191 ton
747-8F Max startvikt 442 ton -> skillnad 251 ton
747-400 varianters viktskillnader (MTO - tom) -> 220-230 ton.
747 "Dreamlifter" lastvolym: 1840 m3
An-225 lastvolym: 1300 m3 (så jag hade fel när jag trodde An-225 hade störst volym, Dreamliftern är betydligt större.)
Går vi vidare till motorerna:
747-400: 4 X 282kN = 1128kN
747-8F: 4 X 296kN = 1182kN
An-225: 6 X 229kN = 1374kN
Här ser vi tydligt, om vi jämför med tomvikter och startvikter, just det som jag var inne på, 747'an är mycket starkare för sin storlek (vikt).
Kommentar: Det är säkert så, som andra föreslagit, att meningen var att också frakta andra delar i An-225. Det är nog anledningen till varför den blev så stor.
Jag har förgäves försökt hitta 747'ans världrekord last, men det rekordet är ju utplånat ur alla tabeller. Mitt minne är dåligt, men jag är ganska säker på att det var över 200 ton.
Det man kan notera är att An-225 (den enda) marknadsförs för enstaka extremt tunga fraktflygningar. Den uppgivna lastkapaciteten ligger t.ex i nivå med dess maximala världsrekordlyft. Medan 747'orna flyger varje dag, rutinmassigt.
(Appropå rekord och transportflyg, så har tydligen Lockheed C5M Super Galaxy, enligt USAF alldeles nyss slaktat de flesta, 41 stycken, last till höjd. Bla tyngsta last till 2000m och tyngsta last till 12500m. Något märkligt, eftersom det trots allt är ett mindre flygplan än dessa.)

Kan du möjligen missat något?
Ex. 747-400 varianters viktskillnader (MTO - tom) -> 220-230 ton.
Max take off vikt 396,890 kg (747-400)
Tomvikt 178,756 kg + 216,840 Liter bränsle.

Ca. 0,815 kg per liter jetbränsle vilket gör 176,685 kg
Tomvikt 179 ton + 176,7 ton = 355,9
MTO 397 ton - 355,9 ton = 41,1 ton över.

Nu finns det nog inte mer fakta om dessa plan, så jag låser tråden för vidare inlägg.
Stefan - Modellbyggare