Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: gruppbyggen
Läst 5763 ggr
Joppo
0

GB 22: Gypsy Panther

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjena!

Tänkte jag skulle starta en tråd för mitt Pantherbygge. Arbetsnamnet för bygget är "Gypsy Panther". Anledningen till detta är att jag tänkt göra stridsvagnen belamrad med diverse bråte samt att den ska dra en slags byggbarack i trä liknande de som romerna använde en gång i tiden.

Jag tänker mig att årtalet för mitt bygge är i slutet av 1940-talet i en slags alternativ "tidsrymd" där andra världskriget fortfarande pågår. Således kan jag vara hur kreativ jag vill med vädring och kamoflage, vilket jag tycker är skoj.

Anledningen till att Panthern drar på en husvagn(vilket kanske inte är helt självklart) tänker jag mig helt enkelt beror på att detta vid tillfället för en förflyttning inte fanns någon bra dragare tillgänglig för att flytta baracken. Således kläckte nån smart kille idé om att spänna fast den bakom en Panther…

Själva husvagnen har jag inte bestämt mig riktigt vad den ska ha för användningsområde… Kanske nån slags matlagningsvagn eller kommunikationsbarack? Det märks…

Hursomhelst så tror jag att det kan bli ett visuellt intressant ekipage, samt ett kul bygge med en del scratchbygge i trä.

Vad tror ni? Känns min idé rimlig eller för knasig?

Tips och kritik tar jag gärna emot i detta skede…
Det enda som är skrivit i sten är att jag ska bygga en Panther FGlad

Joppo
0

Här är min "ritning"Glad

Azgaron
0

Härlig idé Joppo! Ska bli kul att följa ditt projekt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Joppo
0

Kul att du tycker så Azgaron :)

Såhär långt har jag kommit nu… Planerar att få en hel del gjort i helgen på plastpartytGlad… Ursäkta att bilden är rätt kass.. Orkade inte trixa ljuset

Azgaron
0

Bra start Joppo! Snyggt med metallpipa!

TommiN
0

Schysst ide,ska bli intressant o följa bygget.

Joppo
0

Tack Håkan och Tommi…

#4 Pipan följde med i lådanGlad Dragon är fina grejer

Idag har jag varit ganska produktiv… Här följer 5 olika varianter på kamoflage… Är lite fundersam på vilket jag skall välja, så jag tänkte att jag skulle fråga er… Vilket gillar ni bäst?

Joppo
0

2

Joppo
0

3

Joppo
0

4

Joppo
0

5

ElLobo
0

Jag är ju inte pansarbyggare, men jag hade valt #5. Glad

TommiN
0

#3 för min del.Glad

Exelon
0

bara för det är ett udda bygge så lägger jag min röst oxå på 5.

Azgaron
0

Gillar 2an men 4an och 5an är nog coolast!

[Hayabusa]
0

Intressant bygge, Joppo! Hur du än gör och vilken riktning det än tar, så blir det nog fint. Men…

Om jag får komma med min synpunkter, så gör jag det. Tanken med ett släp av något slag är inte fel, men jag tycker att det ska ha en mer militär anknytning. Blir det inte lätt så att man får känslan av det är några civilister som stulit en Panther? Varför inte göra en släpvagn som har någon form av fantasivapen? Det ultimata "Geheimwaffe", typ…så folk verkligen stannar upp och undrar; "…va´ f-n är det som Panthern drar på? Nå´t jäkla dundervapen?". Här är det ju fritt fram för fantasin.

Alla 5 kamouflagen är snygga och blir säkert jättefint, men varför inte ta ut svängarna lite till? Vad tror du om en kamo där basfärgen är riktigt mörkgrå, nästan svart?

Joppo, det här är bara mina personliga funderingar. Du bygger, givetvis, precis hur DU vill - inte som JAG vill. Det är alltså ingen negativ kritik, jag tror det blir coolt & snyggt i vilket fall som helst.

/Stefan

Tails
0

Jag gillar din idé. Frågan är vilken riktning man vill ta. Om man har gypsyvagnen bakefter och fyller panthern med diverse saker inkl en rysk aa gun så kanske man ka ta riktningen åt gypsy hållet, och då föds ju en massa ideér med vägskylts plåtarsom skydsplåtar, diverse stulna redskap, göra olika bärhjul osv och dyligt. Den andra idén är ju inte heller fel men det känns som en riktning behövs =)

Gillar upplägget skarpt!!

Mvh Hampus

Joppo
0

Tack för alla synpunkter!

Nu fick jag lite att tänka på…

#15 Jag hade tänkt att måla husvagnen grön eller kamoflerad… Så den kan nog inte missuppfattas som en civil vagn…

Jag gillar dock din "domedagsvapen"-idé… Jag ska gå och fundera lite på den… Det vore ju onekligen lite coolt om panthern drog runt på en exprimentell V5-bomb eller nåtGlad

Angående kamot så vill jag gärna att basen ska vara ljus eftersom det blir så snyggt med washes dåGlad. Men det går helt klart att göra kamot mer utflippat… Det blir nog en omgång Photoshop till tror jag…

#16 Du har en poäng där… Att hela ekipaget bör kännas enhetligt… Bra synpunkt

linusorn
0

Blir nog riktigt coolt. 5:an är också det coolaste kamot tycker jag!

Joppo
0

Nu har jag kommit en bit på vägen, så jag tänkte jag skulle visa lite bilder: Först ut är mitt nyaste inköp, en tårtburkGlad… Jag har börjat stoppa in mina modeller i den när de ska torka efter tvättning och målning… Så slipper jag få damm i färgen…

Joppo
0

En "stowage bin" som jag till stor del löddit ihop… Det var riktigt roligt när man fick kläm på det… Tack till JaguarJens som visade mig hur man gjorde på Plastpartiet.

Har dock kommit fram till att jag behöver en ny löddtång… Köper man ett set för 100 kr på Jula så får man skylla sig självGlad

Joppo
0

Det tog emot att knöla till min fina låda efter att jag byggt ihop den så fint…

Joppo
0

Bakdelen är helt klar… Lådorna sätter jag på sist tänkte jag…

Jag satte även dit några Archer svetsfogar… De gillar jag starkt… Man sätter fast dem som vanliga våtdekaler… Mycket smidigt

Joppo
0

En metallcylinder som jag tror ska innehålla piprensarutrustning på den riktiga stridsvagen. Jag hade tänkt att bygga den helt i fotoets, men efter att förbannat de pyttesmå delar en stund så bestämde jag mig för att göra en fotoets/plastversion istället…

Joppo
0

Mitt färdiga torn som jag primat med Mr. Surfacer 1000… En mycket bra produkt som jag testade för första gången… Men definitivt inte den sista… Ytan blev väldigt jämn och fin… Rekommenderas starkt…

Det var allt för denna gång… Återkommer om några dagar… Har fortfarande inte bestämt mig hur jag ska måla schabraket… Det börjar bli dags att bestämma sig…

Ha de fint

//Jesper aka Joppo

IKV91
0

Men snyggt blir det!

Även om det känns lite otäckt så får man kanske försöka bli bättre på fotets.

Har du köpt en vikare från Rebellhobby?

Vilken fart det har blivit på GB 22!

Roger

IKV91
0

Min kommentar avsåg bilden i nr 21.

Roger

Azgaron
0

Ser bra ut Jesper!

[Hayabusa]
0

Kanonsnyggt! Är det Mr. Surfacer på sprayburk du använder?

/Stefan

linusorn
0

Grymt! Håller med om att Mr Surfacer är en väldigt bra produkt.

Joppo
0

Tack Roger, Az och StefanGlad

#25 Nope… Jag har använt min gamla skruttvikare…
Jag tycker du ska testa att bygga lite ets… Det är skoj… Speciellt stänkskärmar och sånt blir ju jäkligt snyggt…

Visst är det kul att 22:an tuffar på fint?

#28 Jopp… På sprejburk… Funkar finfint

TommiN
0

ser ju kanonsnyggt ut det där,särskilt lådan dit bak.Glad

Joppo
0

Nu är själva byggdelen klar av Panthern. Som jag tidigare skrivit var detta min första Dragonmodell, och jag måste säga att jag är mycket nöjd med kvalitén på den. Bra passform och en hel del ets vilket jag gillar. Lådan innehöll även många alternativa delar, bl a ett alternativt skrov. Jag gissar att 25-30 % av delar fortfarande ligger kvar i lådan.

Jag ger den 4.5 panzers av 5 möjliga. Anledningen till att den inte får en femma beror på att jag tyckte att bygganvisningen stundtals var lite rörig.

Joppo
0

För att göra målningen enklare har jag valt att inte fästa verktygen på sidorna.

Joppo
0

Jag köpte till lite extra ets till plåtplattformarna på sidorna. Enligt bilderna i min Ospreybok kunde de bli riktigt tillknöcklade, så det har jag försökt att efterlikna.

Nästa steg blir att tvätta alla delar och grundmåla dem. Därefter ska det målas. Jag har bestämt mig för att använda mig av alternativ #3. Jag tror den kommer att bli färggrann och fin då :)

Greenhorn
0

Mycket snyggt bygge Joppo! Ser fram emot att följa detta byggprojekt.

Azgaron
0

Ser bra ut Joppo!

[Hayabusa]
0

Mycket fint bygge, Joppo!

/Stefan

Exelon
0

Snyggt. Ja krångliga byggbeskrivningar är tyvärr Dragon i ett nötskal. Det är en panther 2á du bygger? eller är jag ute och cyklar i en snöstorm??Skrattande

Joppo
0

Tack för kommentarernaGlad

#38 Nästan rätt… Det är en Panther F, vilket är en vidareutveckling från Panther G. Den stora skillnaden enligt min Ospreybok är tornet, vilket gjorts smalare och tyngre bepansrat. Skrovet är i stort sett ett oförändrat Panther G-skrov.

Den användet enligt ovan nämnda bok ej i strid, eftersom fabrikerna där de byggdes blev intagna av Ryssarna innan de hann färdigställa någon komplett stridsvagn.

Om jag förstått det hela rätt, så skulle Panther II:an(som aldrig lämnade ritbordet mig veterligen) och Panther F till utseendet se ganska lika ut. Dock var det tänkt att bepansringen av skrovet skulle vara tjockare på 2:an, samt möjligtvis beväpnas med "the famous 88".

linusorn
0

Ser sjukt bra ut! Förstår inte hur du får till det…

[Hayabusa]
0

Stiligt bygge, du gör ett bra jobb med all fotoets. Det är ju nästan ingen "plastbyggsats" längre…

Läser i den utmärkta boken "Der Panther" av Thomas L. Jentz att eventuellt blev några få Ausf. F tillverkade. Vid ett förhör, juli 1945, av representanter för Daimler-Benz framkom att några "Schmalturm" skickades från Berlin till UK & USA. Enbart tornet, vill säga…

Daimler-Benz Werk 40 i Berlin-Marienfelde kan möjligen ha tillverkat enstaka ex. av Ausf. F någon gång mellan 20:e och 23:e april 1945. Om så var fallet, så skickades de direkt till II/Panzerregiment 2 för försvaret av Berlin.

Sant eller inte, det vet man ju inte. Står även att man, som Joppo nämt, planerade att montera Kw.K. 43/L71 i Panthern. Tydligen var det ett önskemål (eller krav) från Hitler. Det är samma kanon som sitter i Tiger II (Königstiger).

/Stefan

Exelon
0

Aha, tyckte själva vagen var lik men tornet liknade inte en vanlig panther.

Han hade kunnat satt 88án i panthern och fått en driftsäker vagn och billigare och lika dödlig som tigern. Men tur gubben var korkad.Skrattande

Joppo
0

#40 Kul att du tycker så Linus :) När man har lagt när så pass mycket tid på ett bygge är det kul att få lite cred också…

#41 Tack igen Stefan.

Min bok motsäger din bok angående de kompletta tanksen, men det är nog svårt att säga med säkerhet vad som är sant eller inte… Det var nog ganska kaotiskt i Tyckland 1945, och saker och ting dokumenterades säkert inte så noga… Har man ett par miljoner allierade som flåsar en i nacken från alla håll och kanter, har man nog andra viktigare saker att tänka på…

I min alternativa tidsrymd byggdes det i alla fall en massa Panther F:s :)

Jag visste inte att du var så intresserad av pansar… Du ska inte ta och dyka ner i leran med oss tuffa killar och bygga en brutal pansarkatt? :D

#42 Jag läste precis i en historietidning att Hitler under slutet av kriget satt och knaprade piller och drömde ihop riktigt knasiga grejer. Bl a ett "landsskepp" med den nätta totalvikten 1000 ton. Här är en länk:

http://strangevehicles.greyfalcon.us/Landkreuzer%20P1000%20Ratte.htm   

Totalt vansinnigt såklart, men det skulle nog bli en rätt stadig modell i skala 1/35

//Jesper

[Hayabusa]
0

#43 Absolut. Även om författaren Thomas L. Jentz är ett aktat namn inom detta område, så behöver det inte betyda att all fakta är sanning. Det han skriver är att det inte finns någon dokumenterad produktion av Ausf. F - men, OM det gjordes några så var det få vagnar och de sattes in direkt i striderna.

Boken är väldigt intressant (om man gillar Panther) med mycket fakta och bilder. Det finns bl a foto på en Ausf. G med F-variantens torn dvs "Schmalturm". Det finns även foto på lösa "Schmalturm" som tydligen skickats till Aberdeen Proving Grounds i USA för utvärdering.

Tyskt Panzer har alltid haft en viss dragkraft…Har du läst boken "Tiger Ace"? Om inte, så rekommenderas den.  Se´n finns det en bok som heter "TIGER Die Geschichte einer legendären Waffe 1942-45". Mycket bra. Jag fick den i present av vänner i Tyskland. Deras far, som jag också känner, är krigsveteran. Han deltog bl a i Ardenneroffensiven december -44. Han har byggt en hel del byggsatser och är en otroligt duktig tecknare/målare. Han har hur mycket böcker och dokument som helst. Foto från kriget, dokument, utmärkelser…ja, allt man kan tänka sig. Han var befäl på en PAK 40. Han är den ende jag känner som sett en Königstiger, eller Tiger II som han säger, live in action. Hans berättelser är rätt mäktiga, bl a om hur de sköt sönder två st. Shermans. Någon lek var det inte, inte heller någon glamour…

Jag var på ett militärmuseum i Koblenz för ett antal år se´n. Där fanns bl a en T-34:a och en Panther. Det som slog mig när jag såg den, var hur jäkla stor de är.

Joppo
0

#45 Tack för tipsen… De verkar intressanta allihopa. Dock hade Tiger Ace-boken fått ganska dålig kritik på Amazon… 1 av 5 stjärnor… De klagar en hel del på språket bl a, som de tycker håller högstadienivå på sina ställen.

Men det kanske är gnällgubbar som recenserat?

En Tiger kommer definitivt att byggas nån gång i framtiden, så den tjocka tyska boken verkar riktigt sjyst… Inte för att jag kan läsa tyska, men jag får väl titta på bildernaGlad I värsta fall kanske jag får be dig eller Sau att översätta några rader… Ni är väl rätt duktiga på tyska båda två om jag förstått det hela rätt?

Måste vara intressant att höra berättelser från någon som var med på riktigt… Misstänker att saker och ting hamnar i ett annat perspektiv då…

Personligen har jag inte sett nån Panther irl, dock en T34/85… Förstår vad du menar med storleken… Det blir en helt annat sak när man står bredvid.

// Jesper

ElLobo
0
Joppo
0

Tack för länkarna LoboGlad

Jag fortsätter "OT-andet" med ännu en länk med diverse tyskt knas: http://strangevehicles.greyfalcon.us/

Den farmhjulsdrivna motorcykeln i början är bara så snyggGlad Greenhorns gengasKübel finns också med på ett hörn..

[Hayabusa]
0

#45 Ja, det här med M. Wittmann har ju debaterats fram och tillbaka. Vad som är sant och vad som är påhittade mytbildningar. Den absoluta sanningen lär vi aldrig få veta, men personligen tycker jag att det är en intressant bok. Man får försöka bilda sig en egen uppfattning, tycker jag. Det finns alltid en massa "experter" som ska dissa andras verk & uppfattningar. Tja, som sagt…vem vet?

En annan intressant bok är Otto Carius självbiografi "Tiger im Schlamm" (Tiger i lera). Vill minnas att den även finns på engelska. Carius överlevde kriget och öppnade ett apotek. I Tyskland är det vanligt att apoteken har djurnamn. Vad Carius apotek heter/hette behöver jag väl knappast berätta? Vet faktiskt inte om Carius lever än idag. En bra bok, hur som helst.

Jag använder tyska i mitt jobb, så jag har väl snappat upp ett & annat. Sedan har jag en del vänner & bekanta i Tyskland, vilket ju också bidrar.

En liten kuriosa kring Wittmann, som jag "upptäckte" för något år se´n är vissa datum. Jaha? Jo, jag är väl inte direkt övertygad vad det gäller övernaturliga händelser, men ibland undrar man…

Mina två döttrar är födda 22/4 respektive 8/8. Själv är jag född 30/10. När jag läste om Wittmann så dök just dessa datum upp…märkligt, minst sagt.

Nåväl, det blev ett utsvävande utlägg typ Off-Topic Glad. Sorry…

/Stefan

Joppo
0

Visst finns det mycket det "experter" där ute… Det räcker med läsa ett par inlägg på Armorama så får man sin beskärda dos av "expertis" så det räcker och blir överGlad Hursomhelst så värdesätter jag en din åsikt mer än "expertismaffian".

Ottoboken verkar också sjyst. Den kostar bara 13 dollar på Amazon också… Vi får se vad det blir… Först ska jag bygga klart mitt Gypsyekipage… Jag har nog att göra i ca. 2 månader till, så det är ingen brådska med att hitta referenser till mitt nästa byggeGlad

/ Jeppe

BjarneS
0

Kul att se att bygget går framåt. Ska prova att bygga plåtplattformarna på min Jagdpanther med Kavlis "ets". Dina fläktar står för närvarande still i min Panther men jag börjar få klart i huvudet hur diot ska se ut så förhoppningsvis kommer den snart igång igen.

Bjarne

Joppo
0

#50 Tjena Bjarne. Ska bli spännande att se dina scratch-färdigheter med kaviartubenGlad… Hade jag inte redan byggt klar min Panther hade jag nog testat samma sak… Det låter roligt…

/Jeppe

Greenhorn
0

#48_1 Historien om Wittman och speciellt versionerna om hur han dog är ett kärt ämne som på många nätforum och historikerkretsar orsakat högt blodtryck bland medlemmarna Skrattande.

#48_2 Otto Carius lever än och hans Tiger Apotheke finns fortfarande kvar. Otto har dock trappat ned lite på arbetstakten verkar det som. Han sägs vara väldigt vänlig privat och delar gärna med sig av historier till besökande.

Exelon
0

#50 Bara det är räkosttub så går det fint annars kommer det inte att fungera!!Skrattande

[Hayabusa]
0

#52 Haha, jo…i och med att Wittmann & hans besättning omkom så gav det samtidigt upphov till skrönor & myter. Ungefär som med Elvis, Marilyn Monroe m. fl. Glad

Där ser man, den gode Carius lever fortfarande. Boken är definitivt läsvärd, jag lånade den tyska versionen på biblioteket. Fanns somm s.k. fjärrlån. Vill minnas att den gavs ut, första gången, 1960. Såg att Adlibris har den engelska versionen för 207,- SEK

/Stefan

Joppo
0

Jag undrar en sak… Är det nån som vet var man kan köpa en hink som den på bilden i skala 1/35? Jag vill helst att den skall vara i metall så jag kan knöckla till den, samt för att tjockleken skall bli mer skalenlig.

StefanW
0

Skall se om jag kan hitta, har sett ett fotoets ark med hinkar.

Stefan - Modellbyggare

Joppo
0

Tack Stefan

Jag har också för mig att jag sett det nånstans, kommer bara inte ihåg var

ElLobo
0

PlusModel har gett ut ett set med hinkar, #152.

Exelon
0

Har för mej att jag har en länk på hemdatorn där dom gör egna hinkar. Kanske vore något för dej Joppo, du som brukar vilja pilla ihop något eget.Flört

Joppo
0

#58 Tack Vargen. Jag misstänkte att du kanske skulle vetaCool Du har koll på det mesta.

#59 Varför inte? Skicka gärna över länken när du har tillgång till din andra datta.

Exelon
0

Hittade inte den rätta men, här är iaf en som byggt hinkar, principen är den samma. Länk

Joppo
0

Tack Exelon… Grymt bra länk… Det var massor av andra intressanta saker också.

Joppo
0

Dags för en uppdatering av mitt bygge.

Panterns kamo har blivit färdigmålat. För närvarande ser färgerna lite knasiga ut, men jag hoppas det kommer att knytas ihop fint när vädringen kommer på.

Den gula kommer att bli aningen mörkare i slutändan,samtidigt som den bruna och gröna kommer att bli lite ljusare.

Joppo
0

Nu har delarna till min trailer kommit… Den ska bli kul att börja medGlad

Joppo
0

Jag köpte lindträ från Hobbyträ. Det har en väldigt fint träådring som jag tycker ser mer skalenlig ut balsa. Ursäkta att skärpedjupet blev lite väl kortGlad… Stickan är 5 mm bred om ni undrar

Joppo
0

Idag hämtade jag hinkar och lite verktyg på posten.

Joppo
0

Frullisarna… De var mycket smidigare att sätta ihop än de tidigare jag köpt… Inte alls lika mycket borrande som det brukar vara… Gött i bött som man säger därifrån jag kommer.

Joppo
0

Har köpt lite Hornethuvuden till föraren av min tank… Jag tror jag skall välja huvudet till höger… Goofy Günther heter han :)

Det var allt för denna gång.

[Hayabusa]
0

Ser väldigt bra ut!

/Stefan

Greenhorn
0

Trevligt modellgodis du införskaffat!

[Hayabusa]
0

Hej Jesper!

Är nyfiken på hur det går med detta bygge…

/Stefan

Joppo
0

Hej Stefan:)

Det går sakta framåt… Jag har haft massor med jobb i Januari och Februari, vilket har gjort att min bygglust inte varit på topp.

Men nu har det lugnat ner sig lite och då tänkte jag sätta igång igen.

Min plan är att lägga upp lite nya bilder när jag chippat klart kattskrället. I nuläget har jag kanske chippat 60 % av den, så det är några dagars jobb kvar.

Fint control tower du byggt btw…

Mvh Jesper

Joppo
0

Nu har det äntligen lugnat ner sig lite på jobbet, vilket har gjort att jag fått lite tid över till detta bygge :)

Just nu håller jag på och chippar den och är väl klar till 75 % ungefär. Det är ganska pilligt men roligt. Som alltid är det lätt hänt att man gör lite för mycket, men som tur är Vallejofärgen enkel att ta bort med en fuktad tops om man inte blir nöjd.

Som ni ser har jag också målat om kamoflaget sen den senaste uppdateringen. Jag blev inte nöjd med gula färgen, och då bestämde jag mig för att börja om från början :) I nuläget är den aningen ljus, men förhoppningsvis att se bättre ut är att den fått lite fler washes och oljefärger på sig.

Joppo
0

Den bakre delen har jag inte kommit riktigt lika långt med. Jag har fortfarande kvar hela den sluttande bakänden med plåtlådorna. Men jag börjar iaf se ett slut på det hela :)

Hjulen är målade men de glömde jag ta kort på :)

[Hayabusa]
0

Ser jäkligt bra ut! Har faktiskt skaffat lite pansar tillmin bygghög..Glad

/Stefan

Exelon
0

Mycket snyggt Joppo.

Joppo
0

Vagnen har jag också börjat med. Den var en riktig pina att knåpa ihop :) Typ en veckas cleanup, resin som luktade apa och väldigt oklara instruktioner… Men den blev fin i slutändan.

Detta kort är lite gammalt, eftersom vagnen i nuläget är svartmålad och fått lite wash på sig. Jag ska försöka komma ihåg att fota den till nästa uppdatering.

Joppo
0

Tack Stefan och Exelon Glad

#75 Kul! Vad är det för godsaker?

Sista bilden är själva underredet till vagnen. Det har jag scratchbyggt av arkitektpapp, lindträ, mässingsprofiler och styrenbalkar. Det var kul att bygga nåt från grunden… Jag ser fram emot att fortsätta med den är att jag är klar med chippningen av stridsvagnen.

/Jesper

[Hayabusa]
0

Mycket fin släpvagn, ser väldetaljerad ut.

Jo…egentligen gillar jag tyskt Panzer bäst, Panther är något av en favorit. Tiger I är ju en klassiker, men de känns ju så "mainstream" och på något sätt blir de inte så spännande - trots att de är snygga & coola. Ryskt pansar..? Nja, har lite svårt att känslomässigt engagera mig i just ryska vagnar. Nå, hur som helst - det blev följande byggsatser:

Centurion 1/35 från AFV Club

Hetzer 1/35 från Tamiya (japp, precis en sådan du byggt)

M26 Pershing 1/35 från Tamiya (köpt av Denstore)

Matilda 1/35 från Tamiya (den nya dvs #35300)

Steyr 1500 A Kommandeurwagen 1/48 från Tamiya

Hetzern & Steyr 1500 A köpte jag sanslöst billigt, i butik t om. Det gick inte att säga "nej", helt enkelt. Får väl se vilken som jag börjar med…

/Stefan

Joppo
0

#79 Det var en fin stash du samlat ihop Glad. Hetzern är som jag skrivit tidigare en riktigt fin byggsats. Konstigt att den var så billig?

Centurionen från AFV-club verkar också vara en riktigt fin modell. Den har väl fungerande fjädring också? Jag har faktiskt gått och funderat på att göra en What if-centurion i tysk märkning. Eftersom den började byggas 1945 skulle ju tyskarna i ett fortsatt krig ha kunnat komma över en sån som krigsbyte…

Du skriver att du gillar Panthers… Du har inte funderat på att anmäla dig till Panthergruppbygget? Mig veterligen är det ingen som gett sig på nån luftvärnsvariant eller bärgare… Det kanske vore nåt?

Dragon/Cyberhobby släppte en quadvariant nyligen som ser fin ut:
http://www.dragonmodelsusa.com/dmlusa/prodd.asp?pid=CHC6626

Eller kanske en Coelian?

/ Jesper

[Hayabusa]
0

#80 Jo, priset på Hetzern var märkligt lågt…jag skickar dig ett PM och berättar mer.

AFV Clubs Centurion är väldigt fin och visst har den fungerande fjädring. Precis som Tamiyas Pershing. Centurion missade WWII med en hårsmån, det är sant…kunde ju vara ett tema för kommande GB: Panzer ´46.

Jag funderade på att skaffa mig en Panther till GB´t, men det bidde inget med det. Istället anmälde jag en PBR 31 MkII (patrullbåt) till ett annat GB och jag vill inte splittra mig för mycket. Av erfarenhet vet jag hur det brukar sluta - pannkaka.

/Stefan

Joppo
0

#81 Panzer ´46 låter riktig kul… Eller kanske Waffen `46 så kan det inkludera flygplan, båtar och andra fordon också?

Jag förstår att du inte vill vara med i för många GB:s. Det är softare att kunna fokusera på ett bygge i taget.

/Jesper

Joppo
0

Dags för en liten uppdatering. Sedan jag kom hem från Open har jag byggt ganska flitigt. Chippingen är äntligen klar och jag har kommit en bit på kokvagnen. Bilder? Ja, sjävlklartGlad

Bild 1.

Överblick. Jag har börjat fada tornet med oljefärg och mig-filter.

Joppo
0

Bakdelen. Jag har börjat vädra lite smått med pigment.

Joppo
0

Framskärm. Det är min första stridsvagn som jag gjort avskavd färg där man ser det underliggande färgskiktet. Resultatet är jag väl ganska nöjd med… Med lite mer övning blir det nog bra i framtiden.

Joppo
0

Buken(?) Jag har väl inte lagt ner hela min själ hur under :) Det kommer ändå att komma massor av lera här, så jag fulade lite…

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Jesper!

Joppo
1

Baken. Samma sakGlad Lite snabbfulmålning som ska täckas med massor av lera.

Joppo
0

Tack HåkanGlad

Det känns sweet att äntligen se lite resultat på vagnen. Detta är själva grunden som sen ska täckas med träplankor. Den är byggd av tunn papp och trästickor.

Om ni undrar över om man kommer att kunna se in är svaret nej. Det kommer att sitta luckor framför alla fönster. Kanske kommer en av dem att vara öppen, men då kommer jag att smutsa rutorna och och täcka för insynen med gardiner och annat jox Smile

Joppo
0

Chassiet. Jag valde att förlänga hjulaxlarna lite och snattade hjulen från en gammal Krupp protze. Jag tycker den ser stabilare ut med lite bredare hjulbas. Innan såg den ut som en den lätt kunde tippa över Glad

Jopp… Det var väl det hela… Tips och tricks är självklart välkomna.

/J

Azgaron
0

Var viist lite snabb med kommentar där! Glad Snygg vagn!

[Hayabusa]
0

Mycket snyggt, Jesper! En liten "besserwisser"-kommentar om släpet…du ändrade spårvidden, inte hjulbasen.

Glad

/Stefan

Joppo
0

#91, 92 Jag tackar och buggar för de snälla orden.

Haha… Ingen fara Stefan… Jag misstänkte faktiskt att det var fel term när jag skrev detFlört Men jag trodde ni skulle förstå i alla fall.

/J

IKV91
0

Hej!

Jag har missat att du har uppdaterat ditt bygge.

Ditt bygge ser mycket lovande ut och det kommer säkert se ganska originellt ut.

Roger

Exelon
0

Ser mycket bra ut joppo! Tycker om camot på panthern. Och med ett gäng filter på den så kommer den att se riktigt sliten ut i färgen.Skrattande

ElLobo
0

Vi fortsätter bygget i del 2.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer