Olja till kompressor?
Hej
Jag såg precis att det började bli dåligt med olja i min kompressor och skulle därför vilja veta var man kan få tag på nåt att fylla på med… Nån som har nåt bra förslag?
Jag vet att Modellex säljer olja men den kostar typ 150 spänn/halvlitern vilket i mina öron låter fantastiskt högt. Antagligen finns det nån annan liknande olja till ett betydligt bättre pris.
En till fråga: Tycker ni att jag ska byta ut all olja eller bara fylla på? Mao tror ni det kan uppstå några problem om man blandar olika sorters olja? Jag har för övrigt ingen aning vad det är för olja i den nu.
/J
Hej Jesper,
snåla inte med oljan…använd Sincom/32E. Kolla med Johan på Puma Hobby.
Tja, det är ju 15 år se´n du fick kompressorn, så det är nog ingen dum idé att byta oljan helt.
/Stefan

Hehe, 15 år! Ja byt, säger jag också!
I vanliga fall är jag en snål typ, men när det gäller olja tror jag på viss kvalite.
Lite tursamt har jag en "finoljegrossist" i närheten av mig. Kan inte mycket om olja, men han hjälper mig. Där går jag in ibland, han säljer bara castrol tror jag, men de har å andra sidan typ alla möjliga olika sorter. Du ska bara lista ut viskociteten och (arbets)temperaturen tror jag, så kan man nog få fram passande olja.
#1,#2 Jo efter 15 år det kanske dags att byta
Det är väl inte direkt som med fina viner att oljan blir bättre om den lagras…
Jag skickade iväg ett mejl till Puma i eftermiddags. Vi får ser vad han säger… Jag är bara rädd för att det blir fantastiskt dyrt… Jag vill liksom inte betala 500 spänn för lite olja. Jag får ta nåt slags beslut när jag vet mer. Ett alternativ är jula som har kompressorolja för 70 kronor/litern.
/J

Ja, nån slags pris/prestanda måste det ju gå att hitta. Julas var ju om inget annat sjukt billig! Vart lite intresserad av detta, då jag är lite intresserad av all sorts olja och harts… (Nån slags sjukdom…).
Tänk bara på att olja är inge bra att lagra, så det är ingen ide att köpa mer än du behöver.
Är ute på tunn is, men… Nån helsyntetisk variant (helsyntet skall det ju vara säger "folket"). Undra vad 32E kan stå för? ISO VG 68 står det på Julas. Du måste få fram lämpliga viscositeten som är (tror jag) angivet i w (weight). Känns ju som kompressorolja borde vara väldigt lättflytande, men man vet aldrig.
Enda erfarenheten jag har här är gaffelolja till dämpare, som jag mixtrar lite med och det låter sjukt, men det är stor skillnad på 5w och 7,5w i tröghet.
Samt oljan till bromsarna (fast här pratar vi ju hydralolja), det är nån vanlig jag köper på biltema, giftigt som attans!

Har ingen erfarenhet av att byta kompressorolja, men kan väl förhoppningsvis inte skilja mycket från gaffelbenen? Först gör jag ordentligt rent runt skruven, sen skruvar jag upp (försöker samtidigt minnas ungefär hur mycket åtskruvat det var för jag har ingen momentnyckel). Sen drar jag upp så mycket olja jag kan med en gummituta, som jag "piper" ut i ett mätglas. Det är rätt rent i botten på de här benen, så nästan allt kommer ut. Sen tar jag ett annat mätglas, häller upp samma mått (om jag inte vill experimentera lite hårdare/mjukare) i med oljan, på med skruven. Vill inte ha öppet i onödan, kan komma in skräp.
En del hänger benen upp och ner så oljan får rinna ut, men det tycker jag bara är kladdigt.
Skulle jag se massa skräp/metallspån n i oljan skulle jag lite orolig, så hoppas du inte hittar nåt sånt!
Lycka till!
Om nån har erfarenhet av just kompressoroljebyte, berätta gärna, låter intressant!

Sincom/32E ska du ha! Ok, kostar nån hundring, men vad kostar inte kompressorn…
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus