Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 2504 ggr
Roca
0

Med DC-3 "Ansgar" till Afrika

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I nummer 2/08  av Svensk Flyghistorisk Tidskrift berättar Christina Franzén Bengtsson om sin resa till Sydafrika 1946 (som barn), då hennes föräldrar skulle börja arbeta som missionärer där. Resan företogs med en av Svenska Kyrkans Mission inköpt DC-3 (SE-APG) kallad "Ansgar", vilken kom att få ett långt och varierande "liv". Nåväl, hela historien finns förstås i artikeln samt en del på Lae Blogg. Det roliga för mig var att det i artikeln finns en bild av Ansgar på flygfältet i Beira, Moçambique, från 40-talet.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ansgar kom från USAAF, tjänstgjorde sedan i flera olika länder och återfinns nu i sydafrikansk flygvapentjänst, modifierad med Turbopropar. Denna variant kallas i SA Turbodak, eller Dakleton, efter Dakota och Shackleton Glad 

Till saken hör nu, att jag för många år sen, i augusti 1998, passerade Beiras flygplats och tog denna bild av en Turbodak!

I bakgrunden jetkärran från LAM som vi kom med från Maputo och flög vidare med till Nampula, norra delen av landet.

Troligen inget ovanligt med DC-3 i Afrika, men kul sammanträffande tycker jag, så kul att det nog blir en modell med Ansgar som förebild så småningom!

ElLobo
0

Nu vet jag inte vad som stod i SFF Tidskrift, men i septembernumret 2006 av Rotating Beacon finns en artikel där SE-APG finns med.
Sid 8-11.

Roca
0

#2: Tycks vara samma artikel men med flera bilder, tack för det!