Billig träningsfärg för airbrush?
Vad kan man köpa för superbillig svart färg som är vattenbaserad som man kan blaska med och slösa massa när man tränar olika airbrushtekniker.
Jag tänker att det måste ju finnas någon 500ml svart färg för 50kr som funkar att få tag på nånstans. Vill inte riktigt spreja runt vallejo färgerna då dom har ganska högt literpris om man ska testa massa på papper.

från clas ohlson kan den fungera tro? Eller finns det risk att pigment och sånt är för stort?

Det tips jag fick från denstore (jag tror det var han i alla fall, rätta mig om jag har fel) är vatten och karamellfärg, blir väl inte svart precis men billigt så det räcker
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Precis, karamellfärg är det som jag läst att de flesta rekommenderar. Och billigt blir det ju också.
Jag hade nog övat med den färg jag tänker använda på modellerna.
Det är ju tryck, blandningsförhållande och sådant som du ska vänja dig vid.
Annars får du öva ytterligare en gång när det så är dags att måla på riktigt.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

nice då slipper jag ta omvägen till classe, kan jag ju ta när man handlar mat då. Blir ju mycket mindre kladd med det också säkert än med riktig färg.

#4 Vill öva på att vara stadig på handen och hur man rent tekniskt gör olika effekter, känns onödigt att spruta ut massa dyr färg då. Vet att jag varit klumpig och råkat hälla ut massa färg då pappas airbrush saknade lock bla. Så lite kan man öva med fel och billig färg.
#6 Får nog stämma in i Sau´s synpunkter.
/Stefan

Jag tycker karamellfär är lysande för att kontrollera funktion, sprutbild o.s.v. Likadant så funkar det perfekt för att kladda på papper med. Och det är enkelt att få bort. Eller ja, enklare än bläck, som annars har ungefär liknande drag.
Men visst, ska man öva för modellbygget, så är nog modellfärg att föredra.

har testat mycket "fulfärg" av akryl i sprutan, mest jordtoner då jag tycker det är så dyrt att spreja dioramor och träd med dyr färg.
Venus, Daler / System 3, Lefranc, kan jag ej rekommendera. Då de sätter igen sprutan (i alla fall jordtonerna).
Men pebeo primacolor går bra, iallafall i svart. 250 ml för runt 30 (? på panduro) är bra pengar. Jag späder med ajax, eller ajax+vatten. Nu har jag börjat med en liten pensel, som jag blandar med direkt i koppen, penseln rör om mjukt och fint tycker jag och är även bra sen under rengöringen då jag blåser/ sköljer med vatten - ajax - sprit.
Skule sprutan sätta igen lägger jag den i en matlåda av plast, fylld med ajax med locket på över natten. Jag skruvar sällan av lilla nozzlen längst fram, då jag redan lyckats paja gängorna en gång på den.
Nån som vet hur man späder / löser upp tusch (typ indian ink) då jag har flera flaskor och stift som torkat ihop helt med detta? Tacksam för tips! 
Jag håller med Sau. Olika färger uppför sig olika. Det är inte samma sak att spruta Tamiya som Vallejo. Börjar du att spruta karamellfärg t.ex. så tror jag nog att när du väl börjar måla modeller med modellfärg så kommer du att känna att du slösat tid eftersom du nästan får börja om från början igen.