Vem behöver resin ?
Ta en titt på det här Neat gadget.
"den här är en annan, en Airfix"

Vill ha!
Tackar för titten, det var mycket intressant!
Stefan - Modellbyggare

COOOOOLLLLLTTTT

Intressant det där med skiftnyckeln, det borde ju innebära att man kan sätta ihop maskiner som normalt sett inte går att sätta ihop, tyvärr bara i plast än så länge, men det löser man nog så småningom
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

"den här är en annan, en Airfix"

Det fanns en artikel om "3D-skrivare" för ett par nummer sedan av CAP&Design. Där stod att läsa att priserna på såväl hårdvara som "utskrifterna" sjunkit rejält sedan lågkonjunkturen, men man förstod mellan raderna att det få förunnat att ha råd att använda sig av en sådan.
Fantastiskt! Nu är det väl bara en tidsfråga innan varje modellbyggare har en egen 3-d scanner och 3-d "fräsmaskin"(?) i arbetshörnan. Tänk att kunna klona sina byggsatser och ta fram hur många kopior som helst att laborera med!
Ja, det är en intressant utveckling. Speciellt med tanke på att denna typ av utrustning sjunkit markant i pris. Jag vet inte med säkerhet, men jag undrar om inte flera tillverkare av byggsatser mm använder sig av denna typ av utrustning vid framtagning av t ex gjutformar.
På Jay Lenos egen hemsida www.jaylenosgarage.com finns videon med bättre bildkvalitet. Den sidan har f.ö. en hel del intressant info.
/Stefan

Spännande! Väldigt bra förklarat. Jag var väldigt nära att ta en CNC kurs, (naturligtvis för att kunna svarva mina egna tankpipor!) men CSN satte stopp för det (och det blir svårt att leva utan pengar).
Helt klart en intressant teknologi :)
När jag jobbade i Danmark så gjorde produktionsbolaget jag jobbade för en 3D-printad modell som sen användes på inspelningen av en reklamfilm. Den blev väldigt detaljerad och fin faktiskt. Jag har ingen aning vad den kostade att göra, men jag tror inte det var så farligt.
En kompis till mig som pluggade förpackningsdesign för några år sen hade en sån där tingest på sin skola. Han snackade en del om den och förklarade hur den funkade för mig. Tydligen så fyllde man först upp själva printern med ett slags pulver som tjänade som stöd åt själva modellen medan den printadas ut. Därefter så sprutade man in det material som bildade modellen i stödpulvret i små små droppar och byggde på så sätt upp modellen nerifrån och upp. Ganska ball faktiskt :)
/ Jesper

#9: Det finns en liknande variant som man fyller med pulver sen "ritar" en laser upp föremålet, man har visst två lasers och där dom korsar varandra smälter pulvret
Detta innebär att vi snart kommer att kunna maila byggsatser till varandra! Bara att lägga in gjutramarna en efter en i "scannern", sedan maila iväg hela paketet till polarn och så "printar" han ut det i sin egen maskin. Postverket kan känna sig blåst på sina hutlösa porton!! (Synd bara att det kanske inte direkt kommer gynna byggsatstillverkare o hobbyhandlare…).

#11 Saken är nog att det är få saker som talar för det hela, förutom att det är coolt.
För och främst, priset. Sure, de har blivit billigare. Scannern kostar numera "bara" $3000. Jag skulle gisa på att "printerna kostar typ det 10-dubbla, om det ens räcker.
Dessutom så är ju frågan hur stor upplösningen verkligen är. Och ifall den kan göra det hela i plast som är lämplig för modellbygge.
Däremot är det en sak som jag verkligen tror de hr prylarna kommer att gynna, och det är i tillverkningsledet. Bara att kunna experimentera med olika storlekar och utföranden kommer att göra saker oerhört mycket enklare för tillverkarna. Det var ju inte så länge sedan en modellform mer eller mindre tillverkades för hand, vilket gjorde att man kunde glömma hela biten med att rätta till modellen ifall den såg knasig ut.
Jag är nog också inne på Denstores spår också angående priset… I nuläget är en 3D-printer sjukt dyr och jag har svårt att se att de kommer att komma ner i konsumentvänliga priser. Men man vet ju aldrig… Utvecklingen går ju framåt :)
Däremot tror jag att det verkligen skulle skada vår hobby. Detta eftersom tillverkarna antagligen skulle förlora massor av pengar om alla kunde tanka ner modeller från nätet istället för att köpa dem. Det skulle nog vara svårt att få lönsamhet för dem i sånt scenario…
/Jesper
#11-13 Håller med Denstore och Jesper. Dessutom - vill vi ha en slags piratkopiering av plastmodeller? En del svarar kanske;"Javisst, byggmodeller är alldeles för dyrt. Nu kan vi pressa priserna". Tja, för det första tycker jag att man ska skilja på uttrycken "dyrt" och "mycket pengar". Det finns byggsatser som kostar mycket pengar, men som ändå kan anses som prisvärda och egentligen inte dyra. Motsatsen finns givetvis också. Återutgivningar av "gammalt skräp" som är allt annat är prisvärda.
Summa summarum, så finns det idag ett enormt utbud av högkvalitativa byggsatser till priser som faktiskt får ses som prisvärda. Åtminstone enligt min uppfattning.
Sedan skulle ju en "piratkopiering" sannolikt leda till att de stora tillverkarna tappade intresset för att ta fram nya, fina byggsatser. Risken för det skulle nog vara rätt stor. Inte direkt önskvärt…precis som Jesper är inne på.
/Stefan
#12 - 14: Jovisst -jag håller fullständigt med er. Mitt inlägg i #11 var liksom mer åt det ironiska hållet.

Ett gäng resinkillar skulle ju kunna gå ihop om en sån printer, sen skulle dom kunna tillverka byggsatser "on demand" och vi skulle slippa dom där stora ingjöten man måste såga bort