Tack EiLobo, tag varning alla andra, har själv jobbat med hemska kemikalier, så det är absolut inget trams! Man har bara ett liv!!

Mycket bra ElLobo, ska själv gjuta resin framöver så det blir till att inhandla en andningsmask också.
"den här är en annan, en Airfix"
Tack för varningen! Resin verkar inte vara något trevligt alls. Även om man inte gjuter resin så kan jag tänka mig att slipdamm och liknande är minst lika farligt om det inandas. Jag försöker undvika resin så långt det går, extra detaljering kan göras med foto-ets istället. Skyddsmask i all ära, men man får väl nästan skicka in anticimex eller nåt efter arbetspasset…

Njae, riktigt så hemskt tror jag faktiskt inte det är. Visst ska man ta saker på allvar, men precis som nämnts, så handlar det om härdaren, samt att det faktiskt finns alternativ som inte är så giftiga.
Dessutom så handlar sånt här om många olika faktorer. T.ex. om man ofta är i kontakt med andra kemikalier.
Det är alltid bra att informera sig. Andras varningssignaler ska man lyssna på, definitivt. Dock tror jag, precis som Denstore skriver, att det finns en rad olika faktorer att ta hänsyn till.
Jag är ingen kemist eller expert på området, men det som vi kallar "Resin" torde vara Polyuretan. Härdad, färdig polyuretan är vad jag vet helt ofarligt. Slipdamm, eller damm överhuvudtaget, är aldrig bra att inandas.
Gjutningsprocessen är givetvis en helt annan femma. Här kan det säkerligen frigöras olika ämne som inte är speciellt trevliga. Precis som med mycket annat, så bör man veta vad man pysslar med. Polyuretan är en väldigt vanligt förekommande plast.
Inte för att på något vis vara lustig, men det är inte ovanligt att de som jobbar i bageri utvecklar allergi mot mjöl. Trist, men det innebär å andra sidan inte att bröd är farligt.
/Stefan

Det handlar ofta om hur pass mycket man exponerar sig. Snackade precis med min syster, som är kemist, och hon menade på att man självklart ska vara försiktig, och att precis som med alla kemikalier, så ska man använda vettiga skyddskläder och liknande. Dock ville hon mena att saker som säljs i sverige har fått godkänt av kemikalieinspektionen, och ifall man då följer bifogade instruktioner, så kan man känna sig ganska säker. I fallet med skyddskläder som krävs för industriell hantering av AMIN-härdare, så var hon relativt säker på att den inte skiljde sig särskilt mycket från vad industrin kräver för hantering av etanol. Och ja, den behandlar vi oss själva med invärtes mer eller mindre ofta.
Dock så vill jag slutligen sammanfatta mina och syrrans råd. Skaffa vettig ventilation, eller använd de här sakerna utomhus. Balkong är ofta tillräckligt. Litet källarrum utan aktiv ventilation är det nog inte. Handskar, skyddsglasögon och ansiktsmask är alltid bra. Saker som säljs i butik i Sverige är sällan mycket farligt vid användning på rekommenderat sätt.
Grundtanken är att man ska minimera exponering. Sysslar man med lösningsmedel dagligen, som trådskaparen på emek verkade göra, då finns man garanterat i riskgruppen. Gjuter man resin ett par gånger om året, och följer rekommenderade föreskrifter, så kan man vara relativt säker.
En sak med en del gifter typ tungmetaller och en hel del annat som man ska undvika, är att det lagras i kroppen det försvinner inte utan blir bara mer efterhand. kan inte påpekas nog, var rädda om er//zoncar