Köpa airbrush prylar
Hejsan
Jag har varit intresserad att börja med airbrush i många år nu men alldrig kommit till skott. Men nu så är det dags på riktigt =)
Jag har inte testat AB innan så det är helt och hållet nytt för mig, och jag undrar som många andra nybörjare vad man ska köpa för saker. Jag har iaf funderat på en badger spruta från (http://www.rebell.com/)
Jag hade tänkt att måla både inomhus / garaget. Jag har en stor kompressor (24L) Men vill ha en ännu mindre som man kan ha inomhus. http://www.rebell.com/ har ju några med jag betalar inte 3000:- för en… Biltemas någon som har testat den: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=84855 ?
Hur är det med färger / förtunning, finns det något bra set med många olika färger som man kan börja med, jag ska bara måla modeller till att börja med.
Jag har kollat en del på http://www.bearair.com och funderat på att köpa där istället, men hur mycket tillkommer i frakt och avgifter? har inte handlat något från staterna förut. kom på en sak till, dom kör väl bara 110Volt där / andra kontakter. Finns det någon lösning på det?
Tack i förhand / Christopher
Den största skillnaden på kompressorerna är att den dyra är tystare att köra med. Sen på Biltemas maskin har man EV en möjlighet att reparera när det väl behövs. Den dyra är troligtvis bara att kasta eftersom den är inkapslad men dom ska kunna hålla ett tag båda två den dyra är ju i princip en kylskåpskompressor . nästa pryl är att den dyra maskinen kommer med tryckströmbrytare m a o den stannar och startar vid inställda tryck på den bilden ser det ut som att den lev med en regulator om det finns filter syns inte, en av nackdelarna är att den har olja inuti som ev kan komma med luften.
Lite om kompressorerna. det finns mer men då låter man som en försäljningsbroshyr
Mitt förslag är att köp biltemas funkar det då med måleriet så kan du ju uppgradera senare
(jobbar med kompressorer så jag kan lite om det )

Välkommen hit! Instämmer med #1, om du följer tråden till Färger till airbrush så ser du vad vi tidigare har avhandlat angående kompressor m.m. Jag håller på att få till en artikel om färg till airbrush, jag håller på att prova Vallejo Air och Tamiya, till förtunning använder jag deras egen thinner, T-röd eller Isopropanol. För rengörning så så kör jag rent isopropanol med Vallejo färgen och Ajax fönsterputs till Tamiaya.
Stefan - Modellbyggare
Jag har bestämmt mig för att bara köpa en spruta och kemin som behövs. Kom på att jag hade "luft på burk" som jag kan göra slut på först när jag ska måla inne. Jag vill gärna ha råd när det gäller färger / rengöring.
Hittade en hel del färgset på bearair tex
https://www.bearair.com/prodinfo.asp?number=160243
är det något att satsa på?
Rengöring:
https://www.bearair.com/prodinfo.asp?number=500049
Klarlack
https://www.bearair.com/prodinfo.asp?number=840013
Hur gör man om man vill göra en färg mörkare / ljusare? blandar man bara i vit / svart?
Jag vill gärna köpa allt från bearair.com om ni undrar varför jag inte har valt något märke från färgtråden.

Jag skall titta in på deras sida och se vad de har att erbjuda, återkommer strax….
Stefan - Modellbyggare
Tack det hade varit jättesnällt.
jag började själv med dessa luftburkar men slutade för dels det blir rätt så dyrt i längden dom räcker inte särskilt länge tänk också på att du måsste spara lite luft till rengörningen av sprutan + vad jag sett ialla fall så finns det bara koppling till lilla slangen med skruv nippel fungerar utmärkt till tex cleas olsson sprutan men inte till te x evolution då den har grövre slang
//ronny

#5 Rickard Malborg svarade följande på min fråga om färgen på IPMS-forum: Hejsan! Japp, motivlackering, som Puma säger. Jag har använt dem när jag motivlackade ett par slalomskidor (äldre sortens, inte carving) åt en kompis för en massa år sedan. Jag vill minnas att jag spädde med AJAX. Jag använde både retarder och något som gjorde att färgen blev lite mer lättfluten, båda dessa produkter var också från Ceatex. Om jag använde dessa två produkter under hela arbetet minns jag inte men jag använde dem iaf. Färgen passade bra för slalomskidor för den är ganska flexibel då den torkat, den spricker inte av, trots kyla och att skidorna böjs när man åker. Den fäste mycket bra men å andra sidan hade vi slipat av all färg från skidorna och grundlackat ordentligt (vi hade någon speciell grundfärg på sidan av skidorna, där underlaget är någon sorts fet plast). När jag var klar lämnade vi skidorna till en billackerare som klarlackade dem åt oss med tvåkomponentslack efteråt. Dom blev minst sagt uppseendeväckande i skidbacken.
Färgen är dryg och lättarbetad, den har bra och fint pigment men om man inte tunnar ut den tillräckligt blir den lätt lite för tjock och sprutan spottar. Jag gjorde bla en del långsträckta färgövergångar och med rikligt spädd färg var detta rätt enkelt, om än tidskrävande. Vi penselmålade en del detaljer och det var heller inga problem. Jag använde Evolution och Badger Crescendo under arbetet. Jag hade lite högre tryck än normalt, alltså strax över en bar. Har du bråttom går det utmärkt att påskynda torkningen med hårtork.
Kort och gott, bra färger och ett mycket bra sortiment av kulörer.
Mvh Rickard
Stefan - Modellbyggare

#5 jag har hittat en svensk handlare som säljer Createx färger, det kan finnas fler, men jag tänkte att det kan vara bra att få jämföra olika alternativ: MattonButiken
Stefan - Modellbyggare

#0, Om du klikar på "Lägg till aktuell sajt till favoriter" till höger så blir du medlem på sidan (kostnads fritt) så kanske det blir du som blir medlem nr 10.000 på hela iFokus. Här på modellbygge är vi för tillfället 56 st, men så är ju denna sida rätt så ny!
Hoppas att du kommer att trivas här!
Mvh Stefan
Stefan - Modellbyggare
Hej och tack för en massa svar =) Jag har kollat lite på createx hemsida och läste att färgerna kunde användas till följande material (i.e. fabrics, leather, canvas, paper, wood, ceramics, and clay) http://www.createxcolors.com/airbrush.htm
Är det helt fel färger för metall / hårdplast? isåfall vad är det för färger till det. Sen så har jag inte fått något direkt svar på hur man blandar ut färgerna för att få mörkare / ljusare nyanser. Finns det någon bra färgguide som går igenom allt det grundläggande? Jag tackar för all hjälp jag kan få.

#11, vad jag kan förstå så fungerar färgerna på de flesta material. färgen är populär ibland airbrush målare som gör mycket motivlackeringar och dyligt. Ibland modellbyggare så är den inte vanlig! Varför, det har jag inget bra svar på! Ser jag till andra fabrikat så är det lätt att hitta rätt kulör till sitt projekt, där finns det en massa olika tabeller så man kan hitta motsvarande färg hos annat fabrikat. Jag har sökt efter tabeller mellan Createx och andra fabrikat men inte hittat något än. Jag kommer att fortsätta att söka. Eftersom jag aldrig själv har provat färgerna så har jag inte mycket till egna tips att komma med.
Hur tunnar du ut färgen? det finns thinner till färgen från samma fabrikat och då är man på "säkra sidan" eftersom det är en akrylfärg så går det med vatten (använd då destilerat vatten, så följer det inte med en massa skräp som kan finnas i vanligt kranvatten). Isopropanol och T-röd fungerar nog med!
Att få färgen ljusare eller mörkare? frågan är vad du vill ha för kulör! Det bästa sättet är nog att prova sig fram som man ofta gör inom modellbygge! En väg kan också vara att titta på andra tabeller och se om det går att få fram den kulören du söker och se vad de har för förslag till blandning!
(kanske inte så mycket till svar, men jag skall hjälpa dig så mycket jag kan)
Vad är det som du har tänkt att måla? Byggsats eller datorchassi med motiv eller…?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Det jag är mest intresserad av att lära mig är att kunna måla på bilar / mc mm. Men jag vet ju också att jag inte kommer att ha tillräckliga kunskaper för att göra det dom närmaste åren eller något åt det hållet. Så jag skulle kunna tänka mig att måla på vad som för att lära mig, Jag har en del omålade modeller som ligger och skräpar som jag hade tänkt att försöka på.

Då vet jag lite mer vad du söker, jag skall ta fram lite lämplig litteratur och böcker i ämnet till dig. Titta in i morgon så får vi se vad jag hittat…
Stefan - Modellbyggare
Det visade sig precis att det inte gick att beställa hos bearair.com och skicka till sverige. Så jag får leta vidare till någon annan butik.

Här kommer lite länkar som kan vara av intresse:
Sedan finns det några svenska hobbyhandlare som har ett brett sortiment av airbrush och färger:
Modellhuset Liden, RebellHobby, Hobbyfixaren, Hobbybokhandeln, MDHobby
Kom gärna igen och berätta hur det gick!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare