Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 4881 ggr
[Hayabusa]
0

Dodge Dart GTS ´69

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom det efterlyst lite mer bilar, så tänkte jag visa lite av ett pågående bygge. Det är en Dodge Dart GTS ´69. En Revell-Monogram från -95. En riktigt fin byggsats, tycker jag. Byggd direkt ur lådan. Det enda jag kommer att lägga till är tändkablar. Möjligen andra fälgar, men det får vi se. Färg på karossen lär bli någon tidstypisk, ljusblå metallic eller champange metallic?

Jaja, jag låter bilderna tala för sig själv…först en på själva kartongen.

/Stefan

[Hayabusa]
0

En bild till…

[Hayabusa]
0

En till…

[Hayabusa]
0

Mer…

[Hayabusa]
0

Sista för denna gång…

Azgaron
0

Ser trevligt ut Stefan! Ska bli kul att följa det här bygget!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Jonssonligan
0

Underbart. Som jag brukar säga, mera mopar åt folket.

Tidstypisk färg? Vad sägs om limegrön, det är min favorit i dessa årgångar.

http://image.automotive.com/f/featuredvehicles/8545166+pheader/p164550_large+1970_Dodge_Dart_Swinger+Front_Drivers_Side_View.jpg

Lycka till

[Hayabusa]
0

#6 Japp, mer MoPar…

Får fundera på limegrön. Som denna t ex..Glad

/Stefan

Proosen
0

MoPar rules!

Kul att se mer bilbyggen, kommer strax att visa lite bilder på senaste snabbygget från min verkstad. Lite nyare, mycket snabbare och så nära ett flygplan man kan komma utan att bli luftburen.

Niclas

[Timtso]
0

kommer att bli najs

[Henke29]
0

Kul att få se lite bilbyggen som sakt Skrattande
Lycka till nu Stefan..

[Hayabusa]
0

Jo, jag håller med…lite bilbygge är aldrig fel. Tyvärr har denna stannat av lite grand….Får ta tag i den under jul/nyår.

/Stefan

PonCar
0

Yes! Äntligen en skön 60-talare igen! Visst är det nåt grymt kraftfullt i designen på dessa gamla godingar! Satt häromdagen  (när jag var sjuk i flunsan) och slökollade "car chases" på YouTube -finns det bättre förströelse??? Har precis skaffat nya datorhögtalare med baslåda till och det måste jag verkligen säga förhöjde upplevelsen ytterligare några snäpp. V8 mullret riktigt känns i kroppen…

[Hayabusa]
0

#12 Jodå, kan bara hålla med…speciellt 60-tals MoPar med 426 Hemi är ju något alldeles speciellt. Ok, denna Dart har ju "bara" en 383 men jag hade inte tackat nej Glad. Åker man på Dragracingtävlingar i Sverige, så tycker jag att en stor del av nöjet är alla fina muskelbilar som man kan få uppleva. Top Fuel i alla är, men en `68 Dodge Charger med 426 Hemi eller 440 Magnum kan få en vuxen man att gråta som ett barn…

/Stefan

Jonssonligan
0

Gråter

Ante018
0

Vill se mer av detta bygge…

[Hayabusa]
0

Karossen är nu färdiglackerad. Kulör: Champagne Gold

/Stefan

[Hayabusa]
0

Bild #2

AlliN
0

ser mycke bra ut

Jonssonligan
0

Se där ja, nu kommer det igång igen. Är sugen på att se mer.

Är det förresten någon originalfärg?

[Hayabusa]
0

#18 Tack!

#19 Nja, ingen originalfärg. Men enligt vad jag vet, så fanns denna bil med "Gold Metallic" och "Light Bronze Metallic". Tycker dock att den känns ganska så rätt…troligtvis blir inredningen beige/sand.

Karossen har ingen klarlack, men faktum är att jag överväger skarpt att inte lägga på någon. Som det är nu, så känns glansen mer realistisk. Faktiskt.

/Stefan

Jonssonligan
0

Ja, alltså det var ingen kritik, bara nyfiken.

Tyckte att jag kände igen den lite, men det finns väl alltid färger som ligger nära varandra i nyans.

Jobba på nuSkrattande

T-34
0

Skulle säja att du har kommit ganska nära orginalfärgen. Kanske drog den lite mer mot brunt men close enaugh. Har haft en sån där just i den färgen. Ska bli kul att se denna färdig.

Magnus

Bengan-A
0

Snyggt bygge.

Mvh Bengan

PonCar
0

Blir helsnyggt i den färgen -"champagne"…Inga bubblor i lacken bara får man hoppas…Flört

[Hayabusa]
0

Tackar…Glad

/Stefan

Texxas
0

Ser mycket bra ut!
Kul att se mer bilbyggen, ar sugen pa att bygga en jag ocksa.

[Hayabusa]
0

#26 Tack. Ombyte förnöjer, heter det juGlad

Denna bil kunde ju faktiskt kvalat in i GB#26…

/Stefan

robban64
0

Läcker färg!

Hur är modellen förövrigt?

Är det en strikt orginalare eller följer det med några extradelar om man vill trimma liteSkrattande

[Hayabusa]
0

#28 Tack, visst är det en passande färg?

Byggstsen är en typisk Revell bilmodell, om man säger så. Tycker att den är bland Revells bättre (i just denna klass - US bilar).

´69 Dodge Dart GTS är en klassisk jänkebil. Det här var Dodge´s svar på en lätt bil med stor motor. Minimalt med lyxutrustning för att hålla priset nere, 383 på 335 hästkrafter, 4-växlad manuell låda, speciellt avgassystem & dämpare och GoodYears nya 70-serie Polyglas däck. Den vägde 45 kg mindre än koncernsystern Plymouth Barracuda och gjorde 0-100 kmh på under 7 sekunder.

Nej, det ingår inga extradelar i denna byggsats…100% orginal. Däremot kommer Revell att släppa en ´68 Dart Hemi 2-in-1 under året (tror jag). Den har # RMX-4217

/Stefan

robban64
0

RMX-4217,den sätter vi upp på önskelistanGlad

zoncar
0

Hej Hayabusa, har själv en liknande i gömmorna men då är det en Mr Norm med en 440, ska väl vara en motsvarighet till yenko el copo Camaros ungefär! men ditt bygge är en, mycket snygg mopar

Tungan ute// zoncar