Hur gör man bra vinschöglor?
Hej!
Ny på forumet och är en återfallsförbrytare, har haft uppehåll i hobbyn i 25 år men tänkte mig ett återfall…
Förr byggde jag mest flygplan eftersom det var det stora intresset, genom åren har intresset svängt över till ganska allmängiltig militärhistoria. Efter att ha gjort några resor i Europa och tittat på en massa intressanta platser och museum, bl.a. i Normandie, Tyskland och framföralt pansarmuseet i Münster, så vill jag ge mig på lite fordon.
Känns inte som om man börjar i den grunda änden av bassängen med mitt projekt. Trumpeters Sd.Kfz 7 med en Dragon 88:a. Började bygga en Sd.Kfz 7 för ett GÄNG år sedan i Tamiyas färger men det här var på en helt ny nivå.
För min nivå på fordon så är det avancerat vill jag lova, men det har gått hyfsat.
Nu har jag dock stött på patrull.
Vinsch kroken skall monteras på tvinnad kopparwire och skall se ut så här enligt referensbild:
Kroken i byggsatsen stämmer överens med det enligt:
Hur i HE gör man förstärkningen inne i öglan och själva låsningen på wiren???
Förslag mottages tacksamt.
Bifogar även en bild på status för bygget just nu bredvid Tamiyas gamla 7:a
Det är ju ett fordon men jag tror att det hör hemma bland pansar eftersom frågan påminner om bogserkablar till stridsvagnar.
Hälsningar
Peter
---------------------------------------------------------------------------
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid...
Mina bilder: http://eliasson.selfip.com/images/index.php?cat=9

Jag har först limmat ihop kopparwiren med superlim och sedan tagit en smal remsa tunnt bly ooch lindat det runt wiren ocg sedan limmat även den med superlim…
Lite pillrigt men det blev kanonbra tycker jag…
Lycka till…
Om det följde med en plastvajer till byggsatsen kan du kapa av änden på den, borra ur den och fästa den på metallvajern. Krokens ögla kan du sen göra ett snitt i och fästa på plastöglan.
Bygget ser fint ut förresten. Välkommen hit också :)
/Jesper
Tack för svaren, skall försöka med blyremsa…
Undrar om man kan pilla in en samal snutt i öglan för att få dragförstärkningen också.
Nej, ingen plastvajer. Bara ett nylonsnöre och kroken…. :-(
P
Cool… Lycka till… Blir det för pilligt så kan jag nog skänka en plastvajer till dig… Jag är ganska säker på att jag har några i min skrotlåda… Men det är ju onekligen coolare om du scratchbygger den
/Jesper

Orginalöglan är ju splitsad så det blir inte riktigt samma sak med den där limmningstekniken, men man kan inte få allt här i världen! Har man en ögla i skrotlådan hade jag nog satsat på den
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#3 Jag har även lyckats med det så det går…
Men det är j..ligt pillrigt…
Tack för alla tips.
Jag har lite bogseröglor och dylikt men alla är för tjocka. Den här vajern är i tjocklek mindre än en bogservajer och alla öglor jag har är för tjocka för att passa i kroken.
Jag får pilla lite och se vad jag får ihop.
Nu blir det inget gjort på någon vecka i alla fall. Får se efter sportlovet.
Peter

#7 Jag har gjort egen wire genom att ta "mycket" tunn koppartråd som jag har satt fast i en liten borrmaskin och har sedan tvinnat den "lagom" mycket…
Tjockleken på wiren kan man reglera med antalet tunna trådar som man tvinnar ihop…