Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 2950 ggr
felle-j
0

Airfix Hp halifax B III

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen så har jag börjat med min halifax. Den har legat och väntat på att bli byggd ända sen jul, men har inte kunnat bygga den eftersom jag har varit upptagen med andra modeller.

På bilden så ser man förpackningen och det som ligger i.

felle-j
0

Nu är jag färdig med cockpiten som ni ser på bilden nedan. Jag är väldigt besviken på Airfix eftersom det var väldigt mycket överflödigt plast och alla delar passade inte på direkten, vissa delar var dammiga och den skulle målas helt svart inuti förutom gubbarna. För att få det att inte se så trist ut så målade jag styrspaken brun högst upp och kontrollpanelen svagt med silver. På en del så hade dom glömt att gjuta en fästfog eller vad man nu ska kalla det men i alla fall så fanns det inget att fästa delen på så jag fick limma den direkt på.

Bilden är väldigt dålig men det bruna man ser strax framför gubben högst upp är styrspaken.

felle-j
0

Sammtidigt som cockpiten torkade så gjorde jag de två skyttetornen. En i bak och en i mitten. Den i mitten var inte lätt att göra. Längst ner fanns ett litet hål för att fästa gubben i men det var nästan omöjligt att få fast gubben där men till slut fick jag fast den, tror jag. Och när glas taket skulle på så tog den i gubben så den gick inte att få på. Felet var en liten plast grej som stack ner och hindrade mig från att få på taket, men till slut så var tacket på men den hade blivit väldigt repig. Man kanske ser det på bilden.

Den högra är den mittersta skyttetornet som jag hade problem med.

ElLobo
0

#1: Att det är mycket gjutskägg och att delarna inte passar direkt är tyvärr absolut inget ovanligt, och inget som Airfix är ensamt om. Det tillhör det "roliga" med hobbyn att sitta och putsa och slipa delarna innan man kan sätta ihop dem. Flört

Och delar kan vara både dammiga och ha kvar spår av släppmedel och annat, så ett bra tips är att tvätta byggsatsens delar med t ex lite diskmedel och vatten innan man börjar med byggsatsen, eller åtminstone innan man målar. Och sedan så måste ju delarna torka såklart.

felle-j
0

ok, det var det jag hade tänkt att göra men jag är inte så van vid så mycket gjutskägg eftersom dem flesta modeller jag bygger inte har så mycket.

[Eimmot]
0

Ang. dina bilder. Det du bör titta efter i din kamera är om du kan ställa in fokus. Om du tittar på din första bild ligger fokuset på väggen och inte på modellen.

Vissa kameror har inställningar som "Närbild" "Digital närbild" o.s.v.

Bara som tips för att vi faktiskt ska kunna se vad för fint du gjort!

felle-j
0

Ok, jag ska titta på kameran. Tyvärr så har jag redan limmat ihop delarna men i fortsättningen så ska jag tänka på det.

tack för tipset /felix

felle-j
0

Nu är vingarna och fenorna på. En sak som jag tycker är rättså häftig är att sid,höj och skevrodrerna är rörbara (dom går att vinkla upp o ner eller åt sidan), jag vet inte om det är vanligt men så har det inte varit på dom senaste flygplans modellerna jag har byggt. Ena vingen passade inte på direkten men efter lite slipande så fick jag fast den.

Det enda som återstår är motorerna och målandet.

Nu är bilderna lite bättre. Så här ser plantet ut.

felle-j
0

En bild på höjdrodret när det är vinklat neråt.

Flippermatt
0

Ser intressant ut.. Längesen man såg en Halifax.. Vad tänkte du maska glasdetaljerna med innan målning ?

Akterskyttens sprutor ser ut att peka ngt skevt, men kanske är fotot som lurar.

Ser fram emot fler kort på detta bygge.

Magnuzk
0

Det här är intressant! Ser fram emot fler bilder jag med. Nu när du viasr dem och har berättat att "Friday the 13th" är med så vill jag verkligen bygga den här jag med.

Du har kämpat på bra med de olika besvärande momenten du har stött på. "Genom svårigeheter mot stjärnorna." - Per ardua, ad astra, som det är på latin och RAFs valspråk.

Du är bland stjärnorna du med, felle-j.

Magnus.

felle-j
0

#9 #10

Tack så mycket.

Jag vet inte riktigt vad jag ska maska glasdetaljerna med, har ni några tips? Hemma så har jag Humbrol maskol och maskeringtejp.

Akterskyttens sprutor pekar faktiskt skevt men där är för att den lilla plast pinnen som dom sitter på var för kort men dom är inte så värst super skeva.

Magnus, om du hade tänkt och bygga en halifax så skulle jag gärna vilja se lite bilder på.Glad

Felix.

Flippermatt
0

Felix,

Tycker det ser jättebra ut.. Jag byggde själv Airfix Halifax när jag var i din ålder, och minns att den var himla rolig.

Har du maskeringstape hemma, så kan du lägga tejpen över huven och skära ut efter dom linjer som uppstår. Synns väldigt bra om du har tamiyas tejp.

lova att fortsätta skicka in bilder :)

mvh

Mattias

felle-j
0

Ok, men tyvärr så har jag inte deras tejp, men vet du eller någon annan var man kan köpa den?

Felix

Magnuzk
0

Felix, jag lovar att jag ska visa bilder på den när jag bygger den. Har ingen hemma just nu så jag vet inte alls när det blir av, kanske inte än på något år, fast nu när du har kommit igång ska jag gå tillbaka till leksaksaffären i Leksand och se vad den kostar, och är det ett lagom pris så ska jag börja spara till den. Hoppas att den inte hinner bli såld innan. Har lite annat att betala också… En F-14 tex!

Cool

Bygga lugnt.

Magnus.

felle-j
0

Idag så blav ena landningsstället klart.

En bild på den.

felle-j
0

Två motorer på, två motorer kvar. Jag har inte kommit så långt med bygget pga. att jag har varit upptagen och varit lite sjuk den senaste veckan, men är snart färdig. Jag ska göra färdigt dom 2 sista motorerna i kväll och sen är det inte mycket kvar.

Bilden kommer nog i morn eller på söndag.

Felix

felle-j
0

Här kommer bilden som jag lovat. Det fattas endast tre delar nu, och dom börjar jag med i kväll.

felle-j
0

En till bild.

StefanW
0

Bra jobbat!

Stefan - Modellbyggare

felle-j
0

Tack

bosnafly
0

den är ju jättefin

bra jobbatFlört

sani

www.bosnafly.n.nu

felle-j
0

Tack sani

felle-j
0

Äntligen är den färdig för målning. Det har tagit sin tid men kul är det. Börjar måla i kväll.

Felix

felle-j
0

En till bild i en annan vinkel.

felle-j
0

Det går framåt. Har nu lagt på ett lager med den svarta färgen.

Felix

Magnuzk
0

Ska bli spännande att se fortsättningen! Du är som "24" och en gammal Blixt Gordon TV-serie: Avbryter precis när det är som mest spännande och fortsätter nästa avsnitt en vecka senare.

Cool

felle-j
0

Äntligen så kommer en bild på hur målandet går.

Jag har lagt på den bruna och svarta färgen. Det blev många lager.  lager på den svarta färgen och 4 lager på den bruna. Det kanske ser ut som om jag har målat slarvigt över den svarta färgen men jag har lagt på lite maskol där så när jag tar bort den så borde det bli bra.

felle-j
0

OJ, glömde skriva att det var 2 lager på den svarta färgen.

Felix

Roca
0

Ser fint ut Felix! Kul att följa ditt stora bygge!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Magnuzk
0

Fint!

felle-j
0

Nu har jag målat färdigt. Det blev inte helt bra men jag tycker att det blev bra för att vara första gången jag målar kamo. Maskeringen av huven blev inte så bra. Jag använde Humbrols maskol när jag maskerade - det var det ända jag hade men jag ska köpa tamiyas maskerings tejp till nästa modell - och när man drar bort den så lämnar den kvar färgen som man har målat på maskolen och det blir som små färg bitar som sitter kvar.

Nu ska jag åka bort en vecka men när jag kommer hem så blir det dags att ta mig an dekalerna.

Här kommer ett par bilder på resultatet.

felle-j
0

Bild 2.

felle-j
0

Bild 3.

Hogge38
0

Du har gjort ett bra jobb! Gamla Airfixmodeller är verkligen inte det lättaste att få ihop. Jag tror Airfix gjorde byggsatsen 1961.Förvånad

[Hayabusa]
0

Jättebra jobbat! Fortsätt så!

/Stefan

felle-j
0

Jag kom hem i lördags efter ett skönt sportlov uppe i dalarna och började på direkten när jag kom hem med att sätta på dekalerna men jag hann inte färdigt den kvällen så på söndagen satte jag på dom sista dekalerna och den var färdig! 

Halifaxen blev inte helt bra men jag är nöjd med den eftersom jag har aldrig tidigare målat ett kamofluage plan och jag har lärt mig ett par saker under bygget som jag ska tänka på i fortsättningen. Jag har några modeller som står på kö far att bli byggda så jag sätter igång på direkten med nästa modell.

felle-j
0

Friday the 13th.

felle-j
0

och sista bilden.

Azgaron
0

Snyggt bygge Felle! Ser gärna nån helhetsbild om det går!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

felle-j
0

Ja nästa gång tar jag en helhetsbild. Jag hade för mig att jag tog en sån bild men jag gjorde antagligen inte det eller så raderade jag den eftersom den säkert blev suddig.

joelkarl
0

Jätte snyggt bygge Felix.Cool

Raldor
0

Riktigt snyggt bygge!

Magnuzk
0

Fiiiint! Jag vill också bygga den här!

Glad

Roca
0

Jättefint bygge Felix! vilket mäktigt plan!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus