Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2758 ggr
essolube
0

MIG pigment??

Jag behöver lite hjälp från er experter. Jag har för första gånge i mitt liv köpt  MIG pigment, men jag har ett problem. Hur applicerar man det på objektet enklast ?

AlliN
0

med en pensel din fru vet hur men gör det e som att sminka sig(nej jag gör det inteFlört) eller så blandar du med en droppe vatten utanför burken

Exelon
0

borstar på det med pensel om man vill ha damm effekt, eller om du vill ha det i flytande form så använd thinner, om du vill ha mer lerkladd så har mig flytande acrylresin som man blandar i migpulvret. Om du vill ha något mitt i mellan så har mig ett pigment fixer som suger fast pigmentet så det blir lite tjockare än när du borstar på det.

essolube
0

Tack så mycket!

det var det jag trodde att det fanns experter där ute som ville hjälpa en nybörjare i frågan. Jag ska genast prova på dessa alternativ

Patrik

IKV91
0

Hej!

Mig har har gjort en skiva som jag tycker är utmärkt när man skall jobba med pigment. Den kostar 145:- säljs av Toysoldier. Jag är övertygad om att jag snabbar hade fått bättre resultat om jag hade haft den att kolla på när jag började med pigment.

Ett smakprov som finns på youtube http://www.youtube.com/watch?v=k35hOPNwhQY

Roger

ElLobo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

.

essolube
0

Det låter intressant. Jag måste nog införskaffa den

Patrik

felle-j
0

Hej, har nyss skaffat lite mig pigmentfärg och jag undrar om det går att blanda det men kanske vatten, lacknafta eller humbrols thinner för att få den lite mer leraktiga effekten eller någon som vet var man kan få ta i mig:s thinner här i Sverige?

Går det också att blanda pigment pulvret men något så att man fortfarande har kvar dammeffekten men den fastnar på bygget på nästan samma sätt som färg?

Felix

Joppo
0

#7 Hej Felle-j

Här har du lite tips:

Mitt "recept" för tjock lera:

(%-angivelserna är ungefärliga)

25 % Pigment
25 % Migs Acrylic resin
45 % Babytalk
5 % Fin sand
Vatten

Med vattnet späder du geggan till lämplig konsistens.

Acrylic resin kan du köpa på Hobbybokhandeln eller Toy Soldier.

Tunn lera(exemplevis på bandlänkar eller i hjulhus på bilar)

Vallejo Model color mattlack
Pigment

Först målar jag ytan där leran skall vara med mattlacken. Medan ytan fortfarande är blött lägger jag på pigment med en skräppensel. Därefter låter jag lacken torka och penslar sedan av det pigment som inte fastnat i lacken.

Damm

Pigment
Luktlöst terpentin

Damm brukar jag efterlikna genom att först applicera pigmenten i torr form med en pensel. Därefter dränker jag ytan med terpentin som jag låter torka. På så sätt fäster pigmenten bättre.

Terpentinet köper jag i en konstnärsaffär.

Mvh Jesper