Saltmetoden
En fråga till er som provat på den.
Kan jag som istort sett målar allt med pensel använda denna metod?
Vad är risken om man målar med pensel? Kan saltet lossna eller finns det något annat att tänka på om man målar med pensel?
Jag bor så att en airbruch är inte att tänka på just nu.
Tacksam för svar,förslag osv.
Mattias
Jag misstänker att det största problemet är som du tror att saltet lossnar.
Kanske kan funka om du är väldigt försiktig. Prova på nån skräpbit!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Väldigt försiktigt och med en väldigt mjuk pensel så kan det kanske gå, men jag tvivlar, den metoden är liksom gjord för spray
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Om det inte skulle funka med pensel och saltmetoden har ni något annat förslag på hur man ska göra för att uppnå samma resultat?
Tack för svaren förresten :)

Om du inte har tittat på Hasses bygge av King Tiger 1:16 inne på hobbybokhandelns sida Assembly så gör det, för där beskriver han bl.a. chipping som kan vara en annan väg att gå för att få fram ett slitet utseende.
Stefan - Modellbyggare
Du skulle kunna testa "tvättsvampsmetoden" :) Den ger någorlunda liknande resultat som saltet tycker jag.
Tag en liten bit tvättsvamp med små porer(typ en vanlig gul). Dutta den i lite outspädd färg(jag brukar använda Vallejo) och tryck den några gånger mot en bit papper för att ta bort överskottsfärg. Dutta sedan svampen där du vill ha dina "chippningar" på modellen.
Annars kan du ju alltid måla dit avskavd färg med en liten pensel. Ganska tålamodskrävande, men kul :)
/Jesper
Tackar för alla svar. Får bli som Joppo skriver tvättsvamp och målning :)