Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 2418 ggr
bosnafly
0

Basplatta större diorama

ska börja fundera eller lägga upp planer för min lagom stora diorama,ca 80*35cm

ska vara rätt så plan yta,om jag använder gips så blir den tung,hur är det med spackel?eller annat förslag,alla idér o förslag välkomnas

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

Använd styrolit, det är ju ett lätt material. Det skulle du väl kunna göra en basplatta av. Kanske att det eventuellt behövs en masonit- eller plywoodskiva underst.

bosnafly
0

men hur är den att måla på?limma?

sani

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

Att limma

ElLobo
0

Att måla tror jag inte är några större problem. Styroliten är ju ganska tätporig och om man kanske använder sprutspackel eller vanligt spackel först, så borde det inte vara något problem.

bosnafly
0

#3 missade jag totalt,ska ge mig ut till nåt bygge i stan här,nya GinaTricot kontor kanske,ett stort bygge,de borde ha lite.Flört

www.bosnafly.n.nu

berfrund
0

Hepp! jag gjorde ett dio i den storleken för många herrans år sen och spackel va inte det bästa valet till bottenplattan det bara spricker och förstör dit verk med tiden.

Spacklet är blött och det brukar få botten plattan att bågna eller liknade om den inte är tjock nog förstås.

Prova med annat tex acrylfogmassa eller latex som man kan måla på kör den första på mina platter till Fow figurerna

PonCar
0

Styroliten bågnar inte av fukt. Däremot kan det bli lite fina sprickor i spacklet om man lägger på tjockare lager, men de kommer antagligen ändå att döljas av färg och markmaterial.

berfrund
0

#7 Å sorry skrev aldrig vilken platta jag avsåg i mitt inlägg det är trä vilket jag tror Sani tänkte på i första läget!

bosnafly
0

Idag köpte jag 2 stora bitar styrolin,en 10mm 16,kr   20mm 22kr

+ lim som hayabusa skrev innan i nån inlägg,allt ca 100kr,så det ska lekas när ungarna lagt sig

www.bosnafly.n.nu

ElLobo
0

Då ser vi fram mot lite bilder från kvälls- och nattlekarna! Cool

WilcoX
0

Det här ser jag verkligen fram imot Glad

Mer dioraman åt folket !

Flört

bosnafly
0

Måste göra er besvikna nu men tanten vill mig nåt ikväSkämsll,undrar vad,så inget bygge ikväll….ska jag vara glad eller lessen?Tungan ute

För er som undrar så köpte jag styrolinet på Coop Bygg,de hade hur mycket som helst,och billigt,en bit är ca 150cm*50,lagom stort.

www.bosnafly.n.nu

johannespanzer
0

Kul med diobygge Sani!

Jag rekommenderar spånskiva eller ännu bättre, plywood i botten (fast inte så bra viktmässigt). Ta nån som är grov nog att inte flexa i din storlek.

För att undvika "bångning" av bottenplattan så lackar du denna innan bygget startar. Jag brukar skära lite mönster i den för bättre limfäste, innan jag lackar den.

Men om hela plattan är styrolit kanske det räcker med bara lister på kanterna? Det skulle i alla fall spara rejält med vikt?

Viktmässigt är jag mest inne på frigolit, täckt med papier-mache, det blir sjukt starkt. Sen trälim eller akrylspackel uppe på detta. Men i den storleken skulle nog styrolit vara ännu bättre.

Farsan är ju betongare och han säger att styroliten är sjukt stark, han gjuter betongplattor uppepå den, utan att den trycks ihop.