ASAT eller ?...
Under magen på min senaste F-15 hänger en missil som onekligen ser ut som en ASAT. Men alla ASAT jag sett hittills har varit vita med röd nos och den här skall enligt bygginstruktionen vara helt grå. Dessutom har jag uppfattat det som så att ett ASAT-uppdrag är ett specialuppdrag där planet är "rent" så när som ASAT-missilen, och det här är en Strike Eagle med allehanda vapen förutom denna missil. Detta får mig att misstänka att man använder ASAT-missilen till något annat, ungefär som Harpoon blev SLAM, men jag hittar ingen info om det. Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

starhawk, har du en bild på den du har? Jag gissar att det kanske kan vara en GBU-31 JDAM eller en B61 kärnvapenbomb som är med i modellen.
Magnus.

Absolut inte varken GBU-31 JDAM eller B61, helt fel form! den här har samma form som en ASAT

Men inte var väl F-15E någonsin utrustad med ASAT? Det var väl bara F-15A?
Visst är det en ASAT.
De ville väl inte göra en ny form till gjutstammen.
"If you'll look closely at the fourth image, between the FAST packs, you'll see a relic from one of Academy's early F-15A kits - the aborted ASAT (anti-satellite missile). You won't find many of these around and would certainly make for an interesting what-if configuration should your Eagle be out plinking adversary satellites in orbit! "
source: Cybermodeller
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Här är min favoritsida om F-15E
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Jag håller ju själv just nu på med en F-15 E 1/48 (även F-15 I pg)
och har tanken på att göra en av det senaste versonierna av B-61
till den. Men vad jag tycker är intressant det är artikeln om F-15 stealt.
För att återgå till frågan om ASAT och F-15 E så kollade jag igenom min bok om F-15.
Där står det att Tac F-15 A testades och utprovades för ASAT.
men att även en del B varianter ändå utrustades för att kunna bära ASAT .
Finns inga uppgifter någonstans att F-15 E har burit ASAT eller varit tänkt för det heller.

#3: Samma här! jag har aldrig hört att Strike Eagle ens var påtänkt som ASAT-bärare
#5: Om den skulle vara en "rest" från en tidigare gjutram varför blev den inte då "unused parts"? istället ingår den i en last med Sparrows och är som sagt helt grå, en färg jag aldrig sett den med. Är Academy helt ute och cyklar här eller ?…