Utbränd effekt?
Bygger en rysk vagn i skala 1/72,den är gjord i reesin,väldig fin detaljerad men jag vill gärna få en effekt av att den är utbränt,nån har satt eld på den typ,inga andra skador,ska vara i min stora diorama.Så tipsa mig gärna om hur man gör det
sani
alla tips är välkomna
www.bosnafly.n.nu
Testa med någon bra vätska som brinner häll på lite tänd på när det ser bra ut släcker du den ….Mitt bästa tips idag 
hehheehehhe,vill helst inte tända nåt hemma,inte idag…
www.bosnafly.n.nu
Kan ju alltid prova att sota den med hjälp av ett stearin ljus, men du får passa dej då inte plasten smällter.
Det ultimata som sotar utav bara F är marshal, men lite för varm för en plastmodell.
Du drar helt enkelt det du vill sota över ljuset.
Prova på en test bit först bara =)

MiG-pigment russian earth och smoke lite rust skadar inte mins du min cv2a så vet du va jag menar

Bästa vore nog att ge modellen ett bränt utseende med hjälp av pigmentpulver i olika färger som typ brunt, svart och rostrött osv. Mixa sedan pulvret i olika nyanser över modellen. Referensbilder på utbrända tanks finns det på nätet. Själv använder jag MIG's pulver som är himla fina. Skaffa även MIG's "pigment fixer" så sitter pulvret kvar om du skulle råka nysa på modellen
.

#4 He he, vem kan glömma din CV2'a?? 

Senaste byggträffens mest omlackade modell 

http://www.migproductionsforums.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=3293
Denna kan hjälpa. Men du kommer nog inte undan pigment som Greenhorn skriver.

#7 Vadan… Tails!? roligt att se dig här på forumet! 

#barn kneg och skola, är glad om jag hinner läsa något på forumet 

Ja det är at göra lite olika rostfärgade nyanser och svart och gula blandingar, sen på med hårspray och sen på med vitt. låt allt torka och sen gnuggar du med en fin pensel med lite ajaxfönster puts (om du använder akryl) annars är det thinner som gäller. Gnugga fram underliggande färg till du tycker det ser bra ut. det vita ska representera sot av bränd färg osv.
många fina tips,har en del mig pulver hemma,bla ett set till lera,ska skaffa lite till då, och ja Allin,visst minns jag ditt bygge,blev den klar nån gång?
sani
www.bosnafly.n.nu

Sen är det ju fråga om när den brunnit, efter ett tag blir ju brunna fordon rejält rostiga så den tidsaspekten är ju också intressant, är den nyligen utslagen eller har den stått ett tag
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
så är detta tänkt
eftersom kriget i bosnien var mycket med pansar o soldater,o när fienden inte lyckades få med sig pansar annat så satte de eld på allt,o då menar jag allt.så ganska ny bränd med andra ord
sani
www.bosnafly.n.nu
Tror att du ska rikta in dig på att få till ett rejält rostigt intryck (precis som andra är inne på).
Vad är det som händer med metall när den brandhärjas? Tja, färg och annan ytbeläggning brinner bort ocht ytan korroderar våldsamt. Detta pga av att eld "slukar" syre vilket i sin tur accelererar korrosionen. Sedan blir ju metall förvriden & missformad av stark hetta.
Det förstnämnda, rost, smuts, sot etc. får man måla fram. Exakt hur, är väl en konst i sig. Själv tycker jag att det är riktigt svårt att få fram en realistisk effekt, men vem har sagt att det ska vara lätt? 
Förvriden & missformad metall är nog ännu svårare att återskapa, särskilt på en resinmodell i skala 1/72.
Lycka till, Sani!
/Stefan
En bild till…
Jäkligt snyggt bygge, det måste jag säga. Hade aldrig själv fixat att få till en sådan yta och Allmänt intryck.
den var fin,ooojjj vilket jobb det ligger bakom
www.bosnafly.n.nu
Nu har jag lejt lite med Hmbrols rostfärg Hu113,blandade lite med thinner,en typ wash o drog över i flera omgångar,sen lite smoke effekt,blev sådär,inte dåligt för första gången men har handlat lite Mig produkter så ska vänta på de o testa
www.bosnafly.n.nu