Biltemas bokstavar
En riktigt bra och billig produkt är Biltemas bokstavar. Jag använder dem till att röra i färg, slipar dem till skrapor, har som underlägg när jag lackar och mycket mycket mer.
Förpackningen är på ca 5kg och med en snittvikt på 8,5g gör det ca 580 stavar i en förpackning. Det räcker länge…
Med så många stavar, tänkte jag göra något annat. En snygg uppställning till en framtida 1/24 bilmodell.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

Här syns hur jag fräst stavarna med en Dremel och ett fräsbord.
Sajtvärd för Foto

Jag har använt dem till att sätta fast delar som skall lackeras bl.a. Mycket användbara
Stefan - Modellbyggare

Haha, trodde jag först läste fel: "bokstäver"??
Listigt! De där borde ju gå att göra fina sargar av till dioramor och en massa annat!
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus

Jag limmade ihop de med vanligt vitlim och under natten ligger de i press/spänn.
I morgon skall de trimmas med Dremels cirkelsåg, slipas och lackas.
Sajtvärd för Foto

Du, de där är ruskigt bra. Frugan och jag har säkert köpt 20 påsar redan, och nej vi eldar inte med dom.
Mycket användbara. Är det Bok? Har alltid undrat.

Ett bra tips! Det tackar jag för!

Första strykningen.
Precisionen i fräsningen var bra, men inte helt perfekt. Med handen kunde man känna att ytan inte var helt jämn efter limningen. Fräsdjupets fel låg på ca 1/10 mm. 
Det var bara att putsa ned ytan och jag har bara tryckluftsdrivna maskiner i verkstan, så det var lite att skjuta myggor med elefantstudsare.
Nåväl. Jag fick det jämt och snyggt och bilden visar första strykningen med Flügger trälack, som jag lade igår. När jag kom tillbaka idag och lacken torkat, var det rena parkettytan.
Nu skall jag sickla och lacka en gång till. Det kommer att bli en fin uppställning till en 1/24 bilmodell, för nästan ingen kostnad alls.
Sajtvärd för Foto
Också en slags byggsats då…
Ser riktigt fint ut!

Såg, smältlim och en sån påse håller ungarna sysselsatta en stund. Lillan fick jag bygga ett hus till. Tog väl en timmes "snickrande".
De funkar jättebra att tända brasan med också.
Niclas

# Va, eldade du upp huset! 

Stefan - Modellbyggare

De, inte det Stefan!
Huset är numera glatt färglagt med kritor av lilla fröken husägare. 
Niclas