Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 707 ggr
MartinO
0

Mission impossible - Hundehus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet ärligt talat inte varför jag köpte denna byggsats för några år sedan. Skala 1:43 gör mig inte glad, då jag är mer för detaljer.

Lådan hade legat och skräpat tillräckligt länge nu, så denna lilla Airfix-byggsats (stämplad Heller i plasten) kunde få gå två vägar. Papperskorgen eller hobbyrummet. Det blev det sistnämnda.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

MartinO
0

Jag började med de små hjulen. De är inte stora 1:1 heller.

Gjutskägg och märke efter gjutstammarna gjorde att de fick en tur i svarven och tuktades med nålfil.

Sajtvärd för Foto

MartinO
0

I svarven fixade jag även till däcksmönster med Dremel och det minsta frässtiftet. Sedan blev det en tur i lackboxen. (Jag måste ha anledning att göra en ny lackbox i helgen) Tungan ute

Sajtvärd för Foto

PonCar
0

Jisses -det är ju urmakarklass på det där pilljobbet! Rejäl svarv du har förresten. Och utan en fräsch lackbox "lackar man ju ur" eller hur?

MartinO
0

#3 jag syftade på denna tråden ang. sprutboxen.

Sajtvärd för Foto

Emo
0

Vilken härlig bil! Har du själv haft en? Vilken färg eller vilka färger ska den ha när den är färdig? Fin början på bygget.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

MartinO
0

#5 Kojan är intressant bilhistoriskt, då den fått stå modell för modern småbilsteknologi. Jag har aldrig ägt en sådan IRL, då jag av självbebarelsedrift håller mig från allt engelskt. Man kör på fel sida. Ratten sitter på fel sida. Plusjordade elsystem HU! Dessutom har de ett måttsystem som kräver tolv fingrar.

Färgsättningen är tänkt att bli BRG med vitt tak.

Sajtvärd för Foto

Emo
0

De hundkojor som såldes i Sverige hade ratten på "rätt" sida. Den sida vi är vana vid kallas väl rätt sida? De flesta bilar hade ju ratten på vänster sida även när vi hade vänstertrafik. Jag frågade om färgen för den jag körde var röd. En del röda hade tak i annan färg, men vår var helt röd.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973