Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2871 ggr
zander
0

Skjut inte upp....

till morgondagen det du kan göra idag.

Gör en backup, tänkte jag. Men det stannade vid tanken. "Det kan jag göra i morron". Så gick det som det gick. Hårddiskras. Bilder, ritningar o docs från mina senaste två byggen "gick upp i rök". Ingen katastrof, men ändå svordomsframkallande. Mitt i eländet kan jag ändå trösta mig med att en liten del av arbetet kunde jag hämta här på "I focus."

Så är jagGladändå.

Nu ska jag bli backhoppare

StefanW
0

Been there, done that, got the T-shirt! Flört

Stefan - Modellbyggare

denstore
0

Tänk bara på att hårddiskar rasar på olika sätt, och av olika anledningar. Dels finns det ofta chanser att få tillbaka din info, och dels finns det sätt att se till att samma sak inte händer igen.

Jonssonligan
0

Fy bubblan vad surt.

Jag har ju minsann garderat mig med ett knippe externa hårddiskar, så att man inte blir av med något. Tror ni inte på f-n att en av de externa hårddiskarna rasar istället….

Tack och lov inga foton eller andra "viktiga" saker som försvann, men det känndes inte bra i alla fall.

Hoppas att det löste sig.

denstore
0

En sak som de flesta kan klara av är att sätta upp ett RAID1-system. En ganska billig lösning, och något som sköter sig själv.

Jonssonligan
0

#4. Hur är det med det där egentligen?

Visst är det väl så att du tar tex två 500GB diskar och kör dem i RAID1 och får på så sätt en total lagringskapacitet av….500GB?

Dvs de är bägge en spelning av varandra? Pajjar en, finns allt kvar på den andra? Och att de finns som en enhet i datorn, inte två.

Har inte kommit i kontakt med det så mycket, men vill minnas att det var ytterligare en fördel. Är det inte ruskigt snabbt? Alltså att läs och skrivhastigheten ökar?

denstore
0

#5 Precis. De sitter parallellt och därför skrivs allt till båda. Det kostar i utrymme, men i kombination med en UPS som åskskydd, och en extern disk för backupp, så är man mer eller mindre säker.

Jonssonligan
0

Kanske kan bli aktuellt om man någon gång verkligen sparar nåt VIKTIGT på datorn…Tungan ute

starhawk
0

Annars kan man använda RAID 5 då har man ett antal hårdiskar, t ex i vår gamla server hade vi tre lika stora pajar en så återskapas den med dom andra två, där får man i alla fall 2/3 av kapaciteten att utnyttja, har man fyra så blir det 3/4 osv.

Har hittat följande devis: Skjut inte upp till morgondagen vad du kan skjuta upp till i övermorgon

Detta gäller inte backupper!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

zander
0

Tack för tipsen.

Nöjer mig med att plugga in ett usb-minne där det får plats till ett register över bra o ha grejorna på höglagret i källarförrådetFlört.

PAK43
0

RAID1 blir snabbare vid läsning eftersom den kan läsa från bägge diskarna samtidigt (om det är en tillräckligt bra RAID-controller), däremot skriver den lika långsamt som en disk eftersom den skriver exakt lika mycket till båda diskarna.

johannespanzer
0

Tänkte tipsa om getdatabacknt (gdbnt) som räddat mig några gånger.

Annars har jag just nu en wdc extern usb som verkar lagt av, hemskt…

Jonssonligan
0

#11 En WD My Book?

johannespanzer
0

#12 i mitt fall en wd elements 500Gb, inköpt 2007, så ingen garanti (ringde just dustinhome). Tycker tyvärr jag hör mysko klick-of-death ifrån den. Den startar, men kommer inte riktigt upp i spinn, verkar mycket trött. Ska vid tillfälle försöka föra över så mycket jag kan från den, men den vill helst inte "mountas".

Däremot skall jag nu hämta en lacie raidkabinett med firewire, det kan bli mumma det! Och i den skall det sitta dubbla sata 250 (stripade? kan inte termen men jag menar speglade diskar) för fotografier, teckningar och Allmänt viktiga saker (ej spel,  film eller internetpr0n mao…) Flört

Jonssonligan
0

#13 Där ser man.

Elements har jag 4 av, men min My book var den som rasade. Var lite nyfiken, för en kollega råkade ut för samma sak med sin My Book. Vi snokade runt lite på nätet (ok, kollegan då) och det var många som hade problem med den.

Min hade samma fel som din, klickade och spann och levde rullan, men ville inte mountas den heller. Som tur var, ingick den i hempc-köp, så jag felanmälde disken den 23 dec och fick en ny idag faktiskt (det tog inte så lång tid för dem att ersätta den, det var jag som var sen att skicka in den). Fast det hjälper ju inte innehållet. (lyckades dock rädda mina Fleksnes avsnitt, denna kulturskatt)

Fan, WD kanske inte är så bra då?

Fast det där sista begriper jag inte:

"(ej spel,  film eller internetpr0n mao…)"

Det är ju det som ÄR viktigt….

denstore
0

Kolla upp med WD om din Elements har garanti från fabrik. De kan mycket väl ha 5 års garanti, när dustin bara erbjuder 2.

PAK43
0

Stripade ("strajpade") diskar är diskar som är konfigurerade i RAID 0, detta innebär att man gör två diskar till en, men till skillnad från spegling så är datat spritt över båda diskarna, detta gör att man får en disk som både läser och skriver dubbelt så snabbt som en vanlig disk (om controllern är bra) eftersom den kan både läsa och skriva till två diskar samtidigt. Nackdelen är att om en disk kraschar så är allt data förstört.